19
Jan Cybis | Martwa natura z bażantami, około 1939
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Szkoła Sopocka - Nowa Szkoła Gdańska
Artysta
Jan Cybis (1897 - 1972)
Wymiary
81 x 65 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 81 x 65 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Lwi pazur kolorystyczny charakteryzuje Cybisa od pierwszych – jeszcze w ciemnych gamach – młodzieńczych obrazów, aż po te ostatnie, w których aluzja kształtu pogłębia się na tyle, że przeistoczyła się w gwałtowną, żywiołową i pełną pasji grę zmagania się z malarskim tworzywem, z wizją, z materią”. Ignacy Witz
Jan Cybis był niewątpliwie jedną z najważniejszych postaci polskiej sceny artystycznej XX wieku. W czasie dwudziestolecia międzywojennego studiował prawo, a następnie malarstwo w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego w niemieckim Wrocławiu. Jego nauczycielem był Otto Müller, wcześniej związany ze słynnym ugrupowaniem ekspresjonistów Die Brücke. Od 1921 roku Cybis uczył się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera, Ignacego Pieńkowskiego i Józefa Pankiewicza. Jako jeden z założycieli Komitetu Paryskiego wyjechał do prowadzonej w Paryżu filii macierzystej uczelni i uczestniczył w pierwszej wystawie kapistów w Galerie Zak (1930) w Paryżu oraz w prezentacji ich malarstwa w Galerie Moos w Genewie (1931). Po powrocie do Polski inicjował ekspansję koloryzmu. Jak pisał na łamach „Głosu Plastyków”: „Dzieło sztuki istnieje samo w sobie. Malując z natury, chcemy stworzyć płótno, które by odpowiadało naszemu przeżyciu malarskiemu wobec tej natury, więc nie żeby było dokumentem podobieństwa, ale żeby dało grę stosunków i działań plastycznych, na których koncepcję nas ta natura naprowadza. Wszystkie stosunki w naturze muszą być transponowane na warunki płótna (płaszczyzna) i nabrać tam samoistnego znaczenia. Kolor na płótnie powstaje dopiero przez kontrast z innymi kolorami. Kolor jest koncypowany z założonej gry, a tylko naśladujący kolor z natury – nie działa malarsko.... Płótno nie musi być wykonane, ale powinno być rozstrzygnięte po malarsku”. Jan Cybis, „Głos Plastyków”, II, 1931, nr 12
W rozważaniach o twórczości artysty niezwykle interesującym wydaje się być okres pobytu Cybisa na Wybrzeżu, który pojawił się tam po okresie socrealizmu. Co warto zaznaczyć artysta należał do tych, którzy nie poddawali się ideologicznej presji państwa, za co przyszło mu zapłacić oficjalną nieobecnością w życiu kulturalnym. Usunięto go z Akademii, nie mógł też pokazywać swoich prac na wystawach. Przywrócono go do łask w 1995. W październiku tego samego toku objął prowadzenie pracowni malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie, gdzie spędził dwa lata. Artyści, którzy w tym czasie przybyli na Wybrzeże należeli do tej samej kolorystycznej orientacji, mimo, że do różnych ugrupowań, z których najbardziej znaczącym było ugrupowanie przedwojennych kapistów, do których należał Cybis, określany nierzadko mianem najbardziej czystego przedstawiciela tej formacji. W tym czasie Cybis był już twórcą w pełni dojrzałym o ukształtowanym stylu i wyrobionej manierze, nie stroniącym jednakże od pewnych eksperymentów formalnych. Prace z tego okresu charakteryzuje upodobanie do gęstej, ekspresywnej materii, nie przekraczając przy tym łączącej go z koloryzmem więzi. Sama stosowana przez twórcę gama kolorystyczna bliska była palecie impresjonistycznej, choć kolor nie był już tak czysty, przez wielokrotne nakładanie kolejnych warstw gęstej farby.
W spuściźnie malarskiej Jana Cybisa, największą popularnością cieszą się jednak prace powstałe w latach 30. oraz w okresie kapistowskim, stanowiące stosunkowo ograniczoną grupę. Tym bardziej prezentowana w katalogu „Martwa natura z bażantami” z 1939 jawi się jako kolekcjonerski rarytas. W omawianym dziele malarz skonstruował kompozycję – na dole zbudowaną z warzyw i owoców – od których wzrok widza wędruje ku szczytowi trójkąta białej tkaniny i sylwet ptaków. Barwna mozaika pracy składa się z bogatej palety, z której artysty kładzie obok siebie – czasem kolory kontrastowe – a czasem kontrastu unika – komponując zupełnie autonomiczny utwór barwny.
Studia artystyczne odbył we Wrocławiu w latach 1920-21 w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego pod kierunkiem Otto Müllera oraz w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. W latach 1921-24 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Ignacego Pieńkowskiego i Józefa Pankiewicza. W 1923 wszedł w krąg wywodzących się spośród uczniów Pankiewicza założycieli Komitetu Paryskiego. Po studiach przebywał w Paryżu. Brał udział w wystawach kapistów w Galerie Zak w Paryżu i Galerie Moos w Genewie. Tworzył pod wpływem francuskiego impresjonizmu i malarstwa Cézanne'a i Bonnarda. Był inicjatorem nurtu kolorystycznego w polskim malarstwie. W jego twórczości dominowały tematy: martwa natura, akt oraz pejzaż.
Description:
Still life with pheasants, circa 1939
oil/canvas, 81 x 65 cm;,,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Lwi pazur kolorystyczny charakteryzuje Cybisa od pierwszych – jeszcze w ciemnych gamach – młodzieńczych obrazów, aż po te ostatnie, w których aluzja kształtu pogłębia się na tyle, że przeistoczyła się w gwałtowną, żywiołową i pełną pasji grę zmagania się z malarskim tworzywem, z wizją, z materią”. Ignacy Witz
Jan Cybis był niewątpliwie jedną z najważniejszych postaci polskiej sceny artystycznej XX wieku. W czasie dwudziestolecia międzywojennego studiował prawo, a następnie malarstwo w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego w niemieckim Wrocławiu. Jego nauczycielem był Otto Müller, wcześniej związany ze słynnym ugrupowaniem ekspresjonistów Die Brücke. Od 1921 roku Cybis uczył się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera, Ignacego Pieńkowskiego i Józefa Pankiewicza. Jako jeden z założycieli Komitetu Paryskiego wyjechał do prowadzonej w Paryżu filii macierzystej uczelni i uczestniczył w pierwszej wystawie kapistów w Galerie Zak (1930) w Paryżu oraz w prezentacji ich malarstwa w Galerie Moos w Genewie (1931). Po powrocie do Polski inicjował ekspansję koloryzmu. Jak pisał na łamach „Głosu Plastyków”: „Dzieło sztuki istnieje samo w sobie. Malując z natury, chcemy stworzyć płótno, które by odpowiadało naszemu przeżyciu malarskiemu wobec tej natury, więc nie żeby było dokumentem podobieństwa, ale żeby dało grę stosunków i działań plastycznych, na których koncepcję nas ta natura naprowadza. Wszystkie stosunki w naturze muszą być transponowane na warunki płótna (płaszczyzna) i nabrać tam samoistnego znaczenia. Kolor na płótnie powstaje dopiero przez kontrast z innymi kolorami. Kolor jest koncypowany z założonej gry, a tylko naśladujący kolor z natury – nie działa malarsko.... Płótno nie musi być wykonane, ale powinno być rozstrzygnięte po malarsku”. Jan Cybis, „Głos Plastyków”, II, 1931, nr 12
W rozważaniach o twórczości artysty niezwykle interesującym wydaje się być okres pobytu Cybisa na Wybrzeżu, który pojawił się tam po okresie socrealizmu. Co warto zaznaczyć artysta należał do tych, którzy nie poddawali się ideologicznej presji państwa, za co przyszło mu zapłacić oficjalną nieobecnością w życiu kulturalnym. Usunięto go z Akademii, nie mógł też pokazywać swoich prac na wystawach. Przywrócono go do łask w 1995. W październiku tego samego toku objął prowadzenie pracowni malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie, gdzie spędził dwa lata. Artyści, którzy w tym czasie przybyli na Wybrzeże należeli do tej samej kolorystycznej orientacji, mimo, że do różnych ugrupowań, z których najbardziej znaczącym było ugrupowanie przedwojennych kapistów, do których należał Cybis, określany nierzadko mianem najbardziej czystego przedstawiciela tej formacji. W tym czasie Cybis był już twórcą w pełni dojrzałym o ukształtowanym stylu i wyrobionej manierze, nie stroniącym jednakże od pewnych eksperymentów formalnych. Prace z tego okresu charakteryzuje upodobanie do gęstej, ekspresywnej materii, nie przekraczając przy tym łączącej go z koloryzmem więzi. Sama stosowana przez twórcę gama kolorystyczna bliska była palecie impresjonistycznej, choć kolor nie był już tak czysty, przez wielokrotne nakładanie kolejnych warstw gęstej farby.
W spuściźnie malarskiej Jana Cybisa, największą popularnością cieszą się jednak prace powstałe w latach 30. oraz w okresie kapistowskim, stanowiące stosunkowo ograniczoną grupę. Tym bardziej prezentowana w katalogu „Martwa natura z bażantami” z 1939 jawi się jako kolekcjonerski rarytas. W omawianym dziele malarz skonstruował kompozycję – na dole zbudowaną z warzyw i owoców – od których wzrok widza wędruje ku szczytowi trójkąta białej tkaniny i sylwet ptaków. Barwna mozaika pracy składa się z bogatej palety, z której artysty kładzie obok siebie – czasem kolory kontrastowe – a czasem kontrastu unika – komponując zupełnie autonomiczny utwór barwny.
Studia artystyczne odbył we Wrocławiu w latach 1920-21 w Akademii Sztuki i Przemysłu Artystycznego pod kierunkiem Otto Müllera oraz w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. W latach 1921-24 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera, Ignacego Pieńkowskiego i Józefa Pankiewicza. W 1923 wszedł w krąg wywodzących się spośród uczniów Pankiewicza założycieli Komitetu Paryskiego. Po studiach przebywał w Paryżu. Brał udział w wystawach kapistów w Galerie Zak w Paryżu i Galerie Moos w Genewie. Tworzył pod wpływem francuskiego impresjonizmu i malarstwa Cézanne'a i Bonnarda. Był inicjatorem nurtu kolorystycznego w polskim malarstwie. W jego twórczości dominowały tematy: martwa natura, akt oraz pejzaż.
Description:
Still life with pheasants, circa 1939
oil/canvas, 81 x 65 cm;,,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
dom aukcyjny Polswiss Art, marzec 2001; kolekcja prywatna, Warszawa (zakup prywatny z galerii sztuki)