26
Jan Szancenbach | "Martwa natura z miedzianym dzbanem II", 1984
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
40,000 zł
Aukcja na żywo
Obiekt Pożądania. Martwa Natura i Przedmiot w Sztuce
Artysta
Jan Szancenbach (1928 - 1998)
Wymiary
80 x 95 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 80 x 95 cm, sygnowany l.d.: 'Szancenbach', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN SZANCENBACH | MARTWA NATURA Z MIEDZIANYM | DZBANEM II | 1984'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Dzieło krakowskiego artysty przedstawia martwą naturę w ciepłych, jesiennych barwach. Na pierwszy rzut oka może się zdawać, że płótno Szancenbacha jest „klasyczne”, bądź „zwyczajne” jeśli chodzi o tego typu obrazy. Jednak uwagę szybko przyciąga wiele nietypowych elementów tej pracy. Przede wszystkim technika malarska Szancenbacha zaskakuje i mimo że, obraz jest z 1984 roku, ma miejscami charakter neoimpresjonistyczny. Przykładowo, wiklinowe koszyki zdają się nawiązywać do puentylizmu tzn. techniki kształtowania formy obrazu, gdzie malarz używa gęsto ułożonych punktów, bądź kresek, które zlewając się ze sobą, tworzą obraz. Technika ta głównie jest kojarzona z wielkimi artystami szkoły francuskiej takim jak Georges Seurat, czy Paul Signac. Na przykładzie „Martwej natury z miedzianym dzbanem II”, można także dostrzec elementy kapizmu, inaczej koloryzmu, pod którego to wpływem Szancenbach w dużej mierze tworzył. Wymieniony ruch artystyczny charakteryzował się zainteresowaniem artystów kolorem. To barwa była był ważniejszy od samej kompozycji i rysunku, i to właśnie ona miała decydować o nastroju dzieła. Szancenbach potraktował to płótno kolorystyczne – namalował martwą naturę w sposób bezpośredni – starał się uniknąć symboliki, dwuznaczności, czy literackich nawiązań, wzorem malarstwa autonomicznego swoich mistrzów.
Przez całe życie artysta związany był z krakowską ASP i tu przeszedł drogę od asystenta aż do dziekana wydziału malarstwa. W latach 1940-42 studiował w Kunstgewerbeschule w Krakowie u Stanisława Kamockiego, Józefa Mehoffera, Aandrzeja Jurkiewicza. Naukę kontynuował w latach 1945-48 w ASP u Wojciecha Weissa, Eugeniusza Eibischa - dyplom otrzymał w 1952 roku. Od 1972 roku prowadził własną pracownię na Wydziale Malarstwa. W latach 1987-93 był rektorem ASP w Krakowie, a w 1986 został mianowany profesorem. Malował głównie sceny rodzajowe, pejzaże, martwe natury i portrety. Zajmował się także malarstwem monumentalnym, grafiką projektową i filmem rysunkowym. Jego obrazy są radosne, pełne życia i światła. Prace tego artysty można oglądać we wszystkich dużych muzeach w Polsce oraz w Moskwie i Florencji w Muzeum Uffizi. Brał udział w ponad 400 wystawach zbiorowych w Polsce, Europie i Japonii. Miał około 50 wystaw indywidualnych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Austrii, Szwecji, Niemczech. W 1996 roku odbyła się w Poznaniu wystawa retrospektywna artysty przygotowana przez ABC Gallery w ramach cyklu "Mistrzowie polskiego malarstwa współczesnego".
Description:
"Still life with a copper jug II", 1984
oil/canvas, 80 x 95 cm; signed lower left: 'Szancenbach', signed, dated and described on the reverse: 'JAN SZANCENBACH | MARTWA NATURA Z MIEDZIANYM | DZBANEM II | 1984',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Dzieło krakowskiego artysty przedstawia martwą naturę w ciepłych, jesiennych barwach. Na pierwszy rzut oka może się zdawać, że płótno Szancenbacha jest „klasyczne”, bądź „zwyczajne” jeśli chodzi o tego typu obrazy. Jednak uwagę szybko przyciąga wiele nietypowych elementów tej pracy. Przede wszystkim technika malarska Szancenbacha zaskakuje i mimo że, obraz jest z 1984 roku, ma miejscami charakter neoimpresjonistyczny. Przykładowo, wiklinowe koszyki zdają się nawiązywać do puentylizmu tzn. techniki kształtowania formy obrazu, gdzie malarz używa gęsto ułożonych punktów, bądź kresek, które zlewając się ze sobą, tworzą obraz. Technika ta głównie jest kojarzona z wielkimi artystami szkoły francuskiej takim jak Georges Seurat, czy Paul Signac. Na przykładzie „Martwej natury z miedzianym dzbanem II”, można także dostrzec elementy kapizmu, inaczej koloryzmu, pod którego to wpływem Szancenbach w dużej mierze tworzył. Wymieniony ruch artystyczny charakteryzował się zainteresowaniem artystów kolorem. To barwa była był ważniejszy od samej kompozycji i rysunku, i to właśnie ona miała decydować o nastroju dzieła. Szancenbach potraktował to płótno kolorystyczne – namalował martwą naturę w sposób bezpośredni – starał się uniknąć symboliki, dwuznaczności, czy literackich nawiązań, wzorem malarstwa autonomicznego swoich mistrzów.
Przez całe życie artysta związany był z krakowską ASP i tu przeszedł drogę od asystenta aż do dziekana wydziału malarstwa. W latach 1940-42 studiował w Kunstgewerbeschule w Krakowie u Stanisława Kamockiego, Józefa Mehoffera, Aandrzeja Jurkiewicza. Naukę kontynuował w latach 1945-48 w ASP u Wojciecha Weissa, Eugeniusza Eibischa - dyplom otrzymał w 1952 roku. Od 1972 roku prowadził własną pracownię na Wydziale Malarstwa. W latach 1987-93 był rektorem ASP w Krakowie, a w 1986 został mianowany profesorem. Malował głównie sceny rodzajowe, pejzaże, martwe natury i portrety. Zajmował się także malarstwem monumentalnym, grafiką projektową i filmem rysunkowym. Jego obrazy są radosne, pełne życia i światła. Prace tego artysty można oglądać we wszystkich dużych muzeach w Polsce oraz w Moskwie i Florencji w Muzeum Uffizi. Brał udział w ponad 400 wystawach zbiorowych w Polsce, Europie i Japonii. Miał około 50 wystaw indywidualnych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Austrii, Szwecji, Niemczech. W 1996 roku odbyła się w Poznaniu wystawa retrospektywna artysty przygotowana przez ABC Gallery w ramach cyklu "Mistrzowie polskiego malarstwa współczesnego".
Description:
"Still life with a copper jug II", 1984
oil/canvas, 80 x 95 cm; signed lower left: 'Szancenbach', signed, dated and described on the reverse: 'JAN SZANCENBACH | MARTWA NATURA Z MIEDZIANYM | DZBANEM II | 1984',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Szancenbach'