Powrót do DESA.PL
10 of Liczba obiektów: 59
10
Władysław Jackiewicz | "XI/95", 1995
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Szkoła Sopocka - Nowa Szkoła Gdańska
Wymiary
122 x 152 cm
Opis
olej/płótno, 122 x 152 cm, sygnowany p.d.: 'Jackiewicz', sygnowany i opisany na blejtramie: 'W. JACKIEWICZ | OBRAZ XI / 95'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„maluję z pamięci (…). Mam w głowie obrazy zrobione przez lepszych ode mnie – to eliminuje potrzebę korzystania z modela. Moje zauroczenie aktem zaczęło się, gdy zobaczyłem ‘Śpiącą Wenus’ Giorgione. (…) Jest we mnie zakodowana pewna nieśmiałość (…). Wolę tylko sugerować, że chodzi o ciało kobiety, żadnych oczywistości. Proszę spojrzeć na to płótno, tu jest układ podwójny, para… Nic dosłownego, twórca zostawia pole dla wyobraźni widza, nie zdradza tajemnicy, bez której obraz nie jest dziełem sztuki. Nie jest nim także utwór wymagający komentarza”. Władysław Jackiewicz

Obraz Władysława Jackiewicza „XI/95” to akt o surowym charakterze – temat charakterystyczny dla dojrzałej twórczości gdańskiego artysty. Prezentowana kompozycja, podszyta dyskretnym erotyzmem, w abstrakcyjny sposób ukazuje dwa splecione ciała. Ignacy Witz mówi: „poszukując konstrukcji, eksponując jej znaczenie, Władysław Jackiewicz nigdy ani przez moment nie zmierza do jej wyłączności. W równej mierze bowiem pasjonują go problemy rytmu, koloru, gry walorowej, materii, a sprawą najistotniejszą zdaje się tu być wyrażenie osobistego stosunku wobec świata. (…) W nowych jego ‘aktach’ dochodzi do głosu namiętna żywiołowość, chociaż zgodnie z jego temperamentem powściągana rygorami nader ścisłymi, ale w tej surowości przecież autentycznie żarliwymi” (Ignacy Witz, Plastycy Wybrzeża, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1969, s. 85).
Akty Jackiewicza, pomimo przedstawionej namiętności, są niezwykle subtelne i eleganckie. Według malarza kobiece ciało jest najdoskonalszym kształtem, jaki stworzył Bóg – ta charakterystyczna dla Jackiewicza fascynacja formą i kompozycją nie pozostawia miejsca na wulgarność. Gabriela Kurowska określiła styl Jackiewicza jako „malarstwo rozważne, porządkujące, czyste i nienadużywające środków wyrazu. Nie pozwala też na zbytnią egzaltację. Kompozycje są wytworne i przemyślane. (…) Artysta odbywa własny dialog z Naturą, wdaje się z nią w subtelną grę, włącza w nią osobiste doświadczenia z formą, strukturą kompozycji, dyscypliną i konstrukcją obrazu. Kompozycje Jackiewicza, choć bliskie abstrakcji i nowoczesne, budowane są z uszanowaniem tradycyjnych wartości malarskich. Wzbudzają zachwyt zdystansowaniem, spokojem, lekkością, elegancją, a także rzadką dziś czystością gatunku” (Gabriela Kurowska, [w:] Władysław Jackiewicz, malarstwo, katalog wystawy, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2004, s. 3). Podobne zdanie wygłosił krytyk, Jerzy Madeyski, mówiąc: „malarstwo Jackiewicza należy do rzadkiej w naszej epoce zgiełku i agresji sztuki kontemplacyjnej, sztuki więc, która łączy w sobie – konieczne w długotrwałym kontakcie – mistrzostwo formy z bogactwem treści. W malarstwie swym potwierdza również starą, zapomnianą regułę: im węższy motyw i oszczędniejsze środki, tym bogatsze jest wnętrze artysty i większe jego umiejętności i talent” (Jerzy Madeyski, „Życie Literackie”, nr 41, 12 X, 1986).
Władysław Jackiewicz przeprowadził się do Gdańska po wojnie. Ukończył Liceum Ogólnokształcące w Sopocie, następnie rozpoczął studia na Wydziale Malarstwa w Państwowym Instytucie Sztuk Plastycznych w Sopocie, a dyplom obronił już w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w 1952. Od 1949 związał się zawodowo ze swoją macierzystą uczelnią – pracował jako młodszy asystent w pracowni tkaniny dekoracyjnej, a także jako asystent i starszy asystent w pracowni rysunku wieczornego Wydziału Studium Ogólnego. Od 1965 do 1968 był dziekanem Wydziału Malarstwa, w latach 1968-69 prorektorem uczelni, a następnie pełnił funkcję rektora PWSSP. Oprócz swojej kariery akademickiej Jackiewicz aktywnie działał w środowisku artystycznym. Współtworzył Grupę Gdańską, a także był założycielem Związku Polskich Artystów Malarzy i Grafików. Jego prace były wystawiane na 47 wystawach indywidualnych w kraju i za granicą, między innymi na XLIII Biennale Sztuki w Wenecji, oraz na 101 wystawach zbiorowych.
Studiował na Wydziale Malarstwa w PWSSP w Sopocie. Dyplom otrzymał w 1952 roku, w pracowni profesora Artura Nacht-Samborskiego. W latach 1951-84 pracownik w macierzystej uczelni Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (obecnie: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku). Od 1965 do 1968 roku był dziekanem Wydziału Malarstwa, w latach 1968-69 prorektorem uczelni. W latach 1969-81 pełnił funkcję jej rektora PWSSP. Współtwórca Grupy Gdańskiej. Twórca licznych aktów, pejzaży, martwych natur oraz abstrakcyjnych kompozycji geometrycznych; jego twórczość charakteryzuje zróżnicowana faktura, bogata i wyrafinowana kolorystyka.

Description:
"XI/95", 1995
oil/canvas, 122 x 152 cm; signed lower right: 'Jackiewicz', signed and dated on the stretcher: 'W. JACKIEWICZ | OBRAZ XI / 95',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Jackiewicz'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska