4307
Mela Muter Maria Melania Mutermilch | Plaża w Collioure, około 1925
Estymacja:
450,000 zł - 600,000 zł
Sprzedane
460,000 zł
Aukcja online
École de Paris
Wymiary
80 x 63 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 80 x 63 cm, sygnowany l.d.: 'Muter'
, na krośnie malarskim papierowe nalepki wystawowe Galerie Gmurzyńska oraz stempel na odwrociu: 'DOUANE CENTRALE | EXPORTATION | PARIS'R'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Collioure – rybacki port pod Pirenejami – w 1894 roku odkrył adept postimpresjonizmu Jean Peské. W kolejnych dekadach miejscowość stała się miejscem awangardowych eksperymentów: tutaj pierwsze krzykliwe pejzaże malowali fowiści. Mela Muter, która znała Hiszpanie i Pireneje już przed Wielką Wojną, dotarła do Collioure w 1921 roku i powracała tam w kolejnych latach. Malarkę pociągało słońce południa i dziki charakter lokalnej przyrody, urokliwy port wypełniony katalońskimi łodziami rybackimi dostarczył jej formalnej inspiracji: to właśnie jego wizerunki pojawiają się w kompozycjach olejnych z tego okresu, jak również akwarelach. W swoich dużych kompozycjach, jak prezentowana "Plaża w Collioure", malarka z wnikliwością badała stosunki przestrzenne, pieczołowicie oddając piętrzące się kubiczne struktury domów oraz majaczące w oddali wzniesienia Pirenejów. Tutaj, w urokliwy sposób skontrastowała je z rytmicznie rozłożonymi w środkowej części kompozycji łódkami oraz poruszoną taflą morza na samym dole. Anegdotyczny dodatek stanowią tutaj cztery postaci chłopców brodzących w wodzie i łowiących ryby.
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.
Description:
Beach in Collioure, circa 1925
oil/canvas, 80 x 63 cm; signed lower left: 'Muter'
, on the stretcher paper, exhibition labels of Galerie Gmurzynska and a stamp on the reverse: 'DOUANE CENTRALE | EXPORTATION | PARIS'R',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
, na krośnie malarskim papierowe nalepki wystawowe Galerie Gmurzyńska oraz stempel na odwrociu: 'DOUANE CENTRALE | EXPORTATION | PARIS'R'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Collioure – rybacki port pod Pirenejami – w 1894 roku odkrył adept postimpresjonizmu Jean Peské. W kolejnych dekadach miejscowość stała się miejscem awangardowych eksperymentów: tutaj pierwsze krzykliwe pejzaże malowali fowiści. Mela Muter, która znała Hiszpanie i Pireneje już przed Wielką Wojną, dotarła do Collioure w 1921 roku i powracała tam w kolejnych latach. Malarkę pociągało słońce południa i dziki charakter lokalnej przyrody, urokliwy port wypełniony katalońskimi łodziami rybackimi dostarczył jej formalnej inspiracji: to właśnie jego wizerunki pojawiają się w kompozycjach olejnych z tego okresu, jak również akwarelach. W swoich dużych kompozycjach, jak prezentowana "Plaża w Collioure", malarka z wnikliwością badała stosunki przestrzenne, pieczołowicie oddając piętrzące się kubiczne struktury domów oraz majaczące w oddali wzniesienia Pirenejów. Tutaj, w urokliwy sposób skontrastowała je z rytmicznie rozłożonymi w środkowej części kompozycji łódkami oraz poruszoną taflą morza na samym dole. Anegdotyczny dodatek stanowią tutaj cztery postaci chłopców brodzących w wodzie i łowiących ryby.
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.
Description:
Beach in Collioure, circa 1925
oil/canvas, 80 x 63 cm; signed lower left: 'Muter'
, on the stretcher paper, exhibition labels of Galerie Gmurzynska and a stamp on the reverse: 'DOUANE CENTRALE | EXPORTATION | PARIS'R',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Muter'
Proweniencja
spuścizna po artystce; Galerie Gmurzyńska, Kolonia; kolekcja prywatna, Europa