54
Wiesław Szamborski (1941) | "Zakupy", 1980
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Wiesław Szamborski (1941)
Wymiary
114 x 149,5 cm
Kategoria
Opis
akryl, olej/płótno, 114 x 149,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'W. Szamborski 80', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'WIESŁAW SZAMBORSKI | "ZAKUPY" | akryl, olej 114 X 149 | 1980'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Wiesław Szamborski to jeden z najbardziej rozpoznawalnych twórców, których malarstwo identyfikuje się z nurtem nowej figuracji. I podobnie jak Marek Sapetto, stosował charakterystyczne dla nurtu nowofiguratywnego sylwetowe uproszczenia modelunku, ostrą kolorystykę oraz odważne rozwiązania przestrzenne, które miały na celu podkreślenie przypadkowości egzystencji i alienację człowieka. Kładł kolor płasko, wręcz plakatowo, posługując się kontrastowymi płaskimi plamami, obwiedzionymi radykalnym konturem. Jego prace były programowo antyestetyczne, a często nosiły piętno nieomal publicystycznej dosadności. Kiedy trzeba było, nie rezygnował z dramatyzmu, czego przykładem są „reporterskie”, jak pisze Maria Domurat, prace: „Tragiczne wydarzenia” i „Okrutne wydarzenia” z lat 1968-69. Innym razem przywoływał kontekst biblijny bądź mitologiczny. Ale potrafił również być sentymentalny lub ironiczny. Chętnie posługiwał się też metaforą, jak w pacyfistycznej kompozycji „Memento” z 1980 odnoszącej się do wojennych zniszczeń Warszawy.
Szamborski najczęściej kojarzony jest z Markiem Sapettą, z którym zadebiutował w początku lat 70. Wnieśli do środowiska artystycznego zupełnie nowe podejście. „Sapetto i Szamborski poznali się w pracowni u Łyżwańskiego, później razem studiowali u Byliny. W 1963 roku wraz z Mieczysławem Wasilewskim oraz Januszem Wysockim stworzyli dizajnerskie ‘combo’ – hurtowo wysyłali projekty na konkursy grafiki użytkowej, wspólnie tworzone prace podpisywali jednym nazwiskiem i dzielili się zdobytymi nagrodami. Między 1968 a 1974 rokiem Szamborski i Sapetto razem wystawiali, a do 1972 roku nawet razem malowali w mieszkaniu Szamborskiego na ul. Białostockiej 53 na warszawskiej Pradze. Artyści zdecydowali się działać w duecie, gdyż zakładali, że we dwóch będą mieli większą siłę przebicia. (…) Wernisaż pierwszego wspólnego wystąpienia Sapetty i Szamborskiego odbył się 15 maja 1968 roku w Domu Artysty Plastyka w Warszawie, gdzie artyści wystawili kilkadziesiąt obrazów. Ekspozycja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki. ‘Dwaj młodzi malarze warszawscy Marek Sapetto i Wiesław Szamborski, wyraziciele nowej tendencji, która wzbudza moje najżywsze zainteresowanie i nieskrywaną sympatię, urządzili wspólną wystawę, brzmiącą nieco jak manifest. I dobrze chyba! Wystawa jest ciekawa, kolorowa, z inwencją. (…) jest to jeszcze jedna manifestacja poszukiwań więzi ze światem współczesnym, jeszcze jedna próba znalezienia tego, co choć w stosunku do tradycji nieskonwencjonalizowanej – jest odbiciem świata realnego, szerszej jego problematyki społecznej, na przykład poświęconej Wojsku Polskiemu. (…) Jakkolwiek są oni obecnie na pewnym etapie zacierania pomiędzy sobą odmienności, czego dają dowód w przemieszaniu swoich autorskich obrazów na ekspozycji – to, co ich dzieli, widzę wyraźnie. Szamborski ujawnia pewien rys skupienia, skłonność do zamykania kompozycji i bardziej centrycznego ujmowania wizji. Sapetto zaś – jest, można powiedzieć barokowy o odważniejszym geście i bujniejszym temperamencie’ – pisał w recenzji z wystawy Ignacy Witz” (Jakub Dąbrowski, Normalnie fakt. Wiesław Szamborski – twórczość i życie, [w:] Wiesław Szamborski. Malarstwo. Nestorzy Akademii, [red.] Jakub Dąbrowski, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2011, s. 14-15).
Description:
"Shopping", 1980
oil, acrylic/canvas, 114 x 149.5 cm; signed and dated lower right: 'W. Szamborski 80', signed, dated and described on the reverse: 'WIESLAW SZAMBORSKI | "ZAKUPY" | akryl, olej 114 X 149 | 1980',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Wiesław Szamborski to jeden z najbardziej rozpoznawalnych twórców, których malarstwo identyfikuje się z nurtem nowej figuracji. I podobnie jak Marek Sapetto, stosował charakterystyczne dla nurtu nowofiguratywnego sylwetowe uproszczenia modelunku, ostrą kolorystykę oraz odważne rozwiązania przestrzenne, które miały na celu podkreślenie przypadkowości egzystencji i alienację człowieka. Kładł kolor płasko, wręcz plakatowo, posługując się kontrastowymi płaskimi plamami, obwiedzionymi radykalnym konturem. Jego prace były programowo antyestetyczne, a często nosiły piętno nieomal publicystycznej dosadności. Kiedy trzeba było, nie rezygnował z dramatyzmu, czego przykładem są „reporterskie”, jak pisze Maria Domurat, prace: „Tragiczne wydarzenia” i „Okrutne wydarzenia” z lat 1968-69. Innym razem przywoływał kontekst biblijny bądź mitologiczny. Ale potrafił również być sentymentalny lub ironiczny. Chętnie posługiwał się też metaforą, jak w pacyfistycznej kompozycji „Memento” z 1980 odnoszącej się do wojennych zniszczeń Warszawy.
Szamborski najczęściej kojarzony jest z Markiem Sapettą, z którym zadebiutował w początku lat 70. Wnieśli do środowiska artystycznego zupełnie nowe podejście. „Sapetto i Szamborski poznali się w pracowni u Łyżwańskiego, później razem studiowali u Byliny. W 1963 roku wraz z Mieczysławem Wasilewskim oraz Januszem Wysockim stworzyli dizajnerskie ‘combo’ – hurtowo wysyłali projekty na konkursy grafiki użytkowej, wspólnie tworzone prace podpisywali jednym nazwiskiem i dzielili się zdobytymi nagrodami. Między 1968 a 1974 rokiem Szamborski i Sapetto razem wystawiali, a do 1972 roku nawet razem malowali w mieszkaniu Szamborskiego na ul. Białostockiej 53 na warszawskiej Pradze. Artyści zdecydowali się działać w duecie, gdyż zakładali, że we dwóch będą mieli większą siłę przebicia. (…) Wernisaż pierwszego wspólnego wystąpienia Sapetty i Szamborskiego odbył się 15 maja 1968 roku w Domu Artysty Plastyka w Warszawie, gdzie artyści wystawili kilkadziesiąt obrazów. Ekspozycja spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki. ‘Dwaj młodzi malarze warszawscy Marek Sapetto i Wiesław Szamborski, wyraziciele nowej tendencji, która wzbudza moje najżywsze zainteresowanie i nieskrywaną sympatię, urządzili wspólną wystawę, brzmiącą nieco jak manifest. I dobrze chyba! Wystawa jest ciekawa, kolorowa, z inwencją. (…) jest to jeszcze jedna manifestacja poszukiwań więzi ze światem współczesnym, jeszcze jedna próba znalezienia tego, co choć w stosunku do tradycji nieskonwencjonalizowanej – jest odbiciem świata realnego, szerszej jego problematyki społecznej, na przykład poświęconej Wojsku Polskiemu. (…) Jakkolwiek są oni obecnie na pewnym etapie zacierania pomiędzy sobą odmienności, czego dają dowód w przemieszaniu swoich autorskich obrazów na ekspozycji – to, co ich dzieli, widzę wyraźnie. Szamborski ujawnia pewien rys skupienia, skłonność do zamykania kompozycji i bardziej centrycznego ujmowania wizji. Sapetto zaś – jest, można powiedzieć barokowy o odważniejszym geście i bujniejszym temperamencie’ – pisał w recenzji z wystawy Ignacy Witz” (Jakub Dąbrowski, Normalnie fakt. Wiesław Szamborski – twórczość i życie, [w:] Wiesław Szamborski. Malarstwo. Nestorzy Akademii, [red.] Jakub Dąbrowski, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2011, s. 14-15).
Description:
"Shopping", 1980
oil, acrylic/canvas, 114 x 149.5 cm; signed and dated lower right: 'W. Szamborski 80', signed, dated and described on the reverse: 'WIESLAW SZAMBORSKI | "ZAKUPY" | akryl, olej 114 X 149 | 1980',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'W. Szamborski 80'
Literatura
Wiesław Szamborski. Malarstwo. Nestorzy Akademii, [red.] J. Dąbrowski, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2011, poz. kat. 137, s. 102 (il.)