4302
Henryk Hayden | "Kobiety w ogrodzie" ("Spacer"), około 1904-06
Cena wywoławcza: 22,000 zł
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Zakończone
Aukcja online
École de Paris
Artysta
Henryk Hayden (1883 - 1970)
Wymiary
34 x 25,5 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 34 x 25,5 cm, na odwrociu papierowa nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem: '185345', nalepka opisana: 'Krzyżanowska' (przekreślone), inna papierowa nalepka, numer: '306.' oraz dwukrotnie opisany: 'Henryk Hayden', pozostałe napisy trudno czytelne
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Henryk Hayden, twórca silnie związany z francuską sceną artystyczną, przyszedł na świat w Warszawie. Jego pierwsza formacja artystyczna dokonywała się właśnie w tym mieście, gdzie początkowo studiował w Instytucie Politechnicznym. Artystyczne pasje młodego Haydena zbiegły się z powstaniem Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, która swoje podwoje otworzyła w marcu 1904 roku. Instytucja ta stała się centralnym miejscem w życiu artystycznym miasta, przychodząc w sukurs młodym twórcom, którzy do tej pory początkowo kształcili się najczęściej w Szkole Rysunkowej Wojciecha Gersona, a następnie wyjeżdżali zagranicę. Trzon pierwszej kadry profesorskiej stanowili stosunkowo młodzi twórcy o modernistycznej orientacji artystycznej. Należeli do nich Kazimierz Stabrowski, Ferdynand Ruszczyc, Karol Tichy, Konrad Krzyżanowski i Xawery Dunikowski. Szkoła miała połączyć kształcenie z zakresu sztuk pięknych i sztuki stosowanej, promując uniwersalny profil nowoczesnego artysty. Istotną rolę w kształceniu odgrywały plenery malarskie organizowane przez Konrada Krzyżanowskiego. Malarz zabierał swoich uczniów do Arkadii koło Nieborowa (1904), Rybniszek pod Witebskiem (1904-05, 1906-07), Zwierzyńca pod Zamościem (1905), Istebnej na Śląsku Cieszyńskim (1906), Werek pod Wilnem (1907) i Finlandii (1908). Prezentowana praca to najwcześniejsze znane dzieło Haydena, zachowane w spuściźnie po Michalinie Krzyżanowskiej, malarce, żonie i uczennicy Konrada Krzyżanowskiego. Prawdopodobnie podczas jednego z plenerów, być może już nawet w Arkadii, Hayden uchwycił dwie kobiety przemierzające ogród. Posłużył się impastową manierą oraz chłodną paletą barwną bliską malarstwu swojego profesora. Z dzieła przeziera śmiałość w operowaniu materią malarską oraz swoboda w obserwacji natury. Kilka lat po powstaniu pracy z podobną śmiałością podjął artysta impulsy płynące z nowoczesnych i awangardowych kierunków artystycznych w kręgu sztuki francuskiej.
Studiował w Warszawie w SSP i na Politechnice oraz w paryskiej Academie "La Palette". Wystawiał w Paryżu na Salonach: Niezależnych, Tuileries i Majowym. Dużo czasu spędzał na południu Francji. Miał indywidualne wystawy w renomowanych galeriach Paryża i Londynu. W latach 1922-53 malował realistyczne pejzaże i portrety. Pod koniec życia nawiązał do swych kubistycznych doświadczeń z młodości, tworząc obrazy z pogranicza sztuki figuralnej i abstrakcyjnej.
Description:
"Women in the garden" ("A walk"), circa 1904-06
oil/paperboard, 34 x 25.5 cm; on the reverse a paper deposit label of National Museum in Warsaw with number: '185345', label inscribed: 'Krzyzanowska' (crossed off), another paper label, number: '306.' and inscribed twice: 'Henryk Hayden', another inscriptions hard legible,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Henryk Hayden, twórca silnie związany z francuską sceną artystyczną, przyszedł na świat w Warszawie. Jego pierwsza formacja artystyczna dokonywała się właśnie w tym mieście, gdzie początkowo studiował w Instytucie Politechnicznym. Artystyczne pasje młodego Haydena zbiegły się z powstaniem Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, która swoje podwoje otworzyła w marcu 1904 roku. Instytucja ta stała się centralnym miejscem w życiu artystycznym miasta, przychodząc w sukurs młodym twórcom, którzy do tej pory początkowo kształcili się najczęściej w Szkole Rysunkowej Wojciecha Gersona, a następnie wyjeżdżali zagranicę. Trzon pierwszej kadry profesorskiej stanowili stosunkowo młodzi twórcy o modernistycznej orientacji artystycznej. Należeli do nich Kazimierz Stabrowski, Ferdynand Ruszczyc, Karol Tichy, Konrad Krzyżanowski i Xawery Dunikowski. Szkoła miała połączyć kształcenie z zakresu sztuk pięknych i sztuki stosowanej, promując uniwersalny profil nowoczesnego artysty. Istotną rolę w kształceniu odgrywały plenery malarskie organizowane przez Konrada Krzyżanowskiego. Malarz zabierał swoich uczniów do Arkadii koło Nieborowa (1904), Rybniszek pod Witebskiem (1904-05, 1906-07), Zwierzyńca pod Zamościem (1905), Istebnej na Śląsku Cieszyńskim (1906), Werek pod Wilnem (1907) i Finlandii (1908). Prezentowana praca to najwcześniejsze znane dzieło Haydena, zachowane w spuściźnie po Michalinie Krzyżanowskiej, malarce, żonie i uczennicy Konrada Krzyżanowskiego. Prawdopodobnie podczas jednego z plenerów, być może już nawet w Arkadii, Hayden uchwycił dwie kobiety przemierzające ogród. Posłużył się impastową manierą oraz chłodną paletą barwną bliską malarstwu swojego profesora. Z dzieła przeziera śmiałość w operowaniu materią malarską oraz swoboda w obserwacji natury. Kilka lat po powstaniu pracy z podobną śmiałością podjął artysta impulsy płynące z nowoczesnych i awangardowych kierunków artystycznych w kręgu sztuki francuskiej.
Studiował w Warszawie w SSP i na Politechnice oraz w paryskiej Academie "La Palette". Wystawiał w Paryżu na Salonach: Niezależnych, Tuileries i Majowym. Dużo czasu spędzał na południu Francji. Miał indywidualne wystawy w renomowanych galeriach Paryża i Londynu. W latach 1922-53 malował realistyczne pejzaże i portrety. Pod koniec życia nawiązał do swych kubistycznych doświadczeń z młodości, tworząc obrazy z pogranicza sztuki figuralnej i abstrakcyjnej.
Description:
"Women in the garden" ("A walk"), circa 1904-06
oil/paperboard, 34 x 25.5 cm; on the reverse a paper deposit label of National Museum in Warsaw with number: '185345', label inscribed: 'Krzyzanowska' (crossed off), another paper label, number: '306.' and inscribed twice: 'Henryk Hayden', another inscriptions hard legible,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Proweniencja
spuścizna po Michalinie Krzyżanowskiej (1883-1962); wieloletni depozyt w Muzeum Narodowym w Warszawie; dom aukcyjny Polswiss Art, Warszawa, czerwiec 2006; dom aukcyjny Desa Unicum, Warszawa, sprzedaż prywatna, marzec 2013; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Christophe Zagrodzki, Henri Hayden 1883-1970, katalog wystawy, Bibliotheque Polonais de Paris, Paris 2013, s. 15 (il.); Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, tekst Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2013, s. 27 (il.)