3
Basia Bańda (1980) | Bez tytułu, 2006
Estymacja:
25,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
20,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Basia Bańda (1980)
Wymiary
110 x 110 cm
Kategoria
Opis
ekolina, olej/płótno, koraliki, włóczka, 110 x 110 cm, datowany na odwrociu: '2006',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Basia Bańda jest jedną z najciekawszych artystek debiutujących po 2000. Jej twórczość częstokroć porównywana jest do dorobku brytyjskiej artystki Tracey Emin, a wśród rodzimych kontekstów warto zwrócić także uwagę na podobieństwo do sztuki Marii Pinińskiej-Bereś. Na przestrzeni lat Bańda wypracowała swój dystynktywny styl. Poza technikami takimi jak rysunek oraz malarstwo artystka często sięga po te kojarzone z typowo kobiecym zajęciem jak szycie czy haft. W jej wykonaniu cechują się jednak pewną siermiężnością wynikającą z użycia tanich, ogólnodostępnych materiałów jak włóczka czy mulina, stosowanych przez uczniów szkół podstawowych w trakcie zajęć z plastyki. Styl ten, odcinający się od akademickich standardów i narzędzi, balansuje na granicy antyprofesjonalizmu i kiczu. Bańda niezwykle płynnie przechodzi od przedstawień związanych ze sferą dziecięcej fantazji do rozbudowanej intymności, co podkreśla stosowana przez nią gama kolorystyczna obfitująca w jasne pastele z dominantą odcieni różu, czerwieni i bieli. Ukazując osobiste continuum doświadczeń, buduje strukturę uniwersalną. Koraliki, guziczki, falbanki czy brokat są zaproszeniem do bliskiego kontaktu odbiorcy z jej pracami. U Bańdy czułość nie wyklucza wulgarności, pragnienia nie niwelują lęków. Szczególnie wysublimowane są formy, w których naiwność oraz pornografia ujawniają cechy wspólne. Także teksty częstokroć pojawiające się w pracach Bańdy, zwykle nieporadne, przypominające dziecięce pismo, pomijające wręcz zasady ortograficzne, stanowią ważny element kompozycyjny. Są swojego rodzaju intymnym dziennikiem, skrzętnie prowadzonym przez artystkę. Z tych pozornie kokieteryjnych, ocierających się o estetykę kiczu kompozycji Bańda jawi się jako wnikliwa obserwatorka popkulturowej symboliki oraz, co ważniejsze, jako czołowa reprezentantka polskiej sztuki feministycznej.
Przez rok studiowała na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego. W 2006 skończyła ASP w Poznaniu. Po studiach wróciła do rodzinnego miasta. Popularność zaczęła zdobywać jeszcze na studiach. Krytycy dostrzegli ją na targach sztuki "Art Poznań 2005". Doczekała się kilku indywidualnych wystaw, m.in. w krakowskiej galerii Zderzak. Obok uznanych już za klasyków polskich artystów reprezentowała nasz kraj w 2005 w Berlinie na targach Art Forum. W 2006 jej prace obecne były na zbiorowej wystawie na festiwalu młodej kultury i sztuki "Terra Polska" w Monachium. Od grudnia 2006 do lutego 2007 można było oglądać obrazy Basi Bańdy pośród 60 najbardziej znanych polskich malarzy w warszawskiej Zachęcie na wystawie "Malarstwo polskie XXI w."
Description:
Untitled, 2006
oil, ecoline/canvas, 110 x 110 cm; dated on the reverse: '2006', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Basia Bańda jest jedną z najciekawszych artystek debiutujących po 2000. Jej twórczość częstokroć porównywana jest do dorobku brytyjskiej artystki Tracey Emin, a wśród rodzimych kontekstów warto zwrócić także uwagę na podobieństwo do sztuki Marii Pinińskiej-Bereś. Na przestrzeni lat Bańda wypracowała swój dystynktywny styl. Poza technikami takimi jak rysunek oraz malarstwo artystka często sięga po te kojarzone z typowo kobiecym zajęciem jak szycie czy haft. W jej wykonaniu cechują się jednak pewną siermiężnością wynikającą z użycia tanich, ogólnodostępnych materiałów jak włóczka czy mulina, stosowanych przez uczniów szkół podstawowych w trakcie zajęć z plastyki. Styl ten, odcinający się od akademickich standardów i narzędzi, balansuje na granicy antyprofesjonalizmu i kiczu. Bańda niezwykle płynnie przechodzi od przedstawień związanych ze sferą dziecięcej fantazji do rozbudowanej intymności, co podkreśla stosowana przez nią gama kolorystyczna obfitująca w jasne pastele z dominantą odcieni różu, czerwieni i bieli. Ukazując osobiste continuum doświadczeń, buduje strukturę uniwersalną. Koraliki, guziczki, falbanki czy brokat są zaproszeniem do bliskiego kontaktu odbiorcy z jej pracami. U Bańdy czułość nie wyklucza wulgarności, pragnienia nie niwelują lęków. Szczególnie wysublimowane są formy, w których naiwność oraz pornografia ujawniają cechy wspólne. Także teksty częstokroć pojawiające się w pracach Bańdy, zwykle nieporadne, przypominające dziecięce pismo, pomijające wręcz zasady ortograficzne, stanowią ważny element kompozycyjny. Są swojego rodzaju intymnym dziennikiem, skrzętnie prowadzonym przez artystkę. Z tych pozornie kokieteryjnych, ocierających się o estetykę kiczu kompozycji Bańda jawi się jako wnikliwa obserwatorka popkulturowej symboliki oraz, co ważniejsze, jako czołowa reprezentantka polskiej sztuki feministycznej.
Przez rok studiowała na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego. W 2006 skończyła ASP w Poznaniu. Po studiach wróciła do rodzinnego miasta. Popularność zaczęła zdobywać jeszcze na studiach. Krytycy dostrzegli ją na targach sztuki "Art Poznań 2005". Doczekała się kilku indywidualnych wystaw, m.in. w krakowskiej galerii Zderzak. Obok uznanych już za klasyków polskich artystów reprezentowała nasz kraj w 2005 w Berlinie na targach Art Forum. W 2006 jej prace obecne były na zbiorowej wystawie na festiwalu młodej kultury i sztuki "Terra Polska" w Monachium. Od grudnia 2006 do lutego 2007 można było oglądać obrazy Basi Bańdy pośród 60 najbardziej znanych polskich malarzy w warszawskiej Zachęcie na wystawie "Malarstwo polskie XXI w."
Description:
Untitled, 2006
oil, ecoline/canvas, 110 x 110 cm; dated on the reverse: '2006', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
ekolina, olej/płótno, koraliki, włóczka
Sygnatura
datowany na odwrociu: '2006'