Powrót do DESA.PL
7 of Liczba obiektów: 39
7
Jacek Sienicki | Z cyklu "Czaszki", 1983
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Obiekt Pożądania. Martwa Natura i Przedmiot w Sztuce
Artysta
Jacek Sienicki (1928 - 2000)
Wymiary
33,5 x 41,5 cm
Opis
olej/płótno, 33,5 x 41,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: '15 X 83 | JS', sygnowany i datowany na odwrociu: 'Jacek | Sienicki
| 83.', na krośnie malarskim papierowa nalepka zakładu stolarskiego

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W twórczości Jacka Sienickiego można wyróżnić grupę tematów konsekwentnie kontynuowanych przez dziesiątki lat. Wśród nich znajdują się motywy zaczerpnięte z bezpośredniego otoczenia artysty, jak wnętrza pracowni, ściany domów, portrety ale również elementy martwej natury, jak pojedyncze rośliny, motywy mięsa czy zwierzęcych szczęk. Innym symbolem, do którego częstokroć odwoływał się Sienicki, a który przywodzi na myśl barokową sentencję memento mori, była jak w prezentowanej tu pracy – czaszka. Opinią krytyki twórczość Sienickiego została doceniona za umiejętność tworzenia złożonych interpretacyjnie kompozycji, których centrum stanowił wyłącznie jeden obiekt. Sam przedmiot intencją artysty mógł być kilkukrotnie powielany, za każdym razem zyskując jednak zupełnie inną interpretację.
Sienicki posługiwał się przygaszoną, monochromatyczną paletą barwną, gdzieniegdzie tylko dodając rozbłyskujący kolor, który podkreślał głębię kompozycji. W malarstwie artysta wprowadził redukcję koloru, ograniczając się do odcieni szarości, ciemnych brązów, granatów, zachowując jednocześnie maksymalną syntezę przekazu. Malarstwo Sienickiego cechuje niezwykłe bogactwo materii przy jednoczesnej oszczędności, jeżeli chodzi o środki malarskie. Artysta często nakładał zagęszczoną farbę grubymi impastami oraz ekspresyjnymi pociągnięciami pędzla czy szpachli. Niejednokrotnie wydrapywał fragmenty w powierzchniach swoich obrazów, wycierał farbę aż do płótna, szukając głębi i prawdy koloru.
Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego; przez wiele lat był jego asystentem a następnie profesorem macierzystej uczelni. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955 Uprawiał malarstwo w ograniczonej, przygaszonej palecie barw. Dążył do maksymalnej syntezy przekazu. Tematy czerpał z natury - pojedyncze rośliny, pejzaże czy z najbliższego otoczenia - np. wnętrze pracowni, mieszkania. Używając oszczędnie środków malarskich, tworzył obrazy o ogromnym bogactwie materii. Laureat Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida w 1975, niezależnej Nagrody im. J. Cybisa w 1983 oraz nowojorskiej Nagrody Fundacji A. Jurzykowskiego w 1993

Description:
From the cycle "Skulls", 1983
oil/canvas, 33.5 x 41.5 cm; signed and dated lower right: '15 X 83 | JS', signed and dated on the reverse: 'Jacek | Sienicki
| 83.', on the stretcher a paper label of a carpentry,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: '15 X 83 | JS'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska