47
Grzegorz Klaman | "Symból", 2004
Estymacja:
18,000 zł - 25,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Szkoła Sopocka - Nowa Szkoła Gdańska
Artysta
Grzegorz Klaman (1959)
Wymiary
śr.:46 cm (wymiary oprawy)
Kategoria
Opis
instalacja/drewno, plexi, tabletki, śr.:46 cm (wymiary oprawy), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Symból 2005 | Klaman G', tabletki placebo, drewno, plexi
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Początek studiów Grzegorza Klamana zbiegł się w czasie z powstaniem „Solidarności”. To właśnie wtedy, po ukończeniu Szkoły Kenara młody artysta rozpoczął studia na Wydziale Rzeźby w PWSSP w Gdańsku. Po wprowadzeniu stanu wojennego brał udział w demonstracjach i współtworzył niezależne Wydawnictwo im. Stanisława Brzozowskiego. Jeszcze w czasie studiów stał się organizatorem życia artystycznego, prowadząc koło naukowe SKAB i będąc inicjatorem licznych wydarzenia, m.in. „galerii rotacyjnej”, Baraków czy Galerii Wyspa. Po uzyskaniu dyplomu w roku 1985 w pracowni Franciszka Duszeńki, rozpoczął pracę dydaktyczną.
Początkowo Klaman był jednym z twórców landartu – stworzył m.in spektakularną akcję „Most (linia ognia)”, łącząc 30-metrową linią ognia dwa brzegi zamarzniętej rzeki. Wpisywało się to w koncepcję wyciągania rzeźby z przestrzeni muzealnej na rzecz wiązania jej z konkretną lokalizacją. Artyści z jego otoczenia szczególnie upodobali sobie Wyspę Spichrzów, gdzie potem działała Galeria Wyspa. Dla Klamana było to miejsce nawarstwienia różnych kultur i znaczeń.
Obok landartu, Klaman zaistniał w latach 80. jako twórca rzeźb z drewna, ciosanych przy pomocy prostych narzędzi, takich jak siekiera czy piła. Drewno łączył m.in. z blachą czy tekturą. Tego typu prace Klaman prezentował na najważniejszych wydarzeniach proklamujących nową ekspresję w Polsce: od Biennale Sztuko Nowej w Zielonej Górze, aż po „Ekspresję lat 80-tych” w Sopocie czy „Co słychać” Andrzeja Bonarskiego w Warszawie. To właśnie głowy, które Anda Rottenberg nazwała „rzeźbą postmalarską” – zdaniem krytyków – szczególnie oddawały ducha epoki lat 80. Słynna krytyczka pisała: „tylko rzeźby Klamana, jakkolwiek bliskie rozwiązaniom Pencka i Baselitza, oraz propozycje Kazimierza Kowalczyka uzyskują jakieś własne brzmienie”. Anda Rottenberg
Lata 90. to w działalności twórczej Grzegorza Klamana moment transformacji w stronę sztuki krytycznej. Artysta tworzył pod silnym wpływem filozofii Michela Foucaulta czy Jolanty Brach-Czainy, autorki eseju „Metafizyka mięsa” (który przedrukował w swoich katalogach). Mięso w pracach Klamana pojawiło się już w latach 80., zaś z czasem artysta zaczął stosować preparaty anatomiczne: fragmenty ludzkiego ciała zatopione w formalinie, wypożyczone z Akademii Medycznej. Kolejną warstwę interpretacyjną stanowiło nawiązanie do wątków religijnych. Powstałe w 1993 „Emblematy” z wykorzystaniem ludzkich preparatów Klaman zaprezentował we wnętrzu czynnego brukselskiego kościoła na wystawie „Irreligia”. „Moja praca w przestrzeni kościoła jest szczeliną, niszą w rozpoznanej rzeczywistości. Jest jak tajemnicza kaplica do medytacji człowieczeństwa, z jednej strony Ciało Chrystusa, z drugiej ciało anonimowego człowieka: nasze ciało. Obecni oglądający-wierni są pomiędzy dwoma dyskursami: wiary i ciała otwartego szukającego miejsca, stawiającego pytania”. Wątki religijne – a raczej symboliki związanej z religią – ujawniły się m.in. w „Anatomii politycznej ciała” (1995), kiedy artysta wykorzystał preparaty jelit ludzkich, uformowane w kształcie krzyża, spirali i sinusoidy.
Dekada lat 90. to także kontynuacja aktywności Grzegorza Klamana na polu kuratorskim i organizacyjnym. W 1992 roku wraz ze środowiskiem artystów związanych z Wyspą opracował projekt Otwartego Atelier z siedzibą w Łaźni Miejskiej w Gdańsku. Od 1994 jest prezesem założonej z Jarosławem Barołowiczem i Adamem Gajdą Fundacji Wyspy Progress. Przez ponad 30 lat, Klaman był autorem i współautorem kilku tysięcy wydarzeń, wystaw, pokazów, warsztatów, koncertów i debat. Klaman był też kuratorem wystawy „Pasja” Doroty Nieznalskiej w Galerii Wyspa, po której artystka została oskarżona o obrazę uczuć religijnych. W 2002 roku nakręcił film z udziałem artystki, uderzanej w twarz w miarę, jak wysłuchiwała wypowiedzi internautów na swój temat.
Po 1999 artysta skupiał się na takich zagadnieniach jak historia a teraźniejszość, człowiek w obliczu władzy, przestrzeni publicznej, symboli narodowych (np. instalacja „Europa”, 2003; „Flagi dla Unii Europejskiej”, 2006; „PolEnd”, 2006), globalizacji i komercjalizacji. Szczególnie ważne w dorobku Klamana są działania wokół Stoczni Gdańskiej, rozumianej nie tylko jako instytucja czy obszar topograficzny, ale również miejsce mitologiczne. Z okazji 20-lecia porozumień sierpniowych, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia zorganizowało powstanie na terenie Stoczni Gdańskiej monumentalnej realizacji „Drogi do Wolności”, która już teraz stały się elementem historii.
Urodził się w 1959 roku.Rzeźbiarz, autor instalacji, pedagog, jeden z najbardziej znanych artystów polskich, często działający w przestrzeni publicznej. W latach 1975-1980 uczył się w zakopiańskim Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara. W latach 1980-1985 studiował rzeźbę w PWSSP w Gdańsku. W roku 1984 stworzył koncepcję Galerii Rotacyjnej, co wiązało się z prowadzeniem działań artystycznych w różnych miejscach i buntem przeciwko rzeczywistości stanu wojennego (miejsca zdegradowane i odzyskane, poza światem sztuki, realizacje Land Art, Baraki, Forty). W 1985 założył Galerię Wyspa. Dzisiaj Klaman prowadzi Pracownię Intermedialną na ASP w Gdańsku i nadal pozostaje aktywnym animatorem życia artystycznego. Poprzez swoją sztukę uczestniczy w debacie nad współczesnością. Pasjonuje go temat dwuznaczności kultury, jej uwikłania w mechanizmy władzy.
Description:
"Symbol", 2004
installation/wood, plexiglass, diameter:46 cm (binding); signed, dated and described on the reverse: 'Symbol 2005 | Klaman G', placebo, wood, plexiglass,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Początek studiów Grzegorza Klamana zbiegł się w czasie z powstaniem „Solidarności”. To właśnie wtedy, po ukończeniu Szkoły Kenara młody artysta rozpoczął studia na Wydziale Rzeźby w PWSSP w Gdańsku. Po wprowadzeniu stanu wojennego brał udział w demonstracjach i współtworzył niezależne Wydawnictwo im. Stanisława Brzozowskiego. Jeszcze w czasie studiów stał się organizatorem życia artystycznego, prowadząc koło naukowe SKAB i będąc inicjatorem licznych wydarzenia, m.in. „galerii rotacyjnej”, Baraków czy Galerii Wyspa. Po uzyskaniu dyplomu w roku 1985 w pracowni Franciszka Duszeńki, rozpoczął pracę dydaktyczną.
Początkowo Klaman był jednym z twórców landartu – stworzył m.in spektakularną akcję „Most (linia ognia)”, łącząc 30-metrową linią ognia dwa brzegi zamarzniętej rzeki. Wpisywało się to w koncepcję wyciągania rzeźby z przestrzeni muzealnej na rzecz wiązania jej z konkretną lokalizacją. Artyści z jego otoczenia szczególnie upodobali sobie Wyspę Spichrzów, gdzie potem działała Galeria Wyspa. Dla Klamana było to miejsce nawarstwienia różnych kultur i znaczeń.
Obok landartu, Klaman zaistniał w latach 80. jako twórca rzeźb z drewna, ciosanych przy pomocy prostych narzędzi, takich jak siekiera czy piła. Drewno łączył m.in. z blachą czy tekturą. Tego typu prace Klaman prezentował na najważniejszych wydarzeniach proklamujących nową ekspresję w Polsce: od Biennale Sztuko Nowej w Zielonej Górze, aż po „Ekspresję lat 80-tych” w Sopocie czy „Co słychać” Andrzeja Bonarskiego w Warszawie. To właśnie głowy, które Anda Rottenberg nazwała „rzeźbą postmalarską” – zdaniem krytyków – szczególnie oddawały ducha epoki lat 80. Słynna krytyczka pisała: „tylko rzeźby Klamana, jakkolwiek bliskie rozwiązaniom Pencka i Baselitza, oraz propozycje Kazimierza Kowalczyka uzyskują jakieś własne brzmienie”. Anda Rottenberg
Lata 90. to w działalności twórczej Grzegorza Klamana moment transformacji w stronę sztuki krytycznej. Artysta tworzył pod silnym wpływem filozofii Michela Foucaulta czy Jolanty Brach-Czainy, autorki eseju „Metafizyka mięsa” (który przedrukował w swoich katalogach). Mięso w pracach Klamana pojawiło się już w latach 80., zaś z czasem artysta zaczął stosować preparaty anatomiczne: fragmenty ludzkiego ciała zatopione w formalinie, wypożyczone z Akademii Medycznej. Kolejną warstwę interpretacyjną stanowiło nawiązanie do wątków religijnych. Powstałe w 1993 „Emblematy” z wykorzystaniem ludzkich preparatów Klaman zaprezentował we wnętrzu czynnego brukselskiego kościoła na wystawie „Irreligia”. „Moja praca w przestrzeni kościoła jest szczeliną, niszą w rozpoznanej rzeczywistości. Jest jak tajemnicza kaplica do medytacji człowieczeństwa, z jednej strony Ciało Chrystusa, z drugiej ciało anonimowego człowieka: nasze ciało. Obecni oglądający-wierni są pomiędzy dwoma dyskursami: wiary i ciała otwartego szukającego miejsca, stawiającego pytania”. Wątki religijne – a raczej symboliki związanej z religią – ujawniły się m.in. w „Anatomii politycznej ciała” (1995), kiedy artysta wykorzystał preparaty jelit ludzkich, uformowane w kształcie krzyża, spirali i sinusoidy.
Dekada lat 90. to także kontynuacja aktywności Grzegorza Klamana na polu kuratorskim i organizacyjnym. W 1992 roku wraz ze środowiskiem artystów związanych z Wyspą opracował projekt Otwartego Atelier z siedzibą w Łaźni Miejskiej w Gdańsku. Od 1994 jest prezesem założonej z Jarosławem Barołowiczem i Adamem Gajdą Fundacji Wyspy Progress. Przez ponad 30 lat, Klaman był autorem i współautorem kilku tysięcy wydarzeń, wystaw, pokazów, warsztatów, koncertów i debat. Klaman był też kuratorem wystawy „Pasja” Doroty Nieznalskiej w Galerii Wyspa, po której artystka została oskarżona o obrazę uczuć religijnych. W 2002 roku nakręcił film z udziałem artystki, uderzanej w twarz w miarę, jak wysłuchiwała wypowiedzi internautów na swój temat.
Po 1999 artysta skupiał się na takich zagadnieniach jak historia a teraźniejszość, człowiek w obliczu władzy, przestrzeni publicznej, symboli narodowych (np. instalacja „Europa”, 2003; „Flagi dla Unii Europejskiej”, 2006; „PolEnd”, 2006), globalizacji i komercjalizacji. Szczególnie ważne w dorobku Klamana są działania wokół Stoczni Gdańskiej, rozumianej nie tylko jako instytucja czy obszar topograficzny, ale również miejsce mitologiczne. Z okazji 20-lecia porozumień sierpniowych, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia zorganizowało powstanie na terenie Stoczni Gdańskiej monumentalnej realizacji „Drogi do Wolności”, która już teraz stały się elementem historii.
Urodził się w 1959 roku.Rzeźbiarz, autor instalacji, pedagog, jeden z najbardziej znanych artystów polskich, często działający w przestrzeni publicznej. W latach 1975-1980 uczył się w zakopiańskim Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara. W latach 1980-1985 studiował rzeźbę w PWSSP w Gdańsku. W roku 1984 stworzył koncepcję Galerii Rotacyjnej, co wiązało się z prowadzeniem działań artystycznych w różnych miejscach i buntem przeciwko rzeczywistości stanu wojennego (miejsca zdegradowane i odzyskane, poza światem sztuki, realizacje Land Art, Baraki, Forty). W 1985 założył Galerię Wyspa. Dzisiaj Klaman prowadzi Pracownię Intermedialną na ASP w Gdańsku i nadal pozostaje aktywnym animatorem życia artystycznego. Poprzez swoją sztukę uczestniczy w debacie nad współczesnością. Pasjonuje go temat dwuznaczności kultury, jej uwikłania w mechanizmy władzy.
Description:
"Symbol", 2004
installation/wood, plexiglass, diameter:46 cm (binding); signed, dated and described on the reverse: 'Symbol 2005 | Klaman G', placebo, wood, plexiglass,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
instalacja/drewno, plexi, tabletki
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Symból 2005 | Klaman G'
Wystawiany
„Zimno#3”, Modelarnia, Dawna Stocznia Gdańska, 2004; „Der Katholischen Faktor” in der zeitgenossischen Kunst aus Polen und Deutschland, Historisches Museum Minoritenkirche, Stadtische Galerie „Leerer Beutel”, Regensburg, Niemcy, 2009; Grzegorz Klaman. Infekcja, Galeria Sztuki Najnowszej MOS, Gorzów Wielkopolski, 2014; Grzegorz Klaman. Rewolucja u bram, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Gdańsk 2015;