3
Piotr Potworowski | "Mała spirala", 1960
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Szkoła Sopocka - Nowa Szkoła Gdańska
Artysta
Piotr Potworowski (1898 - 1962)
Wymiary
52 x 35 cm
Kategoria
Opis
kolaż/płótno, 52 x 35 cm, sygnowany i opisany l.d.: 'POTWOROWSKI | Międzyrzeckim', datowany p.d.: 'styczeń | 1960',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Piotr Potworowski, uczeń Pankiewicza i mistrz Pągowskiej, był postacią wyjątkową. Na początku drogi twórczej był zafascynowany tradycją postimpresjonizmu i koloryzmu. Wraz z grupą tworzącą Komitet Paryski w 1924 roku wyjechał do Paryża. Do kraju wrócił w 1933 roku. W czasie wojny przedostał się do Szwecji, a następnie w 1943 do Anglii. Tam swoją pierwszą wystawę indywidualną miał w 1946 w londyńskiej Redfern Gallery. Należał do London Group, Royal West of England Academy oraz był profesorem Bath Academy of Art.W 1956 roku luźny początkowo pomysł pokazania w Polsce swojego malarstwa stał się konkretną decyzją. Rozpoczął się dwuletni okres przygotowywania wystawy. Wyjeżdżając z Anglii w 1958 roku po osiemnastu latach poza Polską, Potworowski nie miał zamiaru na stałe wracać do kraju. Na wystawie w Muzeum Narodowym w Poznaniu pokazał około 60 obrazów. Jego twórczość spotkała się z wielkim uznaniem. Wystawa była szeroko komentowana jako zupełnie inne spojrzenie na malarstwo. Była pokazywana w Krakowie, Sopocie, Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie.Związek Potworowskiego ze środowiskiem sopockim sięgał jeszcze lat dwudziestych, kiedy młody malarz i ułan – weteran I wojny światowej – poznał w Warszawie Janusza Strzałeckiego. To właśnie on namówił go do wyjazdu do Krakowa, gdzie dołączył do pracowni Pankiewicza. Jako członek Komitetu Paryskiego, Potworowski obracał się w kręgach kolorystów, z których wywodzili się założyciele szkoły sopockiej. Po powrocie do Polski w 1958, dzięki staraniom Stanisława Teisseyre’a, ówczesnego rektora PWSSP w Gdańsku, Piotr Potworowski został powołany
na profesora pracowni malarskiej, w której wprowadził swój własny indywidualny program, a także na profesora poznańskiej PWSSP. Jego asystentką została Teresa Pągowska – jego najzdolniejsza „słuchaczka”.Potworowski błyskawicznie stał się autorytetem w dziedzinie malarstwa zarówno dla wielu ukształtowanych już malarzy, jak i dla studentów. Wprowadził własną koncepcję przestrzeni w kompozycji, tworzonej za pomocą zestawień chromatycznych z jednym dominującym czystym kolorem. Dopełnienie stanowiły monochromaty. W dzienniku z pobytu w Sopocie w 1959 roku Potworowski pisze: „Tylko dlatego mogę wytrzymać w tym miejscu, które jest gorsze od dzikiej wsi, że muszę za wszelką cenę pracować w moim studio. Nie jest to winą niczyją, ale zbiegiem okoliczności i jeszcze jedną próbą wytrzymałości dla mnie”.Potworowski był niesłychanym indywidualistą. Często na przekór wszystkim poszukiwał swojej własnej formy ekspresji, swojej własnej drogi artystycznej. To właśnie on, ze wszystkich członków Komitetu Paryskiego najwcześniej odwrócił się od malarstwa postimpresjonistycznego. Do swoich obrazów wprowadził wówczas elementy geometrii, malarstwa materii, zabaw fakturą obrazów. Jego prace wyróżniały się niezwykle przemyślaną kompozycją, budowane były w oparciu o harmonię barw. Być może wpływ na kierunek tych poszukiwań miały również rozpoczęte w 1918 na Politechnice Warszawskiej studia architektoniczne, które pozostawiły po sobie upodobanie do harmonii i porządku w komponowaniu. Nikt nie przypuszczał, że dynamiczne życie Piotra Potworowskiego zakończy się nagle po 4 latach od powrotu z Anglii do Polski.
Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. Wraz ze swoim mistrzem i grupą tworzącą Komitet Paryski w 1924 wyjechał do Paryża. Do kraju wrócił w 1933 roku. W czasie wojny przedostał się do Szwecji, a stąd w 1943 do Anglii, gdzie miał swoją pierwszą wystawę indywidualną w 1946 w londyńskiej Redfern Gallery. Do 1958 roku, w czasie pobytu w Wielkiej Brytanii prowadził działalność dydaktyczną i artystyczną. Po powrocie do Polski otrzymał profesurę w PWSSP w Gdańsku i Poznaniu. Zajmował się głównie malarstwem, później zwrócił się stopniowo od malarstwa przedstawieniowego do abstrakcji, zachowując istotę polskiego koloryzmu. Twórczość powojenna artysty uznawana jest za jedną z najwybitniejszych w polskim dorobku artystycznym.
Description:
"Little spiral", 1960
collage/canvas, 52 x 35 cm; signed and described lower left: 'POTWOROWSKI | Miedzyrzeckim', dated lower right: 'styczen | 1960',,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Piotr Potworowski, uczeń Pankiewicza i mistrz Pągowskiej, był postacią wyjątkową. Na początku drogi twórczej był zafascynowany tradycją postimpresjonizmu i koloryzmu. Wraz z grupą tworzącą Komitet Paryski w 1924 roku wyjechał do Paryża. Do kraju wrócił w 1933 roku. W czasie wojny przedostał się do Szwecji, a następnie w 1943 do Anglii. Tam swoją pierwszą wystawę indywidualną miał w 1946 w londyńskiej Redfern Gallery. Należał do London Group, Royal West of England Academy oraz był profesorem Bath Academy of Art.W 1956 roku luźny początkowo pomysł pokazania w Polsce swojego malarstwa stał się konkretną decyzją. Rozpoczął się dwuletni okres przygotowywania wystawy. Wyjeżdżając z Anglii w 1958 roku po osiemnastu latach poza Polską, Potworowski nie miał zamiaru na stałe wracać do kraju. Na wystawie w Muzeum Narodowym w Poznaniu pokazał około 60 obrazów. Jego twórczość spotkała się z wielkim uznaniem. Wystawa była szeroko komentowana jako zupełnie inne spojrzenie na malarstwo. Była pokazywana w Krakowie, Sopocie, Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie.Związek Potworowskiego ze środowiskiem sopockim sięgał jeszcze lat dwudziestych, kiedy młody malarz i ułan – weteran I wojny światowej – poznał w Warszawie Janusza Strzałeckiego. To właśnie on namówił go do wyjazdu do Krakowa, gdzie dołączył do pracowni Pankiewicza. Jako członek Komitetu Paryskiego, Potworowski obracał się w kręgach kolorystów, z których wywodzili się założyciele szkoły sopockiej. Po powrocie do Polski w 1958, dzięki staraniom Stanisława Teisseyre’a, ówczesnego rektora PWSSP w Gdańsku, Piotr Potworowski został powołany
na profesora pracowni malarskiej, w której wprowadził swój własny indywidualny program, a także na profesora poznańskiej PWSSP. Jego asystentką została Teresa Pągowska – jego najzdolniejsza „słuchaczka”.Potworowski błyskawicznie stał się autorytetem w dziedzinie malarstwa zarówno dla wielu ukształtowanych już malarzy, jak i dla studentów. Wprowadził własną koncepcję przestrzeni w kompozycji, tworzonej za pomocą zestawień chromatycznych z jednym dominującym czystym kolorem. Dopełnienie stanowiły monochromaty. W dzienniku z pobytu w Sopocie w 1959 roku Potworowski pisze: „Tylko dlatego mogę wytrzymać w tym miejscu, które jest gorsze od dzikiej wsi, że muszę za wszelką cenę pracować w moim studio. Nie jest to winą niczyją, ale zbiegiem okoliczności i jeszcze jedną próbą wytrzymałości dla mnie”.Potworowski był niesłychanym indywidualistą. Często na przekór wszystkim poszukiwał swojej własnej formy ekspresji, swojej własnej drogi artystycznej. To właśnie on, ze wszystkich członków Komitetu Paryskiego najwcześniej odwrócił się od malarstwa postimpresjonistycznego. Do swoich obrazów wprowadził wówczas elementy geometrii, malarstwa materii, zabaw fakturą obrazów. Jego prace wyróżniały się niezwykle przemyślaną kompozycją, budowane były w oparciu o harmonię barw. Być może wpływ na kierunek tych poszukiwań miały również rozpoczęte w 1918 na Politechnice Warszawskiej studia architektoniczne, które pozostawiły po sobie upodobanie do harmonii i porządku w komponowaniu. Nikt nie przypuszczał, że dynamiczne życie Piotra Potworowskiego zakończy się nagle po 4 latach od powrotu z Anglii do Polski.
Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. Wraz ze swoim mistrzem i grupą tworzącą Komitet Paryski w 1924 wyjechał do Paryża. Do kraju wrócił w 1933 roku. W czasie wojny przedostał się do Szwecji, a stąd w 1943 do Anglii, gdzie miał swoją pierwszą wystawę indywidualną w 1946 w londyńskiej Redfern Gallery. Do 1958 roku, w czasie pobytu w Wielkiej Brytanii prowadził działalność dydaktyczną i artystyczną. Po powrocie do Polski otrzymał profesurę w PWSSP w Gdańsku i Poznaniu. Zajmował się głównie malarstwem, później zwrócił się stopniowo od malarstwa przedstawieniowego do abstrakcji, zachowując istotę polskiego koloryzmu. Twórczość powojenna artysty uznawana jest za jedną z najwybitniejszych w polskim dorobku artystycznym.
Description:
"Little spiral", 1960
collage/canvas, 52 x 35 cm; signed and described lower left: 'POTWOROWSKI | Miedzyrzeckim', dated lower right: 'styczen | 1960',,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kolaż/płótno
Sygnatura
sygnowany i opisany l.d.: 'POTWOROWSKI | Międzyrzeckim', datowany p.d.: 'styczeń | 1960'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Piotr Potworowski, Zdzisław Kępiński, Warszawa 1978, poz. 66 (il.)
Wystawiany
„Piotr Potworowski, 1898-1962”, wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe w Poznaniu, październik 1976 - luty 1977