30
Kazimierz Ostrowski | Kompozycja niebieska
Estymacja:
2,000 zł - 3,000 zł
Sprzedane
2,200 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Szkoła Sopocka - Nowa Szkoła Gdańska
Wymiary
99 x 68,5 cm
Kategoria
Opis
gwasz/papier, 99 x 68,5 cm, sygnowany p.g.: 'K. OSTROWSKI',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Kompozycja niebieska” egzemplifikuje styl Ostrowskiego – kontrastujące, żywe kolory, dynamiczna kompozycja złożona z nieregularnych kształtów wyraża, to, co Włodzimierz Łajming, uczeń Ostrowskiego, wyraził jako „poważną radość” (Włodzimierz Łajming w: Zeszyt wydawniczy nr 2/2010 - Kachu, profesor nadzwyczajny, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, [red.] Krzysztof Gliszczyński, str. 16). Mira Rynkiewicz sprowadziła malarstwo Ostrowskiego do trzech zasad. „Trzy zasady przyjmuje Kazimierz Ostrowski za swój confiteor; prawo kontrastu, które jest odwiecznym prawem identyfikacji w plastyce, prawo napięcia dynamicznego, do którego artysta dochodzi poprzez kontrasty kierunków, kształtów, kolorów, a także asymetrię kompozycji i wreszcie afirmacji świata (…) powoli następuje odrealnienie motywów i artysta przekłada widziany przez siebie świat na swój osobisty język malarski, zostawiając gdzieś po drodze realną dotykalność życia” (Mira Rynkiewicz, …Z Kazimierzem Ostrowskim, latem…, [w:] „Sztuka” 1996, nr 7-12, s. 4).
Życie Kazimierza Ostrowskiego było związane z Trójmiastem. Od 1934 mieszkał w Gdyni. W trakcie wojny przebywał w obozie koncentracyjnym w Stutthofie. W 1940 roku wrócił do Gdyni, gdzie został skierowany do robót przymusowych. W 1946 zaczął studiować malarstwo na PWSSP w Sopocie w pracowni Artura Nachta-Samborskiego i Janusza Strzałeckiego oraz malarstwo architektoniczne u Jacka Żuławskiego. Dzięki stypendium rządu francuskiego, w 1949 Kazimierz Ostrowski wyjechał na studia do Paryża. Będąc tam, zrezygnował z zajęć na Akademii, aby zostać uczniem Fernanda Légera. Po powrocie do Gdyni w 1950 odbyła się pierwsza indywidualna wystawa Ostrowskiego. W 1952 otrzymał dyplom, przez pewien okres pracując w pracowni Artura Nachta-Samborskiego jako asystent. W latach 1964-87 Kazimierz Ostrowski kierował pracownią Malarstwa Sztalugowego w PWSSP w Gdańsku, gdzie uchodził za legendarnego profesora. Od 2002 przez ZPAP w Gdańsku przyznawana jest Nagroda im. Kazimierza Ostrowskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie malarstwa.
W 1934 przyjechał do Gdyni. Wraz z bratem Zygmuntem malował szyldy i nazwy statków (m.in. Kościuszko, Batory). Po zakończeniu wojny w 1945 zgłosił się wraz z ojcem i dwoma braćmi do Urzędu Miejskiego w Gdyni, gdzie otrzymali zadanie zmian nazw ulic i szyldów na budynkach urzędów i instytucji. W 1946 rozpoczął studia malarskie w PWSSP w Sopocie w pracowni prof. A. Nachta-Samborskiego i prof. J. Żuławskiego (dyplom uzyskał w 1952 r). W 1949 otrzymał stypendium rządu francuskiego na studia w Paryżu i zostaje uczniem u słynnego malarza francuskiego Fernanda Legera. W 1950 wrócił do Gdyni i wziął ślub z Haliną Krywald, z którą miał dwójkę dzieci. W latach 1964-1987 był wykładowcą w pracowni malarstwa sztalugowego w PWSSP w Gdańsku. W październiku 1981 roku otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego. W latach 1981–1984 był prodziekanem Wydziału Malarstwa i Grafiki. Prezentował swoje obrazy na 60 wystawach indywidualnych i zbiorowych. W lutym 2000 roku w Galerii 78 w Gdyni zorganizowana została przez przyjaciół i uczniów artysty wystawa; "Bez tytułu - pamięci profesora Kazimierza Ostrowskiego". Od 2002 przyznawana jest przez ZPAP w Gdańsku Nagroda im. Kazimierza Ostrowskiego - ogólnopolskie wyróżnienie przyznawane za wybitne osiągnięcia w dziedzinie malarstwa.
Description:
Composition in Blue
gouache/paper, 99 x 68.5 cm; signed upper right: 'K. OSTROWSKI',,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Kompozycja niebieska” egzemplifikuje styl Ostrowskiego – kontrastujące, żywe kolory, dynamiczna kompozycja złożona z nieregularnych kształtów wyraża, to, co Włodzimierz Łajming, uczeń Ostrowskiego, wyraził jako „poważną radość” (Włodzimierz Łajming w: Zeszyt wydawniczy nr 2/2010 - Kachu, profesor nadzwyczajny, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, [red.] Krzysztof Gliszczyński, str. 16). Mira Rynkiewicz sprowadziła malarstwo Ostrowskiego do trzech zasad. „Trzy zasady przyjmuje Kazimierz Ostrowski za swój confiteor; prawo kontrastu, które jest odwiecznym prawem identyfikacji w plastyce, prawo napięcia dynamicznego, do którego artysta dochodzi poprzez kontrasty kierunków, kształtów, kolorów, a także asymetrię kompozycji i wreszcie afirmacji świata (…) powoli następuje odrealnienie motywów i artysta przekłada widziany przez siebie świat na swój osobisty język malarski, zostawiając gdzieś po drodze realną dotykalność życia” (Mira Rynkiewicz, …Z Kazimierzem Ostrowskim, latem…, [w:] „Sztuka” 1996, nr 7-12, s. 4).
Życie Kazimierza Ostrowskiego było związane z Trójmiastem. Od 1934 mieszkał w Gdyni. W trakcie wojny przebywał w obozie koncentracyjnym w Stutthofie. W 1940 roku wrócił do Gdyni, gdzie został skierowany do robót przymusowych. W 1946 zaczął studiować malarstwo na PWSSP w Sopocie w pracowni Artura Nachta-Samborskiego i Janusza Strzałeckiego oraz malarstwo architektoniczne u Jacka Żuławskiego. Dzięki stypendium rządu francuskiego, w 1949 Kazimierz Ostrowski wyjechał na studia do Paryża. Będąc tam, zrezygnował z zajęć na Akademii, aby zostać uczniem Fernanda Légera. Po powrocie do Gdyni w 1950 odbyła się pierwsza indywidualna wystawa Ostrowskiego. W 1952 otrzymał dyplom, przez pewien okres pracując w pracowni Artura Nachta-Samborskiego jako asystent. W latach 1964-87 Kazimierz Ostrowski kierował pracownią Malarstwa Sztalugowego w PWSSP w Gdańsku, gdzie uchodził za legendarnego profesora. Od 2002 przez ZPAP w Gdańsku przyznawana jest Nagroda im. Kazimierza Ostrowskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie malarstwa.
W 1934 przyjechał do Gdyni. Wraz z bratem Zygmuntem malował szyldy i nazwy statków (m.in. Kościuszko, Batory). Po zakończeniu wojny w 1945 zgłosił się wraz z ojcem i dwoma braćmi do Urzędu Miejskiego w Gdyni, gdzie otrzymali zadanie zmian nazw ulic i szyldów na budynkach urzędów i instytucji. W 1946 rozpoczął studia malarskie w PWSSP w Sopocie w pracowni prof. A. Nachta-Samborskiego i prof. J. Żuławskiego (dyplom uzyskał w 1952 r). W 1949 otrzymał stypendium rządu francuskiego na studia w Paryżu i zostaje uczniem u słynnego malarza francuskiego Fernanda Legera. W 1950 wrócił do Gdyni i wziął ślub z Haliną Krywald, z którą miał dwójkę dzieci. W latach 1964-1987 był wykładowcą w pracowni malarstwa sztalugowego w PWSSP w Gdańsku. W październiku 1981 roku otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego. W latach 1981–1984 był prodziekanem Wydziału Malarstwa i Grafiki. Prezentował swoje obrazy na 60 wystawach indywidualnych i zbiorowych. W lutym 2000 roku w Galerii 78 w Gdyni zorganizowana została przez przyjaciół i uczniów artysty wystawa; "Bez tytułu - pamięci profesora Kazimierza Ostrowskiego". Od 2002 przyznawana jest przez ZPAP w Gdańsku Nagroda im. Kazimierza Ostrowskiego - ogólnopolskie wyróżnienie przyznawane za wybitne osiągnięcia w dziedzinie malarstwa.
Description:
Composition in Blue
gouache/paper, 99 x 68.5 cm; signed upper right: 'K. OSTROWSKI',,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
gwasz/papier
Sygnatura
sygnowany p.g.: 'K. OSTROWSKI'
Proweniencja
zakup bezpośrednio od artysty; kolekcja prywatna, Polska