Powrót do DESA.PL
1 of Liczba obiektów: 39
1
Adeodato Zuccati, przypisywany | Martwa natura z kwiatami, owocami i ptactwem
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
38,000 zł
Aukcja na żywo
Obiekt Pożądania. Martwa Natura i Przedmiot w Sztuce
Wymiary
87 x 118 cm
Opis
olej/płótno (dublowane), 87 x 118 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Prezentowana „Martwa natura z kwiatami, owocami i ptactwem” to dzieło bolońskiego malarza przełomu XVII i XVIII wieku, Adeodato Zuccatiego. Biografia malarza pozostaje w dużej mierze zagadką. Mówią za niego jego dzieła – martwe natury przechowywane w publicznych kolekcjach we Włoszech i zbiorach prywatnych w Europie. Popularność martwej natury w północnej Italii w XVII i XVIII stuleciu wiązać się może z transgraniczną wymianą wzorców malarstwa holenderskiego tamtej doby. Już XVI-wieczni historiografowie sztuki włoskiej zwracali uwagę na szczególne inklinacje północnych Włochów do realizmu. Uważano, że artyści północnych Włoch, żyjąc blisko natury i ludu, mają szczególną predylekcję do realizmu w malarstwie. Epizod nowożytnej, naturalistycznej włoskiej martwej natury rozpoczyna słynny „Koszyk owoców” Caravaggia (około 1595-96, Pinacoteca Ambrosiana, Mediolan). Zuccati w prezentowanym dziele stworzył zróżnicowaną kompozycję z owoców i kwiatów. W górnej części pośród gałązek umieścił ptaki, tworząc wrażenie bogactwa świata natury. Elementy martwej natury wyłaniają się z mroku, co zdradza znajomość artysty malarstwa chiaroscuro północnej Italii. Z drugiej strony, Zuccati, malarz regionu Emilia-Romania, w pewien sposób wpisywał się w „poszukiwanie prawdy” artystów tzw. szkoły bolońskiej. Realistyczne martwe natury w XVII wieku tworzyli w różnych ośrodkach tacy artyści jako Francesco Mantovano (1636-1663), Angelo Maria Rossi (II poł. XVII w.) czy Evaristo Baschenis (1617-1677). Zuccati jawi się tutaj jako kontynuator tradycji, którą ustanowili wyżej wymienieni artyści. Prezentowana kompozycja stanowi interesujący przykład przestrzeni, w której znalazło się zarówno żywe, jak i martwe ptactwo. Mamy tutaj zatem do czynienia z częstym dla martwej natury typem „po polowaniu” i rozgrywającą się na oczach widza sytuacją. Do rozłożonych tu i ówdzie ściętych kwiatów, gałązek z jabłkami i wypełnionej poziomkami misy zleciały się zwabione ich intensywnym zapachem ptaki, obok leżą inne, martwe już zwierzęta. Artysta wykorzystał te motywy, aby zaprezentować popis swoich umiejętności malarskich. Z mistrzowską precyzją oddał strukturę i kolorystykę upierzenia, jak również soczystość owoców oraz delikatność płatków.

Description:
Still life with flowers, fruits and birds
oil/lined canvas, 87 x 118 cm;

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno (dublowane)
Proweniencja
kolekcja prywatna, Europa; dom aukcyjny Karl & Faber, Monachium, listopad 2017; kolekcja prywatna, Polska