9
Jacek Sienicki (1928 - 2000) | "Wnętrze", około1989
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Współczesna
Artysta
Jacek Sienicki (1928 - 2000)
Lokalizacja
olej/płótno
Wymiary
100 x 70 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 70 cm, opisany na odwrociu: 'Praca Jacka Sienickiego | ol. na pł. "Wnętrze" ok. 1989 | Wanda Sienicka',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jacek Sienicki w swojej twórczości skupiał się na kilku wybranych tematach, które konsekwentnie kontynuował i rozwijał przez kolejne dziesięciolecia. Należą do nich motywy mięsa, czaszki i zwierzęcych szczęk, usychających kwiatów, ścian domów, ale także te zaczerpnięte z najbliższego otoczenia artysty, jak wnętrze pracowni będące tematem niniejszej pracy. Motywy te częstokroć powielane, za każdym razem w ujęciu Sienickiego zyskiwały zupełnie inną interpretację i kreację. Artysta malował zamaszystymi, dynamicznymi pociągnięciami pędzla lub szpachli, co podkreślała często stosowana przez artystę paleta zimnych barw. Gdzieniegdzie dodawał tylko rozbłyskującą plamę barwną, która nadawała kompozycji głębi i podkreślała jej charakter. Sienicki nie ukrywał swojego upodobania do odcieni szarości, ciemnych brązów czy granatów. Farbę nakładał grubymi impastami, nierzadko wydrapując bądź wycierając elementy w wielowarstwowych powierzchniach swoich prac. Malarstwo Sienickiego cechuje zatem niezwykłe bogactwo materii, przy jednoczesnej oszczędności, jeżeli chodzi o środki malarskie. Zawężona gama barwna oraz redukcja motywów służyła Sienickiemu w doskonaleniu warsztatu. W jego twórczości nie ma miejsca na przypadkowość. Każde z płócien stanowi starannie przemyślany, precyzyjnie namalowany koncept. Sam artysta pytany o malarzy, którzy wywarli największy wpływ na jego twórczość, bez zastanowienia wymieniał Olgę Boznańską czy Witolda Wojtkiewicza – niekwestionowanych mistrzów stonowanej, melancholijnej ekspresji. Prezentowana praca przedstawiająca wnętrze jest zupełnie nietypową realizacją artysty, jeżeli chodzi o rozwiązania kolorystyczne. Powstała pod koniec lat 80. kompozycja utrzymana jest w intensywnych, nasyconych odcieniach czerwieni i pomarańczy skontrastowanych z niebieską farbą. Tło, które można określić otoczeniem przestrzennym, nie przejawia żadnych oznak szczegółów. Dynamizmu tej statycznej z pozoru pracy dodaje charakterystyczne dla Sienickiego bogactwo materii malarskiej, którą artysta osiągnął poprzez zamaszyste pociągnięcia pędzla oraz precyzyjne wyrycia w powierzchni grubo kładzionej niebieskiej farby podkreślające kontur poszczególnych elementów kompozycyjnych. Ujmująca jest również głębia przestrzeni pracowni nadająca kompozycji pretekst do abstrakcyjnego pojmowania elementów wyposażenia, które znajdują się w pomieszczeniu. Sugestywne, nieco pobieżne nakreślenie konturów brył obiektów przywodzą na myśl malarstwo gestu, impresję.
Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego; przez wiele lat był jego asystentem a następnie profesorem macierzystej uczelni. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955 Uprawiał malarstwo w ograniczonej, przygaszonej palecie barw. Dążył do maksymalnej syntezy przekazu. Tematy czerpał z natury - pojedyncze rośliny, pejzaże czy z najbliższego otoczenia - np. wnętrze pracowni, mieszkania. Używając oszczędnie środków malarskich, tworzył obrazy o ogromnym bogactwie materii. Laureat Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida w 1975, niezależnej Nagrody im. J. Cybisa w 1983 oraz nowojorskiej Nagrody Fundacji A. Jurzykowskiego w 1993
Description:
"Interior", circa 1989
oil/canvas, 100 x 70 cm; described on the reverse: 'Praca Jacka Sienickiego | ol. na pl. "Wnetrze" ok. r. 1989 | Wanda Sienicka' , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jacek Sienicki w swojej twórczości skupiał się na kilku wybranych tematach, które konsekwentnie kontynuował i rozwijał przez kolejne dziesięciolecia. Należą do nich motywy mięsa, czaszki i zwierzęcych szczęk, usychających kwiatów, ścian domów, ale także te zaczerpnięte z najbliższego otoczenia artysty, jak wnętrze pracowni będące tematem niniejszej pracy. Motywy te częstokroć powielane, za każdym razem w ujęciu Sienickiego zyskiwały zupełnie inną interpretację i kreację. Artysta malował zamaszystymi, dynamicznymi pociągnięciami pędzla lub szpachli, co podkreślała często stosowana przez artystę paleta zimnych barw. Gdzieniegdzie dodawał tylko rozbłyskującą plamę barwną, która nadawała kompozycji głębi i podkreślała jej charakter. Sienicki nie ukrywał swojego upodobania do odcieni szarości, ciemnych brązów czy granatów. Farbę nakładał grubymi impastami, nierzadko wydrapując bądź wycierając elementy w wielowarstwowych powierzchniach swoich prac. Malarstwo Sienickiego cechuje zatem niezwykłe bogactwo materii, przy jednoczesnej oszczędności, jeżeli chodzi o środki malarskie. Zawężona gama barwna oraz redukcja motywów służyła Sienickiemu w doskonaleniu warsztatu. W jego twórczości nie ma miejsca na przypadkowość. Każde z płócien stanowi starannie przemyślany, precyzyjnie namalowany koncept. Sam artysta pytany o malarzy, którzy wywarli największy wpływ na jego twórczość, bez zastanowienia wymieniał Olgę Boznańską czy Witolda Wojtkiewicza – niekwestionowanych mistrzów stonowanej, melancholijnej ekspresji. Prezentowana praca przedstawiająca wnętrze jest zupełnie nietypową realizacją artysty, jeżeli chodzi o rozwiązania kolorystyczne. Powstała pod koniec lat 80. kompozycja utrzymana jest w intensywnych, nasyconych odcieniach czerwieni i pomarańczy skontrastowanych z niebieską farbą. Tło, które można określić otoczeniem przestrzennym, nie przejawia żadnych oznak szczegółów. Dynamizmu tej statycznej z pozoru pracy dodaje charakterystyczne dla Sienickiego bogactwo materii malarskiej, którą artysta osiągnął poprzez zamaszyste pociągnięcia pędzla oraz precyzyjne wyrycia w powierzchni grubo kładzionej niebieskiej farby podkreślające kontur poszczególnych elementów kompozycyjnych. Ujmująca jest również głębia przestrzeni pracowni nadająca kompozycji pretekst do abstrakcyjnego pojmowania elementów wyposażenia, które znajdują się w pomieszczeniu. Sugestywne, nieco pobieżne nakreślenie konturów brył obiektów przywodzą na myśl malarstwo gestu, impresję.
Studiował w warszawskiej ASP pod kierunkiem A. Nachta-Samborskiego; przez wiele lat był jego asystentem a następnie profesorem macierzystej uczelni. Debiutował na wystawie "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi" w warszawskim Arsenale w 1955 Uprawiał malarstwo w ograniczonej, przygaszonej palecie barw. Dążył do maksymalnej syntezy przekazu. Tematy czerpał z natury - pojedyncze rośliny, pejzaże czy z najbliższego otoczenia - np. wnętrze pracowni, mieszkania. Używając oszczędnie środków malarskich, tworzył obrazy o ogromnym bogactwie materii. Laureat Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida w 1975, niezależnej Nagrody im. J. Cybisa w 1983 oraz nowojorskiej Nagrody Fundacji A. Jurzykowskiego w 1993
Description:
"Interior", circa 1989
oil/canvas, 100 x 70 cm; described on the reverse: 'Praca Jacka Sienickiego | ol. na pl. "Wnetrze" ok. r. 1989 | Wanda Sienicka' , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
olej/płótno
Sygnatura
opisany na odwrociu: 'Praca Jacka Sienickiego | ol. na pł. "Wnętrze" ok. 1989 | Wanda Sienicka'
Proweniencja
opisany na odwrociu: 'Praca Jacka Sienickiego | ol. na pł. "Wnętrze" ok. 1989 | Wanda Sienicka'