Powrót do DESA.PL
31 of Liczba obiektów: 39
31
Marian Warzecha | Kompozycja z konikiem ("Collage 65/9"), 1965
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
13,000 zł
Aukcja na żywo
Obiekt Pożądania. Martwa Natura i Przedmiot w Sztuce
Artysta
Marian Warzecha (1930)
Wymiary
30 x 26,5 cm
Opis
kolaż, olej/drewno, płótno, 30 x 26,5 cm, na odwrociu sygnowany i datowany ołówkiem: 'MW | 65/9', na krośnie malarskim papierowa nalepka aukcyjna oraz nalepka wywozowa DESA Works of Modern Art Foreign Trade Company do Bremy

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Eksperyment był nieodłącznym elementem twórczości Mariana Warzechy. Artysta studiował malarstwo (1948-50) i scenografię (1952-57) w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i artystycznie dojrzewał w środowisku krakowskich twórców nowoczesnych. Stopniowo w jego sztuce zaczął coraz silniej dochodzić do głosu redukcjonizm – artysty używał coraz bardziej zachowawczych środków i w końcu stał się jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiej sztuki konceptualnej (autorski cykl „Metazbiory”). Jego artystyczny temperament wyrażał się w podejmowaniu tematów egzystencjalnych oraz związanych z językiem sztuki. Kolaż artysta włączył do swojego repertuaru środków artystycznych w II połowie lat 40. XX wieku, w momencie krzepnięcia nowoczesnego języka sztuki po II wojnie światowej. W prezentowanej kompozycji z 1965 roku malarz posłużył się językiem malarstwa sztalugowego i kolażu. Zestawił ze sobą białe płótno z aplikowaną literą ‘A’ (aluzja do greckiej alfy jako początku?) oraz drewnianą figurkę konia na tle tarczy herbowej. To zaskakujące zestawienie zapewne nastawione jest na dadaistyczny efekt. Kompozycje Warzechy stworzone w oparciu o „obiekty znalezione” wytrącają widza z potocznych przyzwyczajeń widzenia.
W 1948 rozpoczął studia na ASP w Krakowie, gdzie studiował z przerwami malarstwo i scenografię. Dyplom otrzymał w 1957. Studiował również etnografię i historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1957 reaktywował "Grupę Krakowską ". Brał udział w II Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w roku 1957 oraz w Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach w roku 1966. Był również inicjatorem konwersatorium "Sztuka - Religia - Nauka", realizowanego przy wsparciu Wydziału Filozoficznego Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie w latach 1983-89. Debiut wystawienniczy artysty miał miejsce w 1956 roku, w krakowskim Domu Plastyków, w antrakcie przedstawienia "Mątwy" Witkacego firmowanego przez Teatr Cricot 2. Następne ekspozycje indywidualne odbyły się między innymi w: nowojorskiej Zabriskie Gallery (1961), rzymskiej Galleria L'Obelisco (1964), nowojorskiej Bonino Gallery (1973), krakowskiej Galerii Pi (1974), także krakowskiej Galerii Pawilon (1975, 1976), chełmskiej Galerii 72 (1977), krakowskiej Starmach Gallery (1996, 2002).

Description:
Composition with a horse ("Collage 65/9"), 1965
oil, collage/canvas, wood, 30 x 26.5 cm; signed and dated with a pencil on the reverse: 'MW | 65/9', on the stretcher a paper, auction label and an export label DESA Works of Modern Art Foreign Trade Company to Bremen,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kolaż, olej/drewno, płótno
Sygnatura
na odwrociu sygnowany i datowany ołówkiem: 'MW | 65/9'
Proweniencja
dom aukcyjny Rempex, wrzesień 2006; kolekcja prywatna, Poznań