Powrót do DESA.PL
28 of Liczba obiektów: 39
28
Tadeusz Kantor | "Podziały I", 1966
Estymacja:
130,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
120,000 zł
Aukcja na żywo
Obiekt Pożądania. Martwa Natura i Przedmiot w Sztuce
Artysta
Tadeusz Kantor (1915 - 1990)
Wymiary
73 x 54 cm
Opis
kredka/papier naklejony na płótno, 73 x 54 cm, sygnowany pieczęcią autorską p.d.: 't. kantor' oraz tuszem: 'T. Kantor', sygnowany i datowany na odwrociu: 'Kantor | 1966', opisany na odwrociu: '02.III.18.82 | 5.II.82 (...)' oraz nalepka z Galerie de France w Paryżu; na krośnie malarskim opisany: 'TK d 271'; na odwrociu ramy opisany: 'seria 3 obrazy' oraz nalepki z Muzeum Sztuki w Łodzi z informacjami o wystawach w Whitechapel Gallery w Londynie oraz Kulturhuset w Sztokholmie, nalepka inwentarzowa w języku norweskim oraz pieczęć Henie Ostand Kunstcenter w Oslo

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W 1961 artysta opublikował „Manifest ambalaży”, w którym pisał: „Przedmiot interesował mnie zawsze. Zdawałem sobie sprawę, że on sam jest nie do zwyciężenia i niedostępny. Naturalistycznie odtworzony na obrazie staje się mniej lub bardziej naiwnym fetyszem. Kolor, który usiłuje go dotknąć, uwikłuje się natychmiast w pasjonującą przygodę światła, materii i fantomów. Ale przedmiot trwa dalej nieodgadniony. Czy nie można by go ‘dotknąć’ w inny sposób. Sztuczny. Poprzez negatyw, odcisk lub przez ukrycie. Przez coś, co go ukrywa” (Wiesław Borowski, Tadeusz Kantor, Warszawa 1982, s. 147-148). Obiekty interesujące artystę miały „niski” status, nie budzące żadnych skojarzeń z kulturą wysoką, przyciągające raczej uwagę swoją powszedniością i brzydotą – co miało szczególną wartość dla surrealistów. Przedmioty znalezione przypadkiem, postrzegane z nieznanej dotąd perspektywy, okazywały się katalizatorem nieoczekiwanych skojarzeń, uruchamiających strumień świadomości. Kompozycje, Kantor nazywał „ambalażami” były zarówno przedmiotami, jak i ich opakowaniem, zakryciem, mającymi dla artysty znaczenie formalne. Były one konkretną propozycją w debacie o kształcie nowoczesnego malarstwa, a jednocześnie posiadały charakter „autonomiczny”. Obiekty same w sobie nie wytwarzały znaczenia, nie tylko będąc fragmentem powierzchni obrazu, ale również wywołujące skojarzenia z zakrywaniem, zatajaniem czegoś, w ten właśnie sposób będąc w stanie ewokując wrażenie czegoś, co mogłoby być postrzegane jako surrealistycznie pojmowana „niesamowitość” i tajemnica. Prezentowana tutaj praca Kantora z 1966 roku (jedna z cyklu 3 analogicznych) pozostaje nie tyle przedmiotem, co jego reprezentacją. „Przedmiotowość” sztuki, którą interesował się Kantor w latach 60. zostaje tutaj przedstawiona metaforycznie. Wszystkie znaczenia, które pojawiają się w ambalażach Kantora tutaj wydają się kumulować w skondensowanej, oszczędnej formie.
W 1939 roku ukończył ASP w Krakowie. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy artystycznej doby powojennej, a przede wszystkim twórcą polskiego teatru awangardowego eksperymentalnego teatru podziemnego, a od 1956 teatru Cricot 2 w Krakowie. Był współzałożycielem i członkiem Grupy Plastyków Nowoczesnych w 1945 roku. W 1955 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z najnowszymi tendencjami w sztuce światowej. W jego twórczości główną formą wypowiedzi artystycznej było malarstwo abstrakcyjne, zwłaszcza typu informel, zajmował się także grafiką; aranżował happeningi, zajmował się scenografią i filmem. Prowadził działalność pedagogiczną: w 1948 i 1968 roku w ASP w Krakowie i w 1961 w akademii w Hamburgu. Laureat m.in. nagrody Fundacji im. Goethego w 1978 w Szwajcarii.

Description:
"Ruptures no.1", 1966
crayon/paper mounted on canvas, 73 x 54 cm; signed lower right with ink: ’T. Kantor’ and author's stamp, signed and dated on the reverse: 'Kantor | 1966', inscribed on the reverse: '02.III.18.82 | 5.II.82 (...)' and a label from Galerie de France in Paris; inscribed on the stretcher: 'TK d 271'; inscribed on the frame: 'seria 3 obrazy' and labels from Muzeum Sztuki in Lodz with informations about exhibitions in Whitechapel Gallery in London and Kulturhuset in Stockholm, an inventory label in Norwegian and a stamp of Henie Ostand Kunstcenter in Oslo,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kredka/papier naklejony na płótno
Sygnatura
sygnowany pieczęcią autorską p.d.: 't. kantor' oraz tuszem: 'T. Kantor'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Łódź; kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
Wiesław Borowski, Tadeusz Kantor, Warszawa 1982, s. 67, nr kat. 97 (il., jako dzieło z serii "Torby (podziały); rysunki, 1964")
Wystawiany
Tadeusz Kantor, Henie Ostand Kunstcenter, Oslo, 1973; Kantor - Emballages, Whitechapel Gallery, Londyn, 1974; Kantor - Emballages, Kulturhuset, Sztokholm, 1975; Tadeusz Kantor - Métamorphoses (peintures, objects, dessins 1947-1981) - Maria Stangret (pièces), Galerie de France, Paryż, 1982; Malowanie progów w 100. rocznicę urodzin Tadeusza Kantora, Muzeum Śląskie, Katowice, 2015; Muzeum Śląskie, Katowice, ekspozycja stała, 2015-2018