13
Janusz Strzałecki | Bukiet kwiatów
Estymacja:
4,000 zł - 6,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Szkoła Sopocka - Nowa Szkoła Gdańska
Artysta
Janusz Strzałecki (1902 - 1983)
Wymiary
65 x 54 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 65 x 54 cm, sygnowany p.d.: 'Strzałecki',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Janusz Strzałecki, współzałożyciel Państwowego Instytutu Sztuk Plastycznych w Sopocie, artystyczną tożsamość kształtował u boku Józefa Pankiewicza. Artysta swój talent rozwijał wśród skupionych wokół Komitetu Paryskiego adeptów malarstwa krakowskiej ASP i wraz z nimi kontynuował naukę w Paryżu. W okresie międzywojennym Strzałecki był więc świadkiem kształtowania się polskiego koloryzmu, który stanowił ważny rozdział w karierze malarza.
Artysta był jednak postacią wielowymiarową, wciąż szukał własnej ścieżki i nie zawsze rygorystycznie podchodził do wszystkich kapistowskich praktyk. Jego pejzaże, portrety, a zwłaszcza dekoracyjne martwe natury, dalekie są od postimpresjonistycznych wibracji kolorów. Strzałecki niekiedy ograniczał paletę barw, innym razem zaś przykładał wagę do najmniejszych detali, nie pozostawiając miejsca na żadne spontaniczne gesty. Doświadczenia zebrane podczas pobytu w Paryżu wyraźnie odbiły się bowiem na twórczości Strzałeckiego w wielu aspektach. Czas spędzony w stolicy Francji Strzałecki często spędzał w Luwrze, malując kopie dawnych mistrzów, których sztukę darzył szczególnym zamiłowaniem.
Wpływy klasyków malarstwa niejednokrotnie dojrzeć można na płótnach Strzałeckiego. Widać to przede wszystkim w układach postaci występujących na obrazach artysty, a także w stosowanej przez niego kolorystyce. Przez cały okres twórczości Strzałeckiego przewija się kolor szmaragdowozielony, zaczerpnięty wprost z palety barw dawnych mistrzów. Często także wykorzystywał motyw obrazu w obrazie, nawarstwiając na swoich płótnach kilka planów.
Był pierwszym dyrektorem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, a później jej rektorem. Na uczelni prowadził Pracownię Malarstwa i Rysunku oraz aktywnie zabiegał o zmianę statusu i nazwy szkoły na Akademię Sztuk Pięknych. W pierwszej fazie socrealizmu przyczyniał się do sukcesów szkoły sopockiej, tworząc kompozycje o tematyce kultu pracy i portrety przodowników.
Description:
Bouquet
oil/canvas, 65 x 54 cm; signed lower right: 'Strzalecki',,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Janusz Strzałecki, współzałożyciel Państwowego Instytutu Sztuk Plastycznych w Sopocie, artystyczną tożsamość kształtował u boku Józefa Pankiewicza. Artysta swój talent rozwijał wśród skupionych wokół Komitetu Paryskiego adeptów malarstwa krakowskiej ASP i wraz z nimi kontynuował naukę w Paryżu. W okresie międzywojennym Strzałecki był więc świadkiem kształtowania się polskiego koloryzmu, który stanowił ważny rozdział w karierze malarza.
Artysta był jednak postacią wielowymiarową, wciąż szukał własnej ścieżki i nie zawsze rygorystycznie podchodził do wszystkich kapistowskich praktyk. Jego pejzaże, portrety, a zwłaszcza dekoracyjne martwe natury, dalekie są od postimpresjonistycznych wibracji kolorów. Strzałecki niekiedy ograniczał paletę barw, innym razem zaś przykładał wagę do najmniejszych detali, nie pozostawiając miejsca na żadne spontaniczne gesty. Doświadczenia zebrane podczas pobytu w Paryżu wyraźnie odbiły się bowiem na twórczości Strzałeckiego w wielu aspektach. Czas spędzony w stolicy Francji Strzałecki często spędzał w Luwrze, malując kopie dawnych mistrzów, których sztukę darzył szczególnym zamiłowaniem.
Wpływy klasyków malarstwa niejednokrotnie dojrzeć można na płótnach Strzałeckiego. Widać to przede wszystkim w układach postaci występujących na obrazach artysty, a także w stosowanej przez niego kolorystyce. Przez cały okres twórczości Strzałeckiego przewija się kolor szmaragdowozielony, zaczerpnięty wprost z palety barw dawnych mistrzów. Często także wykorzystywał motyw obrazu w obrazie, nawarstwiając na swoich płótnach kilka planów.
Był pierwszym dyrektorem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, a później jej rektorem. Na uczelni prowadził Pracownię Malarstwa i Rysunku oraz aktywnie zabiegał o zmianę statusu i nazwy szkoły na Akademię Sztuk Pięknych. W pierwszej fazie socrealizmu przyczyniał się do sukcesów szkoły sopockiej, tworząc kompozycje o tematyce kultu pracy i portrety przodowników.
Description:
Bouquet
oil/canvas, 65 x 54 cm; signed lower right: 'Strzalecki',,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Strzałecki'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska; Desa Unicum, 2012; kolekcja prywatna, Polska