Powrót do DESA.PL
37 of Liczba obiektów: 39
37
Wojciech Weiss | Martwa natura kwiatowa
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
12,000 zł
Aukcja na żywo
Obiekt Pożądania. Martwa Natura i Przedmiot w Sztuce
Artysta
Wojciech Weiss (1875 - 1950)
Wymiary
32 x 33 cm
Opis
olej/płótno, 32 x 33 cm, sygnowany l.d.: 'WWeiss', na odwrociu numer ze spuścizny pośmiertnej: '1103', faksymile monogramu: 'WW' oraz napis kredą: '643'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„A jakie są malowane wówczas martwe natury? Sytuować by je trzeba gdzieś między surowymi układami przedmiotów z obrazów Cézanne’a, twardą, postcézannowską stylizacją niektórych martwych natur Zaka, Kislinga, Mierzejewskiego, a trwającymi w ciszy martwymi naturami Chardina. Mocno skonstruowane kolorystycznie martwe natury Weissa nie są jednak nigdy kolorystycznie dosadne. Iluzjonizm, podobnie jak w aktach, uszlachetniony zostaje przez objęcie przedmiotów srebrzystym, rozproszonym światłem, przez ‘klasyczny’ porządek, przez nie dający się do końca określić ‘muzealny ton’”.

Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss, Warszawa 2006, s. 77

W okresie międzywojnia zauważalne jest w twórczości Wojciecha Weissa szczególne przywiązanie do tradycyjnych wartości sztuki. Twórczość ta wykazuje bowiem znaczne skupienie na formie przedmiotu, jego strukturze i budowie. Nie bez znaczenia pozostają przekazywane w kompozycjach treści i ukryte symbole. Ta dążność do „mówienia” poprzez malarstwo jest mocno zakorzeniona w polskiej sztuce już od czasów romantyzmu, a kultywowana była w twórczości XIX-wiecznych mistrzów takich jak, chociażby Jacek Malczewski i jego nasycone symbolicznymi treściami malarstwo. W portretach czy martwych naturach artysta przemyca pewnego rodzaju pesymizm podkreślający ich wanitatywny charakter właściwy holenderskim mistrzom XVII wieku. I tak „począwszy od połowy lat 20. w sztuce Weissa rysuje się swoista dychotomia. Z jednej strony ścisły kontakt z naturą doprowadza (…) w latach 30. do postawy jawnie panteistycznej, z drugiej artysta coraz bardziej izoluje się w swej pracowni, gdzie powstają akty i martwe natury” (Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss, Warszawa 2006, s. 79). Jak pisze dalej autor zostaje „malarz (…) pozbawiony słoneczności natury żywej, zamknięty w płytkiej przestrzeni atelier wśród piętrzących się płócien i blejtramów…”. Lata 20. XX wieku to w życiu Wojciecha Weissa okres stabilizacji rodzinnej i względnego spokoju. Przymiotnik „względny” staje się tutaj kluczowy, bowiem czas ten nie pozostaje oczywiście zupełnie wolny od artystycznych rozterek twórcy, a także narastającego powoli kryzysu egzystencjalnego. W 1921 na świat przychodzi pierwsze dziecko artysty – córka Anna. Rok 1927 to z kolei data narodzin syna – Stanisława. W międzyczasie małżeństwo Weissów wprowadziło się do specjalnie dla nich zaprojektowanej przez Tadeusza Stryjeńskiego i Franciszka Mączyńskiego willi zlokalizowanej przy ul. Krupniczej w Krakowie.

„Martwa natura z kwiatami w wazonie” powstała w dojrzałym okresie twórczości artysty jako jedno z wielu tego typu przedstawień Weissa. W kompozycji ujawniają się wszystkie opisane powyżej aspekty estetyczne. Przygaszona mocno kolorystyka potęguje melancholijny nastrój. Co ciekawe, obok wrażeniowego pojmowania rzeczywistości i rozmycia form, artysta zadbał również o realistyczne elementy, takie jak światło odbijające się na powierzchni wazonu czy subtelne płatki kwiatów. W okresie międzywojnia obok słonecznych pejzaży z południa Europy, nastrojowych krajobrazów z Kalwarii Zebrzydowskiej oraz aktów kobiecych, martwe natury stanowią silną dominantę tematyczną w twórczości Weissa. Zauważyć należy, iż to właśnie z tą tematyką kojarzy się głównie działalność malarza w owym czasie. Co ciekawe Łukasz Kossowski nawet wspomniane już akty przyrównał do martwych natur pisząc o nich w następujący sposób: „Akty Weissa z lat międzywojennych to jakby martwe natury, przedstawienia istot zupełnie odpsychologizowanych, ciał pozbawionych twarzy, których pogańskim pięknem zachwyca się artysta” (Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss, Warszawa 2006, s. 72-77). Prezentowana w katalogu praca, choć operująca subtelnymi barwami, ukazuje Weissa jako wybitnego kolorystę.
Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890 - 1899. Nagrodą za ukończenie szkoły- obok złotego medalu- było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.

Description:
Still life with flowers
oil/canvas, 32 x 33 cm; signed lower left: 'WWeiss', on the reverse a number from the posthumous legacy: '1103', the facsimile of the monogram: 'WW' and the inscription in chalk: '643',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'WWeiss'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Wiedeń