Powrót do DESA.PL
1 of Liczba obiektów: 57
1
Tamara Berdowska (1962) | Bez tytułu , 2017
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Tamara Berdowska (1962)
Wymiary
100 x 100 cm
Opis
olej/płótno, 100 x 100 cm, sygnowany, opisany i datowany na odwrociu: 'Tamara | Berdowska | 2017 | olej',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Tamara Berdowska należy do kręgu artystów, dla których geometria wiąże się bardziej z intuicją niż z matematyką. Może dlatego malarstwo tej artystki zawiera w sobie tak bogaty pierwiastek metafizyczny. Podstawowym elementem budowania obrazu są u Tamary Berdowskiej „mikrocegiełki”. Pod terminem ukutym przez Bożenę Kowalską kryją się niewielkie pola barwne, nakładane warstwowo i regularnie rozłożone na całej powierzchni płótna; nadające kompozycji wrażenia ruchu, wibracji i migotania. Porządkują kompozycję, która zaczyna hipnotyzować swoim koncentrycznym układem. Tworzą równomierny i dyskretny podział rysunkowy całej płaszczyzny. Równocześnie jest to pierwszy system geometrii, który można uchwycić na obrazie.„Kiedy się myśli o Tamarze Berdowskiej – widzi się nieuchwytne obszary błękitu, przenikające się niekiedy z zielenią, ulotne i zjawiskowe. Jest to malarstwo o takiej głębi i subtelności doznania zmysłowego, o takiej sile emocjonalnego i zmysłowego przesłania, że na długo pozostaje w pamięci. By taką sztukę dzisiaj tworzyć, trzeba być niepowszednią, silna osobowością, całkowicie niezależną od upodobań, mód i obyczajów swojej generacji i swojego czasu”. Bożena Kowalska
Dla autorki prezentowanych kompozycji bardzo istotną rolę odgrywają kolor i światło. Odczucie to spotęgowane jest przez zastosowanie jednej barwy – głównie ukochanego przez artystkę błękitu o szerokim zróżnicowaniu odcienia. Świetlistość i kolorystyczną wszechstronność artystka uzyskuje poprzez czasochłonny proces tworzenia pracy. Artystka nierzadko posługuje się długoschnącymi farbami, a także wielokrotnie poprawia zarys dodatkowymi pociągnięciami pędzla. Wszystko po to, aby osiągnąć dopracowany efekt głębi i ruchu. Choć zdawałoby się, że Tamara Berdowska operuje surowym językiem geometrii, tworzy ona prace niezwykle subtelne i efemeryczne, bliskie wrażliwości kolorystycznej impresjonistów. Artystka w świadomy sposób wykorzystuje możliwości ekspresyjne kolorów, ich zdolność ewokowania abstrakcyjnych pojęć, wywoływania gamy różnorodnych emocji. W przypadku prezentowanej pracy, różne odcienie niebieskiego, zdają się pulsować i migotać czy wręcz wirować, przyciągają spojrzenie widza wewnątrz uporządkowanej, symetrycznej kompozycji. Całość zaś budzi uczucie kontemplacji i niepokoju, który towarzyszy ludziom w obliczu niezbadanych i nieogarniętych zjawisk.

Berdowska Tamara – w latach 1985 - 1990 odbyła studia na ASP w Krakowie w pracowni prof. Janiny Kraupe-Śwideskiej. Otrzymała dyplom z wyróżnieniem. W latach 1988 - 2018 brała udział w ponad 100 wystawach zbiorowych oraz 22 indywidualnych. Od 2000 roku uczestnik sympozjów organizowanych przez Bożenę Kowalską dla artystów posługujących się językiem geometrii w Okunince, Orońsku a następnie w Radziejowicach. Otrzymała m.in. stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki, Emilly Car College of Art and Design w Vancouver (Kanada), Fundacji Pollock-Krasner (Nowy Jork), Stypendium twórcze Prezydenta Miasta Bielsko-Biała oraz nagrody prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, Grand Prix, Sztuka dwóch czasów, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Egeria 2000, Nagroda Prezydenta Miasta, Muzeum Ostrowa Wielkopolskiego, Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza w Krakowie. Prace Tamary Berdowskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum w Bochum, Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Muzeum Archidiecezji w Katowicach, Muzeum Okręgowego w Chełmie, Muzeum Okręgowego w Radomiu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej, Mondriaanhuis, Muzeum w Amersfoort, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" w Radomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Museum Kulturspeicher Würzburg Sammlung Peter C. Ruppert oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

Description:
Untitled, 2017
oil/canvas, 100 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Tamara | Berdowska | 2017 | olej', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, opisany i datowany na odwrociu: 'Tamara | Berdowska | 2017 | olej'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska