Powrót do DESA.PL
9 of Liczba obiektów: 64
9
Rafał Olbiński (1943) | "La Pologne est une femme", 2021
Estymacja:
120,000 zł - 160,000 zł
Sprzedane
150,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Rafał Olbiński (1943)
Wymiary
117 x 101 cm
Opis
akryl, olej/płótno, 117 x 101 cm, sygnowany p.d.: 'Olbiński',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Baśniowy, niezwykle sugestywny świat wykreowany przez Rafała Olbińskiego zamieszkują przede wszystkim modelowe kobiety i mężczyźni, których artysta wikła w najróżniejsze relacje – wzajemnej zależności, tajemniczości podszytej intelektualnym niepokojem, proces odkrywania rzeczywistości czy uczestniczenia w rodzącej się zmysłowości. Postacie te, łudząco do siebie podobne, są w pewnym sensie nośnikami konkretnych idei, które autor przedstawia w błyskotliwy sposób, niejednokrotnie opierając swoje obrazy na przewrotnych konceptach. Niewiele jednak znajdziemy obrazów, w których ludzkie ciało i symboliczna sfera z nim związana schodzą na dalszy plan. Chociażby z tego powodu omawiany obraz jest wyjątkowy na tle całokształtu twórczości Olbińskiego. Styl Rafała Olbińskiego jest rozpoznawany przez szerokie grono odbiorców na całym świecie. Artysta zasłynął jako twórca plakatów i jest jednym z najważniejszych przedstawicieli tzw. polskiej szkoły plakatu. Kariera Olbińskiego nabrała tempa dzięki zagranicznym wyjazdom i nieplanowanej przeprowadzce do Nowego Jorku. Od początku lat 80. jego magiczne, często dowcipne ilustracje znajdowały uznanie nie tylko prywatnych kolekcjonerów czy galerzystów, lecz także wśród renomowanych wydawnictw i czasopism, takich jak „The New York Times” czy „Newsweek”. Olbiński zaczął wykonywać grafiki oraz malować jeszcze pod koniec studiów z zakresu architektury na Politechnice Warszawskiej. Podkreślał, że porzucił zawód architekta ze względu na jego duże upolitycznienie w kraju w tamtym czasie, jednakże wspominał, że lata edukacji pozostawały dla niego ważną szkołą rysunku. Za Giorgiem Vasarim artysta powtarza w wywiadach, że to właśnie dobry rysunek jest podstawą dobrej sztuki. Poszukiwanie piękna oraz warsztatowa pieczołowitość sprawiają, że w jego twórczości, poza oczywistym przewiązaniem do stylistyki surrealistycznej, dostrzegalne jest echo dokonań twórców klasycznych i renesansowych. Olbiński nie odżegnuje się od nazywania swojej sztuki użytkową, a wręcz ceni sobie fakt, że mogą rządzić nią bardzo logiczne i przejrzyste kryteria. Artysta pracuje szybko i pewnie, często podkreśla, że najbardziej lubi tworzyć na zlecenie, pod presją czasu, wtedy bowiem do głowy przychodzą najlepsze pomysły i metafory. Prezentowana w katalogu praca jest kompozycją z serii dzieł na temat Polski. W jej centrum znajdziemy twarz kobiety lewitującą w nieokreślonej przestrzeni. Twarz błękitnookiej modelki została podzielona na dwie strefy kolorystyczne na wzór polskich barw narodowych. Motyw ten zaobserwować można między innymi w projekcie plakatu przygotowanego przez Olbińskiego z okazji Sezonu Polskiego we Francji w 2004. Na nim zobaczyć można podobną postać unoszącą się ponad horyzontem, na którym majaczą najbardziej charakterystyczne zabytki Francji. Bliźniacza kompozycja znalazła się również w serii dzieł powstałych z inspiracji siedmioma cnotami głównymi. „Invitation to privacy” z 2008 prezentuje twarz na burzliwym niebie, w tym wypadku ukazaną w realistycznych kolorach. Wszystkie głowy wieńczy korona z anielskich skrzydeł, jednocześnie jednoznacznie kojarząca się z wyposażeniem husarii – znanej z wielu zwycięstw formacji kawaleryjskiej Rzeczypospolitej. Motyw ten jest dla Olbińskiego pretekstem do metaforycznego ukazania wartości, które rządzą – a raczej powinny rządzić – naszym światem. W przypadku prezentowanej pracy nie da się oprzeć wrażeniu, że malarz dokonał personifikacji Polski. Pokazana na tle ciemnego nieba oraz roniąca łzę z jednego oka, kobieta może być metaforycznym odniesieniem do trudnej historii naszego kraju. Wybór takiej postaci nie był przypadkowy, jak sugeruje bowiem sam tytuł w języku francuskim – „Polska jest kobietą”.
W 1969 roku ukończył studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. W 1981 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Od 1985 roku wykłada na wpływowej Szkole Sztuk Pięknych w Nowym Jorku. Jego plakaty i ilustracje ukazują się regularnie na łamach czasopism Newsweek, Time, Business Week, New York Times, New Yorker. Jest twórcą licznych plakatów dla amerykańskich oper (New York City Opera, Utah Opera, Pacific Opera San Francisco, Philadelphia Opera). W 2002 roku udanie zadebiutował w roli twórcy scenografii operowej do przedstawienia Don Giovanniego w Filadelfii. W roku 2003 został Honorowym Obywatelem swojego rodzinnego miasta - Kielc. Rafał Olbiński otrzymał za swoje ilustracje, plakaty i obrazy ponad 100 nagród. W 1994 roku zdobył w Paryżu międzynarodowego Oskara za Najbardziej Znaczący, Niezapomniany Plakat Świata Prix Savignac. W 1995 roku jego projekt został wybrany na plakat 'Nowy Jork stolicą świata' przez jury pod przewodnictwem burmistrza Rudolfa Giulianiego. Obrazy Olbińskiego znajdują się w największych kolekcjach sztuki współczesnej (Biblioteka Kongresu, Carnegie Foundation, Republic New York Corporation), a także w wielu prywatnych zbiorach w USA, Japonii, Niemczech, Szwajcarii, Australii.

Description:
"La Pologne est une femme", 2021
oil, acrylic/canvas, 117 x 101 cm; signed lower right: 'Olbinski', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Olbiński'