Powrót do DESA.PL
7 of Liczba obiektów: 52
7
Rafał Olbiński | Tak blisko satysfakcji
Estymacja:
60,000 zł - 100,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Rafał Olbiński (1943)
Wymiary
56 x 53 cm (w świetle oprawy)
Opis
olej/płótno, 56 x 53 cm (w świetle oprawy), sygnowany p.d.: 'Olbiński'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Malarstwo Olbińskiego jest ekspansywne, złudnie spokojne, cisza napotyka to, co niespodziewane – absurd, który ma znaczenie. Smutek obramowany pozornymi sprzecznościami znajduje swoje rozwiązanie w schronieniu paradoksu. Jednak artysta unika włączenia go do jakiejś kategorii, zachowuje sobie przywilej, by śmiać się ostatni. A kiedy humor Olbińskiego eksploduje, przeszywa niebo jak błyskawica”. Frank Fox Twórczość Rafała Olbińskiego kojarzona jest z niezwykle sugestywnym, baśniowym światem, który zamieszkują modelowe kobiety oraz mężczyźni. Wolą artysty bohaterowie uwikłani są w najróżniejsze relacje, tajemniczość podszytą intelektualnym niepokojem oraz wzajemną zależnością. Postaci te, częstokroć łudząco do siebie podobne, są w pewnym sensie nośnikami konkretnych idei przedstawionych przez Olbińskiego w niezwykle błyskotliwy, sugestywny sposób. W obrazach artysty świat realny miesza się z fantastyką i dalece wykracza poza granice rzeczywistości. Te czytelne w formie oniryczne wizje przepełnione są metaforami i aluzjami. Trafnie ujął to Richard Burgin, którego warto w tym miejscu zacytować: „(…) Prawa przyrody obowiązujące na naszej planecie tylko sporadycznie funkcjonują w świecie Olbińskiego. Ludzie zlewają się tu z obłokami lub meblami, droga zaprzecza prawu grawitacji i zwija się w muszlę morską, ptaki stapiają się z ręką, ocean staje się częścią drzewa lub stapia się z piaskiem dzięki gigantycznemu zamkowi błyskawicznemu. Ale jak w muzyce wspomnianych kompozytorów, wszystko zdarza się bez histerii czy melodramatu, z klasycznym poczuciem powściągliwości i ekonomii środków, a często również z żartobliwym poczuciem dystansu”. Olbiński od lat przelewa na płótno swoją miłość i fascynację kobietami, które są dla niego niekończącym się źródłem inspiracji. Odnajdujemy w nich portrety kobiet romantycznych, famme fatale, kobiet tajemniczych i uwodzicielskich. Warto w tym miejscu zacytować samego malarza: „Jednym z drogowskazów piękna naszej cywilizacji jest niewątpliwie ciało kobiety”.

Poza oczywistym przywiązaniem do stylistyki surrealistyczno-magicznej artysta częstokroć nawiązuje do renesansowego kanonu piękna kobiecej figury oraz antycznej kultury greckiej. Tradycyjny jest również warsztat artysty. Sam artysta za Giorgiem Vasarim powtarza, że to właśnie doskonały rysunek jest podstawą dobrej sztuki. Detal w sztuce artysty bowiem nie jest przypadkowy. Odpowiednie zestawienie oraz percepcja szczegółów pomaga w rozwiązaniu wizualnej zagadki, stworzenia kluczy do tajemnicy. Artysta pracuje szybko i pewnie, częstokroć podkreślając, że najbardziej lubi tworzyć na zlecenie, pod presją czasu, bowiem wówczas wtedy do głowy przychodzą mu najlepsze pomysły i metafory. Coraz powszechniej metaforyczne malarstwo Olbińskiego porównywane jest do surrealistycznej twórczości René Magritte’a, a on sam nazywany jest księciem surrealizmu. Swoją twórczością artysta otwiera przed widzem fantastyczny świat, w którym każdy z nas ma szansę poczuć się jak postać z baśni. Te pełne kunsztu malarskiego, wyidealizowane kompozycje sprawiają wrażenie klasycznych kreacji, choć wydaje się, że sam ich koncept jest niezwykle nowoczesny. W prezentowanej pracy Olbiński posługuje się charakterystycznymi dla swojej twórczości zestawieniami, hybrydycznością form oraz aurą tajemniczości. Niejednoznaczny z pozoru temat kompozycji ubrany jest w niezwykle atrakcyjną wizualnie oraz mistrzowsko namalowaną formę. Artysta łudzi oko widza sugestywnym realizmem, uzupełniającym ikonograficzną dwuznaczność obrazu. Ten trik, ubranie surrealistycznego tematu w realistyczną formę, pozwala wiązać sztukę Rafała Olbińskiego z tradycją malarstwa najwybitniejszych europejskich nadrealistów.

W 1969 roku ukończył studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. W 1981 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Od 1985 roku wykłada na wpływowej Szkole Sztuk Pięknych w Nowym Jorku. Jego plakaty i ilustracje ukazują się regularnie na łamach czasopism Newsweek, Time, Business Week, New York Times, New Yorker. Jest twórcą licznych plakatów dla amerykańskich oper (New York City Opera, Utah Opera, Pacific Opera San Francisco, Philadelphia Opera). W 2002 roku udanie zadebiutował w roli twórcy scenografii operowej do przedstawienia Don Giovanniego w Filadelfii. W roku 2003 został Honorowym Obywatelem swojego rodzinnego miasta - Kielc. Rafał Olbiński otrzymał za swoje ilustracje, plakaty i obrazy ponad 100 nagród. W 1994 roku zdobył w Paryżu międzynarodowego Oskara za Najbardziej Znaczący, Niezapomniany Plakat Świata Prix Savignac. W 1995 roku jego projekt został wybrany na plakat 'Nowy Jork stolicą świata' przez jury pod przewodnictwem burmistrza Rudolfa Giulianiego. Obrazy Olbińskiego znajdują się w największych kolekcjach sztuki współczesnej (Biblioteka Kongresu, Carnegie Foundation, Republic New York Corporation), a także w wielu prywatnych zbiorach w USA, Japonii, Niemczech, Szwajcarii, Australii.

Description:
So close to satisfaction
oil/canvas, 56 x 53 cm (dimensions in frame); signed lower right: 'Olbinski',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Olbiński'