23
Aleksandra Jachtoma | Wałek
Estymacja:
7,000 zł - 9,000 zł
Sprzedane
6,500 zł
Aukcja na żywo
Obiekt Pożądania. Martwa Natura i Przedmiot w Sztuce
Artysta
Aleksandra Jachtoma (1932)
Wymiary
wys.: 152 cm, śr.:23 cm
Kategoria
Opis
akryl/drewno, wys.: 152 cm, śr.:23 cm, opisany markerem na uchwycie: 'A. JACHTOMA',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W pracach Aleksandry Jachtomy dominują nasycone kolory, które stały się znakiem rozpoznawczym artystki. W jej odczuciu: „kolor wzrusza, daje radość, budzi wstręt, zachwyca." Artystka sądzi, że: "dłuższe obcowanie z nim może nawet zmienić naszą świadomość (…). Chciałabym, aby niewielka ilość farby zawarta w kwadracie płótna, na skutek ukrytej w niej siły emocjonalnej, która jest tajemnicą malarstwa, czyniła człowieka lepszym, odciągała go od przyjemności, zapewniała mu przeżycia wewnętrzne, które dawniej nazywano wyższymi (Aleksandra Jachtoma, w: Artyści mówią, red. Elżbieta Dzikowska, Warszawa, 2011, s. 118). Drugim elementem charakterystycznym w jej twórczości jest utajone w kolorze światło, które artystka wydobywa jak to określił Ryszard Kapuściński: „poprzez oczyszczenie swoich prac ze wszystkiego, co mogłoby zamącić i zakłócić jej wizję świata – świata, jaki dla niej składa się nie z kształtów, brył i figur, ale z różnych odcieni, natężeń i rozjarzeń światła.” (Ryszard Kapuściński, cyt. za: Aleksandra Jachtoma, red. Aleksandra Jachtoma, Warszawa, 1998, s. 8).
Co ciekawe, w początkowym etapie swojej twórczości Jachtoma swobodnie zestawiała ze sobą kolory, tworząc często bardzo nieoczywiste, odważne kombinacje, łączące niejednokrotnie barwy ze skrajów spektrum koloru. W późniejszym okresie twórczości, artystka buduje swoje kompozycje dużo bardziej dojrzale, a zastosowane barwy zaczynają korespondować ze stanami emocjonalnym artystki. Wczesne prace Jachtomy bardzo łatwo rozpoznać po agresywnej czerwieni, która dominuje nad pozostałymi barwami. Późniejsze, z kolei, zdominowane są przez ulubione przez artystkę fiolety i błękity, które w odczuciu Jachtomy mają działać kojąco i uspokajająco na odbiorcę. Zastosowanie właśnie tej kolorystki w pracy z serii przedstawiającej narzędzia kuchenne może być odczytywane jako wyjątkowo ironiczny komentarz do sposobu w jaki współczesny świat utrwala w społeczeństwie stereotypy.
Skończyła studia w krakowskiej, a następnie w warszawskiej ASP. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w pracowni K. Tomorowicza w 1958 Była członkiem warszawskiej grupy “Rekonesans” założonej w 1963 Zajmowała się problemem koloru i światła. Tworzy zdyscyplinowane kompozycje ze skondensowanych jednolitych plam. Matematyczny rygor jest w nich zmiękczony delikatnością rozwiązań barwnych. Brała udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych.
Description:
Rolling Pin
acrylic/wood, h.: 152 cm. diameter:23 cm; signed with marker pen on the handle: 'A. JACHTOMA',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W pracach Aleksandry Jachtomy dominują nasycone kolory, które stały się znakiem rozpoznawczym artystki. W jej odczuciu: „kolor wzrusza, daje radość, budzi wstręt, zachwyca." Artystka sądzi, że: "dłuższe obcowanie z nim może nawet zmienić naszą świadomość (…). Chciałabym, aby niewielka ilość farby zawarta w kwadracie płótna, na skutek ukrytej w niej siły emocjonalnej, która jest tajemnicą malarstwa, czyniła człowieka lepszym, odciągała go od przyjemności, zapewniała mu przeżycia wewnętrzne, które dawniej nazywano wyższymi (Aleksandra Jachtoma, w: Artyści mówią, red. Elżbieta Dzikowska, Warszawa, 2011, s. 118). Drugim elementem charakterystycznym w jej twórczości jest utajone w kolorze światło, które artystka wydobywa jak to określił Ryszard Kapuściński: „poprzez oczyszczenie swoich prac ze wszystkiego, co mogłoby zamącić i zakłócić jej wizję świata – świata, jaki dla niej składa się nie z kształtów, brył i figur, ale z różnych odcieni, natężeń i rozjarzeń światła.” (Ryszard Kapuściński, cyt. za: Aleksandra Jachtoma, red. Aleksandra Jachtoma, Warszawa, 1998, s. 8).
Co ciekawe, w początkowym etapie swojej twórczości Jachtoma swobodnie zestawiała ze sobą kolory, tworząc często bardzo nieoczywiste, odważne kombinacje, łączące niejednokrotnie barwy ze skrajów spektrum koloru. W późniejszym okresie twórczości, artystka buduje swoje kompozycje dużo bardziej dojrzale, a zastosowane barwy zaczynają korespondować ze stanami emocjonalnym artystki. Wczesne prace Jachtomy bardzo łatwo rozpoznać po agresywnej czerwieni, która dominuje nad pozostałymi barwami. Późniejsze, z kolei, zdominowane są przez ulubione przez artystkę fiolety i błękity, które w odczuciu Jachtomy mają działać kojąco i uspokajająco na odbiorcę. Zastosowanie właśnie tej kolorystki w pracy z serii przedstawiającej narzędzia kuchenne może być odczytywane jako wyjątkowo ironiczny komentarz do sposobu w jaki współczesny świat utrwala w społeczeństwie stereotypy.
Skończyła studia w krakowskiej, a następnie w warszawskiej ASP. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w pracowni K. Tomorowicza w 1958 Była członkiem warszawskiej grupy “Rekonesans” założonej w 1963 Zajmowała się problemem koloru i światła. Tworzy zdyscyplinowane kompozycje ze skondensowanych jednolitych plam. Matematyczny rygor jest w nich zmiękczony delikatnością rozwiązań barwnych. Brała udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych.
Description:
Rolling Pin
acrylic/wood, h.: 152 cm. diameter:23 cm; signed with marker pen on the handle: 'A. JACHTOMA',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/drewno
Sygnatura
opisany markerem na uchwycie: 'A. JACHTOMA'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska