17
Tomasz Sętowski (1961) | "Skazany na obżarstwo"
Estymacja:
50,000 zł - 75,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Tomasz Sętowski (1961)
Wymiary
100 x 80 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 80 cm, sygnowany l.d.: 'T. Sętowski', sygnowany i opisany na odwrociu: 'Tomek Sętowski | 80 X 100 cm, olej | "Skazany na obżarstwo"'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Obrazy Tomasza Sętowskiego mają zwykle charakter fantazyjnej wizji, w której wyobrażone, ornamentalne światy łączą się z figurami ludzkimi, na przykład z postaciami kobiet, tworząc rozbudowane, dekoracyjne i wielopostaciowe kompozycje. Wówczas to wyobraźnia artysty wychodzi na pierwszy plan, co jest widoczne w nagromadzeniu detali pejzażu, w którym bytują ludzie – tworzą oni często specyficzne hybrydy, sami stają się częścią miasta i architektury, które zamieszkują. Wydaje się, że podobne wizje są efektem strumienia wyobraźni twórcy, w którym różne porządki i zdarzenia łączą się ze sobą, dając nieoczekiwane i niewiarygodne efekty. W przypadku prezentowanego płótna jest inaczej. Jest to figuralna, składająca się z trzech postaci kompozycja. Ułożona została zgodnie z tradycyjną, klasyczną wręcz formułą: jest zamknięta w formie trójkąta. Jego podstawę stanowią dwie postaci – siedzący przy stole po lewej stronie rogacz (najprawdopodobniej diabeł) oraz zajmujący miejsce po prawej mężczyzna w kapeluszu. Tego ostatniego diabeł karmi banknotami. Nad nimi, u góry, unosi się anioł – jego, a właściwie jej pozycja sugeruje smutek i bezradność. Wydaje się, że niebiańskie wpływy tego stworzenia nie sięgają poniżej, co powoduje oddanie losu człowieka w ręce diabła, co zdaje się wprawiać anioła/anielicę w stan głębokiego smutku. Na pierwszym planie rozgrywa się scena jedzenia pieniędzy. Mężczyzna, który zjada banknoty, wydaje się jednak nie czynić tego dobrowolnie, jak dziecko przyjmuje pożywienie od karmiącego go diabła. Zarówno jego złowieszcza obecność, jak i sam fakt, że prowiantem jest tutaj mamona, nadają tej historii znaczenie moralne. Wydźwięk sceny jest oczywiście negatywny – tak przez obecność diabła, jak i przez fakt objadania się tym, czego pożądanie w nadmiarze uważane jest zwykle za moralnie wątpliwe. Tytuł płótna Sętowskiego sugeruje, że człowiek nie panuje tutaj już nad swoimi odruchami, nie tyle je, ile musi jeść – karmiony przez rogacza. Trudno powiedzieć, czy taki stan jest efektem wcześniejszej, nieopanowanej pożądliwości. Tak czy inaczej, na zaprezentowanym płótnie siły dobra skapitulowały, a człowiek pozostawiony został na pastwę zła. Jest to rzadki przykład pracy Sętowskiego mającej wyraźne cechy moralitetu. Manichejski wydźwięk przedstawienia nadaje mu wyjątkową czytelność, bez chwili wątpienia wiadomo, kto jest tu przedstawicielem strony moralnie słusznej, a kto służy złu. Autor prezentuje swoim widzom historię, która wyraźnie potępia pęd za pieniądzem. Nieco mniej jasne wydaje się tylko, jak doszło do sceny przedstawionej na obrazie. Czy to zachłanność człowieka „skazała go na obżarstwo”? Wydaje się, że tak, a wydarzenia ukazane na płótnie wiążą w jedno łapczywe konsumowanie środków z działaniem ciemnych sił, jakby Sętowski chciał powiedzieć: Strzeżcie się! Prezentowany obraz jest nietypowym wizerunkiem, w którym Sętowski posłużył się przedstawieniem o charakterze nierealistycznym (w sensie wykraczania poza widzialną, empirycznie poznawalną rzeczywistość), jednak nie po to, aby stworzyć całość świadczącą o niepohamowanej fantazji artysty. To, co niematerialistyczne, jest tutaj zdecydowanie metafizyczne, również w tym sensie słowa, który automatycznie kieruje uwagę widzów ku sacrum. Dlatego taki obraz, o tematyce niemalże religijnej, a przynajmniej inspirowanej treściami religijnymi ma inny status (w sensie gatunkowym) niż wiele innych, dobrze znanych płócien tego malarza. Sztuka Sętowskiego jest sztandarowym przykładem tendencji neosurrealistycznych w sztuce polskiej. To, co niemożliwe w rzeczywistości, staje się możliwe na płótnach tego malarza. Zazwyczaj oznacza to wizję o zagadkowym i jednocześnie fantastycznych charakterze, gdzie nierealne elementy łączą się z tym, co dobrze znane z życia codziennego. Wówczas widz ma do czynienia z niezwykle bogatym wykwitem nieposkromionej fantazji malarza. Niekiedy jednak, jak widać w przypadku „Skazanego na obżarstwo”, przedstawianie tego, co niedostępne zmysłami, służy artyście, by przekazać w ten sposób moralne pouczenie.
Absolwent wydziału plastyki częstochowskiej WSP (obecnie Akademia im. Jana Długosza). Tworzy w nurcie nazywanym na świecie “realizmem magicznym”. Od 1998 roku jest obecny na rynku amerykańskim. W roku 2005 rozpoczął współpracę z nowojorską CFM Gallery, gdzie jego prace są prezentowane obok płócien Salvadore Dali, Leonor Fini, Michaela Parkesa. Obrazy prezentuje również w innych miastach USA m.in. San Francisco, Santa Fe. Jego twórczość cieszy się ogromnym zainteresowaniem publiczności. Prace Sętowskiego (obrazy, rysunki oraz rzeźby) były prezentowane w dwóch albumach - “Teatr Magiczny” (2000) oraz “Muzeum Wyobraźni” (2003), które ukazały się na rynku księgarskim nakładem wydawnictwa MUZA S.A. Wielokrotnie zdobiły też okładki książek, gazet, plakatów i podobnych wydawnictw. Artysta tworzy używając technik tradycyjnych, posiada też autorską galerię.
Description:
"Condemned to gluttony"
oil/canvas, 100 x 80 cm; signed lower left: 'T. Setowski', signed and described on the reverse: 'Tomek Setowski | 80 X 100 cm, olej | "Skazany na obzarstwo"',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Obrazy Tomasza Sętowskiego mają zwykle charakter fantazyjnej wizji, w której wyobrażone, ornamentalne światy łączą się z figurami ludzkimi, na przykład z postaciami kobiet, tworząc rozbudowane, dekoracyjne i wielopostaciowe kompozycje. Wówczas to wyobraźnia artysty wychodzi na pierwszy plan, co jest widoczne w nagromadzeniu detali pejzażu, w którym bytują ludzie – tworzą oni często specyficzne hybrydy, sami stają się częścią miasta i architektury, które zamieszkują. Wydaje się, że podobne wizje są efektem strumienia wyobraźni twórcy, w którym różne porządki i zdarzenia łączą się ze sobą, dając nieoczekiwane i niewiarygodne efekty. W przypadku prezentowanego płótna jest inaczej. Jest to figuralna, składająca się z trzech postaci kompozycja. Ułożona została zgodnie z tradycyjną, klasyczną wręcz formułą: jest zamknięta w formie trójkąta. Jego podstawę stanowią dwie postaci – siedzący przy stole po lewej stronie rogacz (najprawdopodobniej diabeł) oraz zajmujący miejsce po prawej mężczyzna w kapeluszu. Tego ostatniego diabeł karmi banknotami. Nad nimi, u góry, unosi się anioł – jego, a właściwie jej pozycja sugeruje smutek i bezradność. Wydaje się, że niebiańskie wpływy tego stworzenia nie sięgają poniżej, co powoduje oddanie losu człowieka w ręce diabła, co zdaje się wprawiać anioła/anielicę w stan głębokiego smutku. Na pierwszym planie rozgrywa się scena jedzenia pieniędzy. Mężczyzna, który zjada banknoty, wydaje się jednak nie czynić tego dobrowolnie, jak dziecko przyjmuje pożywienie od karmiącego go diabła. Zarówno jego złowieszcza obecność, jak i sam fakt, że prowiantem jest tutaj mamona, nadają tej historii znaczenie moralne. Wydźwięk sceny jest oczywiście negatywny – tak przez obecność diabła, jak i przez fakt objadania się tym, czego pożądanie w nadmiarze uważane jest zwykle za moralnie wątpliwe. Tytuł płótna Sętowskiego sugeruje, że człowiek nie panuje tutaj już nad swoimi odruchami, nie tyle je, ile musi jeść – karmiony przez rogacza. Trudno powiedzieć, czy taki stan jest efektem wcześniejszej, nieopanowanej pożądliwości. Tak czy inaczej, na zaprezentowanym płótnie siły dobra skapitulowały, a człowiek pozostawiony został na pastwę zła. Jest to rzadki przykład pracy Sętowskiego mającej wyraźne cechy moralitetu. Manichejski wydźwięk przedstawienia nadaje mu wyjątkową czytelność, bez chwili wątpienia wiadomo, kto jest tu przedstawicielem strony moralnie słusznej, a kto służy złu. Autor prezentuje swoim widzom historię, która wyraźnie potępia pęd za pieniądzem. Nieco mniej jasne wydaje się tylko, jak doszło do sceny przedstawionej na obrazie. Czy to zachłanność człowieka „skazała go na obżarstwo”? Wydaje się, że tak, a wydarzenia ukazane na płótnie wiążą w jedno łapczywe konsumowanie środków z działaniem ciemnych sił, jakby Sętowski chciał powiedzieć: Strzeżcie się! Prezentowany obraz jest nietypowym wizerunkiem, w którym Sętowski posłużył się przedstawieniem o charakterze nierealistycznym (w sensie wykraczania poza widzialną, empirycznie poznawalną rzeczywistość), jednak nie po to, aby stworzyć całość świadczącą o niepohamowanej fantazji artysty. To, co niematerialistyczne, jest tutaj zdecydowanie metafizyczne, również w tym sensie słowa, który automatycznie kieruje uwagę widzów ku sacrum. Dlatego taki obraz, o tematyce niemalże religijnej, a przynajmniej inspirowanej treściami religijnymi ma inny status (w sensie gatunkowym) niż wiele innych, dobrze znanych płócien tego malarza. Sztuka Sętowskiego jest sztandarowym przykładem tendencji neosurrealistycznych w sztuce polskiej. To, co niemożliwe w rzeczywistości, staje się możliwe na płótnach tego malarza. Zazwyczaj oznacza to wizję o zagadkowym i jednocześnie fantastycznych charakterze, gdzie nierealne elementy łączą się z tym, co dobrze znane z życia codziennego. Wówczas widz ma do czynienia z niezwykle bogatym wykwitem nieposkromionej fantazji malarza. Niekiedy jednak, jak widać w przypadku „Skazanego na obżarstwo”, przedstawianie tego, co niedostępne zmysłami, służy artyście, by przekazać w ten sposób moralne pouczenie.
Absolwent wydziału plastyki częstochowskiej WSP (obecnie Akademia im. Jana Długosza). Tworzy w nurcie nazywanym na świecie “realizmem magicznym”. Od 1998 roku jest obecny na rynku amerykańskim. W roku 2005 rozpoczął współpracę z nowojorską CFM Gallery, gdzie jego prace są prezentowane obok płócien Salvadore Dali, Leonor Fini, Michaela Parkesa. Obrazy prezentuje również w innych miastach USA m.in. San Francisco, Santa Fe. Jego twórczość cieszy się ogromnym zainteresowaniem publiczności. Prace Sętowskiego (obrazy, rysunki oraz rzeźby) były prezentowane w dwóch albumach - “Teatr Magiczny” (2000) oraz “Muzeum Wyobraźni” (2003), które ukazały się na rynku księgarskim nakładem wydawnictwa MUZA S.A. Wielokrotnie zdobiły też okładki książek, gazet, plakatów i podobnych wydawnictw. Artysta tworzy używając technik tradycyjnych, posiada też autorską galerię.
Description:
"Condemned to gluttony"
oil/canvas, 100 x 80 cm; signed lower left: 'T. Setowski', signed and described on the reverse: 'Tomek Setowski | 80 X 100 cm, olej | "Skazany na obzarstwo"',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'T. Sętowski'