9
Jarosław Jaśnikowski | "Na oceanie historii", 2016
Estymacja:
50,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Jarosław Jaśnikowski (1976)
Wymiary
70 x 90 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 70 x 90 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'JJ 2016', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JJ | JAROSŁAW | JAŚNIKOWSKI | "NA OCEANIE HISTORII" | Legnica 04.10.2016 | NR-669'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jarosław Jaśnikowski jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów z nurtu realizmu magicznego. W malarstwie Jaśnikowskiego zauważa się spory wpływ sztuki Salvadora Dalego czy też polskich mistrzów takich jak: Wojciech Siudmak, czy Rafał Olbiński, jednak tematyka podejmowana w obrazach Jaśnikowskiego jest odważną próbą wizualizacji problemów dnia codziennego i spojrzeniem na nasz świat pod innym kątem, a zarazem ukazania jego wersji alternatywnej. By uzyskać taki efekt, artysta swobodnie nagina sztywne prawa fizyki, stając na przekór utartym stereotypom. Jego wręcz psychodeliczna wizja czasami może przerażać oglądającego, jednak po głębszym wniknięciu w owy świat alternatywny dostrzegamy w nim wiele bliskich nam elementów z dnia codziennego. Jaśnikowski poza malarstwem surrealistycznym ma również w swoim dorobku wiele obrazów o tematyce science fiction i fantasy.
Obrazy Jaśnikowskiego są przepełnione niesamowitymi pojazdami przemierzającymi bezkresną pustkę. Jarosław Jaśnikowski – dzieła fantastyczne. Wszystkie dzieła Artysty utrzymują się w stylu surrealizmu, pełnym elementów nierzeczywistych. Dotyczy to zarówno samego pejzażu, jak i wypełniających go elementów architektury, pojazdów. Każdy z nich teoretycznie składa się ze znanych nam części połączonych jednak w niespotykany i pozornie nielogiczny sposób. Zazwyczaj steampunkowe konstrukcje dominują nad światem, przytłaczając go swoim ogromem i wielością mechanizmów. Rzucają wyzwanie otaczającej je rzeczywistości, wciąż pozostając w izolacji od reszty świata. To wielkie machiny stają się głównym bohaterem większości płócien. Postaci ludzkie nie należą do stałych elementów obecnych w jego kompozycjach. Jeżeli już się pojawiają, są zniekształcone, o ciałach zdeformowanych w nienaturalny sposób, przywodzący na myśl średniowieczne bestiariusze. Prace w większości zdominował nastrój samotności oraz oniryczno-surrealistycznego bezkresu. Postać najczęściej zatapia się w przestrzeni, której perspektywa nie jest ściśle określona i często gubi się w nadrealnej rzeczywistości mającej za nic obowiązujące prawa fizyki. Obrazy Jarosława Jaśnikowskiego są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów w kraju i za granicą.
Pierwsze kroki na swojej drodze twórczej stawiał pod kierunkiem Mirosławy Lickiewicz, legnickiej artystki i pedagog. W tym czasie główną inspiracją młodego artysty stałą się sztuka Science-Fiction. W połowie lat 90tych odkrył twórczość Salwadora Dalego, oraz innych surrealistów, natomiast w 1998 roku, pod wpływem wystawy Wojciecha Siudmaka w Legnickim Muzeum Miedzi, jak i spotkaniem z samym artystą, postanowił poświęcić się pracy w takich kierunkach jak nadrealizm, czy realizm fantastyczny. W tym samym roku rozpoczął również naukę w Głogowskim studium sztuk Plastycznych, gdzie poznał znanego głogowskiego malarza i poetę; Telemacha Pilitsidisa. Pod jego kierunkiem, uzyskał dyplom z malarstwa w 2001 roku.
Description:
"On the ocean of history", 2016
oil/canvas, 70 x 90 cm; signed and dated lower left: 'JJ 2016', signed, dated and described on the reverse: 'JJ | JAROSLAW | JASNIKOWSKI | "ON THE OCEAN OF HISTORY" | Legnica 04.10.2016 | NR-669'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jarosław Jaśnikowski jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów z nurtu realizmu magicznego. W malarstwie Jaśnikowskiego zauważa się spory wpływ sztuki Salvadora Dalego czy też polskich mistrzów takich jak: Wojciech Siudmak, czy Rafał Olbiński, jednak tematyka podejmowana w obrazach Jaśnikowskiego jest odważną próbą wizualizacji problemów dnia codziennego i spojrzeniem na nasz świat pod innym kątem, a zarazem ukazania jego wersji alternatywnej. By uzyskać taki efekt, artysta swobodnie nagina sztywne prawa fizyki, stając na przekór utartym stereotypom. Jego wręcz psychodeliczna wizja czasami może przerażać oglądającego, jednak po głębszym wniknięciu w owy świat alternatywny dostrzegamy w nim wiele bliskich nam elementów z dnia codziennego. Jaśnikowski poza malarstwem surrealistycznym ma również w swoim dorobku wiele obrazów o tematyce science fiction i fantasy.
Obrazy Jaśnikowskiego są przepełnione niesamowitymi pojazdami przemierzającymi bezkresną pustkę. Jarosław Jaśnikowski – dzieła fantastyczne. Wszystkie dzieła Artysty utrzymują się w stylu surrealizmu, pełnym elementów nierzeczywistych. Dotyczy to zarówno samego pejzażu, jak i wypełniających go elementów architektury, pojazdów. Każdy z nich teoretycznie składa się ze znanych nam części połączonych jednak w niespotykany i pozornie nielogiczny sposób. Zazwyczaj steampunkowe konstrukcje dominują nad światem, przytłaczając go swoim ogromem i wielością mechanizmów. Rzucają wyzwanie otaczającej je rzeczywistości, wciąż pozostając w izolacji od reszty świata. To wielkie machiny stają się głównym bohaterem większości płócien. Postaci ludzkie nie należą do stałych elementów obecnych w jego kompozycjach. Jeżeli już się pojawiają, są zniekształcone, o ciałach zdeformowanych w nienaturalny sposób, przywodzący na myśl średniowieczne bestiariusze. Prace w większości zdominował nastrój samotności oraz oniryczno-surrealistycznego bezkresu. Postać najczęściej zatapia się w przestrzeni, której perspektywa nie jest ściśle określona i często gubi się w nadrealnej rzeczywistości mającej za nic obowiązujące prawa fizyki. Obrazy Jarosława Jaśnikowskiego są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów w kraju i za granicą.
Pierwsze kroki na swojej drodze twórczej stawiał pod kierunkiem Mirosławy Lickiewicz, legnickiej artystki i pedagog. W tym czasie główną inspiracją młodego artysty stałą się sztuka Science-Fiction. W połowie lat 90tych odkrył twórczość Salwadora Dalego, oraz innych surrealistów, natomiast w 1998 roku, pod wpływem wystawy Wojciecha Siudmaka w Legnickim Muzeum Miedzi, jak i spotkaniem z samym artystą, postanowił poświęcić się pracy w takich kierunkach jak nadrealizm, czy realizm fantastyczny. W tym samym roku rozpoczął również naukę w Głogowskim studium sztuk Plastycznych, gdzie poznał znanego głogowskiego malarza i poetę; Telemacha Pilitsidisa. Pod jego kierunkiem, uzyskał dyplom z malarstwa w 2001 roku.
Description:
"On the ocean of history", 2016
oil/canvas, 70 x 90 cm; signed and dated lower left: 'JJ 2016', signed, dated and described on the reverse: 'JJ | JAROSLAW | JASNIKOWSKI | "ON THE OCEAN OF HISTORY" | Legnica 04.10.2016 | NR-669'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'JJ 2016'