Powrót do DESA.PL
3 of Liczba obiektów: 39
3
Jadwiga Sawicka | "Martwe materie", 2014
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
20,000 zł
Aukcja na żywo
Obiekt Pożądania. Martwa Natura i Przedmiot w Sztuce
Artysta
Jadwiga Sawicka (1959)
Wymiary
100 x 140 cm
Opis
akryl, olej/płótno, 100 x 140 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'J.Sawicka | 2014',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Jadwiga Sawicka to absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, która obroniła swój dyplom w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. Zaczynała swoją karierę artystyczną od bardzo ekspresywnej stylistyki, lecz z czasem wszystkie uprzednie płótna zamalowała i skupiła się na akrylowych pracach na papierze i płótnie, przedstawiających fragmenty garderoby. Prace Sawickiej zdobyły ogromne uznanie w świecie sztuki, czego dowodzi ilość zdobytych przez artystkę prestiżowych nagród, m.in. nagrody im. Jana Cybisa w 2016 roku. Jej twórczość charakteryzuje się malarstwem „pisanym”, z którego artystka zasłynęła. Przykładem tego stylu jest powyższa praca zatytułowana „Martwe materie” z 2014 roku. Należy do obszernego cyklu prac, które przedstawiają różnorodne napisy na neutralnym tle. Płótno „Martwych materii” jest pokryte cielisto-różową farbą, która bardzo często w malarstwie charakteryzuje symbol kobiecości. W ten sposób, artystka delikatnie próbuje ukazać problematykę ciała, która jest dla niej bardzo ważna. Sawicka przedstawia silny kontrast między kobiecym i subtelnym tłem, a ciemnym tytułowym napisem namalowanym czarną farbą. Dzięki neutralnej tonacji tła przekaz artystki jest jeszcze bardziej widoczny i dostępny dla widza. Tekst na płótnie nawiązuje do wycinków z gazet i stanowi fundamentalny element obrazu. Artystka uważa, że dzięki środkom masowego przekazu każda jednostka w społeczeństwie jest codziennie narażona na setki krótkich i chaotycznych informacji, w gruncie rzeczy pozbawionych treści. Sawicka tworząc kompozycje z tego cyklu, krytykuje medialną i cyfrową rzeczywistość. Artystka osiąga ten efekt dzięki widocznemu kontrastowi między ciemnym i topornym tekstem a subtelnym tłem dzieła. Interesuje ją napięcie, jakie się pojawia między tymi dwoma elementami obiektu, jak sama powiedziała w wywiadzie: „Interesują mnie różne stopnie oddalenia od intensywnego, czystego koloru, także sprzeczność istniejąca w tym rozbieleniu: kolory „pastelowe” w intencji mają ujmować subtelnością, w praktyce często są mdłe, ale ta mdłość w kontraście ze zdecydowaniem liter tworzy interesujące mnie napięcie” (cyt. za: https://magazynszum.pl/szlachetny-jezyk-malarstwa/). Kolejnym bardzo ważnym elementem dla odbioru „Martwych materii” jest użycie materiałów. Obraz jest namalowany farba akrylową i olejną, które maja bardzo różny skład chemiczny, przez co inaczej reagują na płótnie. Jadwiga Sawicka umyślnie użyła tych dwóch tak skrajnie różnych materiałów, gdyż w połączeniu tworzą one zbite kawałki farby. Dzięki nim, obiekt staje się bardziej dynamiczny i atrakcyjny dla widza. Połączenie farby akrylowej i olejnej osiąga również interesujący efekt niemieszania się kolorów co wyszczególnia odcienie chłodniejsze i cieplejsze na płótnie. Wszystkie te elementy obiektu, tworzą bardzo charakterystyczną dla stylu Sawickiej dzieło. „Martwe materie” to wyjątkowa praca cyklu, ponieważ mimo wizualnej prostoty zawiera obszerny i krytyczny przekaz.
W latach 1979-1984 studiowała w krakowskiej ASP na Wydziale Malarstwa, dyplom obroniła w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W 1992 otrzymała stypendium The Pollock-Krasner Foundation, zaś w 1995 stypendium MKiS. Zajmuje się malarstwem, fotografią, wykonuje obiekty, instalacje i prace w przestrzeni publicznej. Jest autorką charakterystycznego malarstwa "pisanego". Od 1996 współpracuje z Otwartą Pracownią w Krakowie, jest członkiem stowarzyszenia o tej samej nazwie. Od 1997 współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Od 1998 Sawicka (m.in. na podstawie wcześniejszych obrazów) wykonuje wielkoformatowe wydruki z czarnymi literami na cielisto-różowym tle. Charakterystyczny róż kojarzony bywa najczęściej z kobiecością, pojawia się tu więc problematyka ciała, ale wprowadzona przez artystę bardzo dyskretnie, symbolicznie. Prezentuje je w galeriach i w przestrzeni publicznej. W 2003 miała miejsce retrospektywna wystawa Jadwigi Sawickiej zatytułowana "Nic w środku". Artystka zaprezentowała na niej swoje charakterystyczne "malarstwo pisane", fotografie, obiekty i realizacje przestrzenne tworząc intrygujący wielogłos refleksji na temat sytuacji współczesnego człowieka, zalewanego przez lawiny komunikatów pozbawionych istotnych treści i przekazów.

Description:
"Dead Matters", 2014
oil, acrylic/canvas, 100 x 140 cm; signed and dated on the reverse: 'J.Sawicka | 2014',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'J.Sawicka | 2014'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska (zakup od artystki)