Powrót do DESA.PL
13 of Liczba obiektów: 39
13
Rajmund Ziemski | "Martwa natura czerwona", lata 50. XX w.
Estymacja:
35,000 zł - 45,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Obiekt Pożądania. Martwa Natura i Przedmiot w Sztuce
Wymiary
60 x 74 cm
Opis
olej/płótno, 60 x 74 cm, na odwrociu wtórny opis: 'LATA PIĘĆDZIESIĄTE | 16 | 60 x 74'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Martwa natura czerwona” to intrygujący przykład wczesnej twórczości Rajmunda Ziemskiego, który znany jest raczej z tworzenia abstrakcyjnych pejzaży, niż figuratywnych martwych natur. Od roku 1960, przez ponad czterdzieści lat twórczości Ziemski opisywał swoje pejzaże jedynie tytułem „Pejzaż”, po którym artysta dodawał kolejny numer porządkowy łamany przez liczbę oznaczającą rok. Artysta wyspecjalizował się w tworzeniu, jak określiła to Anna Baranowa, „pejzaży wewnętrznych”, nawiązując tym samym do słów Henri Frédéric Amiela, który w swoim „Dzienniku poufnym” zapisał, że „Każdy pejzaż jest stanem duszy” (Un paysage quelconque est un état de l’âme) (Anna Baranowa, Dziennik poufny Rajmunda Ziemskiego, w: Rajmund Ziemski. Pejzaż 1953-2005, Galeria Zachęta, katalog wystawy, Warszawa 2010, s. 6).

Zanim jednak artysta przeniósł całą swoją uwagę na abstrakcyjne „pejzaże wewnętrzne”, aż do swojej pierwszej wystawy indywidualnej w Galerii Krzywe Koło w Warszawie w 1957 roku tworzył wyłącznie malarstwo przedstawiające. Oprócz martwych natur i kobiecych portretów, malował także pejzaże miejskie, na których uwieczniał widoki Starego Sącza, Sandomierza, czy też Kazimierz Dolnego nad Wisłą. Malarstwo z tego okresu bardzo silnie wskazuje na staranne wykształcenie w duchu koloryzmu, które Ziemski odebrał od jednego z mistrzów tej estetyki, czyli Artur Nacht-Samborskiego, pod kierunkiem którego Ziemski ukończył w 1955 roku warszawską ASP. Artysta zadebiutował podczas Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki „Przeciw wojnie – przeciw faszyzmowi”, która odbyła się w warszawskim Arsenale w 1955 roku. Nieco później, w okresie „odwilży”, związał się z grupą twórców skupionych wokół Mariana Bogusza i prowadzonej przez niego Galerii „Krzywe Koło”.

W „Martwej naturze czerwonej” z jednej strony wyraźne są wpływy kolorystyczne, które odnajdziemy zarówno w tematyce pracy Ziemskiego, koloryści przecież z dużym zamiłowaniem oddawali się studiom tematyce wanitatywnej, jak również w zastosowanej kolorystyce i sposobie kładzenia plamy barwnej. Z drugiej jednak strony nie jest to typowy dla tradycji kolorystycznej sposób opracowywania brył i umieszczania ich w przestrzeni. Szczególnie w tym względzie uderza pewna schematyczność rysunku, co w połączeniu z zawieszeniem całej kompozycji w nieokreślonej czerwonej przestrzeni bardzo odważnie zmierza w kierunku abstrakcji figuratywnej, znanej chociażby z twórczości artystów francuskiej awangardy powojennej.

Z tego względu jest to dzieło bardzo liminalne, które stanowi pomost pomiędzy estetyką przedwojenną i poodwilżową. Jak zauważył Jerzy Olkiewicz: „W malarstwie Rajmunda Ziemskiego stapiają się dwa pozornie sprzeczne nurty: tendencje ekspresyjne i kolorystyczna intymność, o jaką posądzić można tylko zdeklarowanego liryka. Wygląda to tak, jakby Ziemski-malarz zaprogramował tematykę malarską nie wolną od pewnej drastyczności czy dosadności – a Ziemski-poeta w trakcie wykonywania programu rozładowywał go właściwą sobie kameralnością i liryką. Powstaje stop zupełnie specjalny, określający indywidualność malarza” (Jerzy Olkiewicz, Plastyka. Rajmund Ziemski, „Kultura” 1968 nr 12 [24 III]).
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w 1955 roku obronił dyplom w pracowni Artura Nacht-Samborskiego. Przez kilkadziesiąt lat był profesorem tej uczelni. Debiutował na „poodwilżowej” wystawie w „Arsenale” w 1955 roku. Na przełomie lat 50. i 60. współpracował z Galerią Klubu Krzywego Koła. W 1979 roku otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego obrazy znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz wielu kolekcjach w kraju i zagranicą.

Description:
"Red still life", 1950s
oil/canvas, 60 x 74 cm; described on the reverse: 'LATA PIECDZIESIATE | 16 | 60 x 74',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
zbiory spadkobierców artysty