11
Mela Muter Maria Melania Mutermilch | "Lato, Geranium" ("Été, Géranium"), 1940-1945
Estymacja:
400,000 zł - 600,000 zł
Sprzedane
380,000 zł
Aukcja na żywo
Obiekt Pożądania. Martwa Natura i Przedmiot w Sztuce
Wymiary
72,5 x 60,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 72,5 x 60,5 cm, sygnowany p.g.: 'Muter', na odwrociu papierowa kartka z opisem piórem: 'No 34 | Été (Géranium) | Marie Mela Muter'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 1923 roku, gdy w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych zorganizowano wystawę Meli Muter, polska krytyka nie miała wątpliwości jaki jest artystyczny rodowód jej prac: „Obrazy p. Muter nie przypominają nam rzeczy widzianych, nie tylko w malarstwie polskim. Bardzo cienkimi nićmi pokrewieństwa, a raczej podobieństwa zewnętrznego wiążą się z twórczością van Gogha (…). Wspólność z van Goghiem wyraża się głównie w technice, w podobieństwie faktury w niektórych pejzażach z południa Francji. (…) Strona fizyczna, zarówno jak i strona duchowa malarskiego wyrazu artystki jest na wskroś oryginalna, samoistna i, w całym znaczeniu tego słowa, osobowa”. Muter zresztą pod koniec życia przyznawała, że przed I wojną światową przylgnął do niej przydomek „polskiego van Gogha”. Malarka zapewne uległa szerzącej się szczególnie w Niemczech i Francji modzie na twórczość holenderskiego malarza. To co w jawny sposób koresponduje z jego dziełem, to drapieżna ekspresja jej prac oraz impastowy, gwałtowny styl, szczególnie w latach poprzedzających wybuch Wielkiej Wojny.
Paradoksalnie wczesna twórczość malarki nie zapowiadała jednak, że w przyszłości jej natures mortes staną się jedną z najciekawszych propozycji artystycznych Szkoły Paryskiej. W swoich pierwszych, powstałych około 1900 roku pracach Muter umieszczała niekiedy w tle drobne przedmioty, traktowane do pewnego stopnia jako wprawki do martwej natury. Pierwszą niezależną kompozycją z tego gatunku był jednak dopiero wystawiony w Zachęcie w 1907 roku obraz „Białe kwiaty”. Do martwej natury Muter wróciła w latach pierwszej wojny światowej. Jesienią 1914 roku po wyjeździe do Bretanii namalowała serię martwych natur. Umieszczała na nich ryby i owoce morza – mule, kraby. W tych pracach artystka posługiwała się mocno krwistymi barwami, w których krytycy widzą dziś symboliczny wyraz niepokojów pierwszej wojny światowej. Paradoksalnie na pracach z okresu 1940-45 nie da się odnaleźć podobnego, groźnego napięcia. Obrazy Meli Muter z tych lat są wyciszone, spokojne – jakby wbrew atmosferze tego czasu. Wiadomo przecież, że pobyt Muter w Awinionie był okresem wzmożonego lęku – pochodząca z rodziny żydowskiej artystka żyła w tym czasie w ukryciu i borykała się z problemami finansowymi.
Prezentowana martwa natura, zatytułowana, sielankowo, „Lato, Geranium” pochodzi właśnie z awiniońskiego okresu twórczości malarki. W ciekawy sposób Muter zbudowała przestrzeń obrazu. W przybliżeniu widz dostrzega zwyczajną doniczkę z pelargonią, stojącą na plecionym wiklinowym krześle. W tle otwiera się przez otwór okienny perspektywa na letnie pole ze snopkami skoszonego siana. To niezwykła fuzja pejzażu i martwej natury, w której Muter odwołała się do motywów znanych z prac van Gogha: roślina doniczkowa w izolowanej przestrzeni, wiklinowe krzesło i prowansalski krajobraz późnego lata. Zastosowała znaną z jego prac intensywną żółcień, która nadaje bukoliczny wyraz całości przedstawienia. Eskapistyczny charakter obrazów z tamtych lat jest oczywisty: Muter tworzyła prace codziennie postrzeganej rzeczywistości, wiernie studiując naturę, która stawała się wytchnieniem od niepokoju wojny.
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.
Description:
"Summer, Geranium" ("Été, Géranium"), 1940-1945
oil/canvas, 72.5 x 60.5 cm; signed upper right: 'Muter', on the reverse a piece of paper with a description with fountain pen: 'No 34 | Été (Géranium) | Marie Mela Muter',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 1923 roku, gdy w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych zorganizowano wystawę Meli Muter, polska krytyka nie miała wątpliwości jaki jest artystyczny rodowód jej prac: „Obrazy p. Muter nie przypominają nam rzeczy widzianych, nie tylko w malarstwie polskim. Bardzo cienkimi nićmi pokrewieństwa, a raczej podobieństwa zewnętrznego wiążą się z twórczością van Gogha (…). Wspólność z van Goghiem wyraża się głównie w technice, w podobieństwie faktury w niektórych pejzażach z południa Francji. (…) Strona fizyczna, zarówno jak i strona duchowa malarskiego wyrazu artystki jest na wskroś oryginalna, samoistna i, w całym znaczeniu tego słowa, osobowa”. Muter zresztą pod koniec życia przyznawała, że przed I wojną światową przylgnął do niej przydomek „polskiego van Gogha”. Malarka zapewne uległa szerzącej się szczególnie w Niemczech i Francji modzie na twórczość holenderskiego malarza. To co w jawny sposób koresponduje z jego dziełem, to drapieżna ekspresja jej prac oraz impastowy, gwałtowny styl, szczególnie w latach poprzedzających wybuch Wielkiej Wojny.
Paradoksalnie wczesna twórczość malarki nie zapowiadała jednak, że w przyszłości jej natures mortes staną się jedną z najciekawszych propozycji artystycznych Szkoły Paryskiej. W swoich pierwszych, powstałych około 1900 roku pracach Muter umieszczała niekiedy w tle drobne przedmioty, traktowane do pewnego stopnia jako wprawki do martwej natury. Pierwszą niezależną kompozycją z tego gatunku był jednak dopiero wystawiony w Zachęcie w 1907 roku obraz „Białe kwiaty”. Do martwej natury Muter wróciła w latach pierwszej wojny światowej. Jesienią 1914 roku po wyjeździe do Bretanii namalowała serię martwych natur. Umieszczała na nich ryby i owoce morza – mule, kraby. W tych pracach artystka posługiwała się mocno krwistymi barwami, w których krytycy widzą dziś symboliczny wyraz niepokojów pierwszej wojny światowej. Paradoksalnie na pracach z okresu 1940-45 nie da się odnaleźć podobnego, groźnego napięcia. Obrazy Meli Muter z tych lat są wyciszone, spokojne – jakby wbrew atmosferze tego czasu. Wiadomo przecież, że pobyt Muter w Awinionie był okresem wzmożonego lęku – pochodząca z rodziny żydowskiej artystka żyła w tym czasie w ukryciu i borykała się z problemami finansowymi.
Prezentowana martwa natura, zatytułowana, sielankowo, „Lato, Geranium” pochodzi właśnie z awiniońskiego okresu twórczości malarki. W ciekawy sposób Muter zbudowała przestrzeń obrazu. W przybliżeniu widz dostrzega zwyczajną doniczkę z pelargonią, stojącą na plecionym wiklinowym krześle. W tle otwiera się przez otwór okienny perspektywa na letnie pole ze snopkami skoszonego siana. To niezwykła fuzja pejzażu i martwej natury, w której Muter odwołała się do motywów znanych z prac van Gogha: roślina doniczkowa w izolowanej przestrzeni, wiklinowe krzesło i prowansalski krajobraz późnego lata. Zastosowała znaną z jego prac intensywną żółcień, która nadaje bukoliczny wyraz całości przedstawienia. Eskapistyczny charakter obrazów z tamtych lat jest oczywisty: Muter tworzyła prace codziennie postrzeganej rzeczywistości, wiernie studiując naturę, która stawała się wytchnieniem od niepokoju wojny.
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.
Description:
"Summer, Geranium" ("Été, Géranium"), 1940-1945
oil/canvas, 72.5 x 60.5 cm; signed upper right: 'Muter', on the reverse a piece of paper with a description with fountain pen: 'No 34 | Été (Géranium) | Marie Mela Muter',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.g.: 'Muter'
Proweniencja
spuścizna po artystce; Galerie Gmurzynska, Kolonia; kolekcja prywatna, Europa