8
Jacek Szynkarczuk (1979) | "Arena Mundi", 2015
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Jacek Szynkarczuk (1979)
Wymiary
100 x 120 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 120 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'JSzynkarczuk 2015',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jacek Szynkarczuk należy do grona najbardziej poszukiwanych artystów realizujących się w nurcie sztuki fantastycznej. Zwrot w kierunku realizmu magicznego nastąpił u artysty w okolicach 2010. Jak sam przyznaje: „Spostrzegłem, że moje wcześniejsze malarstwo ma z nim wiele cech wspólnych, a dotychczasowe poszukiwania naturalną drogą podążają w tym właśnie kierunku. Wówczas, rozpoczęła się – być może na pozór niewidoczna – ewolucja mojego malarstwa. Odszedłem od nieco impresjonistycznego traktowania tematu i powierzchni płótna na rzecz większej dbałości o detal. Paleta barw uległa stonowaniu, przez co kolorystyka obrazów stała się bardziej rzeczywista, choć sama tematyka jak poprzednio, pozostała osadzona w świecie już mniej rzeczywistym” (https://silesiasmile.pl/magiczny-art-investing/, dostęp: 2.06.2021). Szynkarczuk jest malarzem sztalugowym, zainteresowanym przede wszystkim tematem krajobrazu znajdującego się na pograniczu rzeczywistości i fantazji, co odróżnia go od innych twórców realizmu magicznego, który jako nurt charakteryzuje się dużą metaforycznością tematów – portret rzadko kiedy jest tylko portretem, a krajobraz tylko krajobrazem. Pejzaże Szynkarczuka cechuje jednolitość ich niedostępności, są to widoki odludnych krain, noszących wprawdzie ślady ludzkiej obecności w postaci zamków, twierdzy, domów, wież, labiryntów, wiatraków, ale opustoszałych, porzuconych, znajdujących się jak gdyby poza czasem. Obrazowane przez twórcę miasta unoszą się w przestworzach, nad szachownicą pól, niczym dmuchane balony wypełnione błękitną wodą. Pietyzm, z jakim Szynkarczuk pochyla się nad architekturą, przywodzi na myśl ryciny Giovanniego Battisty Piranesiego, w których XVIII-wieczny artysta formy przestrzenne czyni głównymi bohaterami. Szynkarczuk, podobnie jak Piranesi, przygląda się ruinom, stojącym samotnie, wpół-zburzonym kolumnom, powoli porastającym bluszczem, stawiając pytania o rolę człowieka wobec znacznie potężniejszych mocy czasu i historii i o fizyczne ślady, które ludzkość pozostawia po sobie wśród naturalnych krajobrazów. Herling Grudziński, w opowiadaniu „Wieża” opublikowanym w Paryżu w 1958, skupia się na tytułowej wieży, Torre dello Spavento, która stanowi punkt wyjścia dla egzystencjalnych rozmyślań nad nieuniknioną ludzką samotnością. Weduty Szynkarczuka zdają się mieć podobny charakter. Choć fantastyczne, wiszące w powietrzu na wyalienowanych wyspach lub wsparte na cokołach, wywołują u widza znajome uczucie niepokoju towarzyszące samotnemu błądzeniu wśród krajobrazów. Artysta podkreśla, że zawsze inspirowała go przestrzeń i natura. A dokładniej, jak sam przyznaje – – niesamowita moc natury.
Description:
"Arena Mundi", 2015
oil/canvas, 100 x 120 cm; signed and dated lower right: 'JSzynkarczuk 2015', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jacek Szynkarczuk należy do grona najbardziej poszukiwanych artystów realizujących się w nurcie sztuki fantastycznej. Zwrot w kierunku realizmu magicznego nastąpił u artysty w okolicach 2010. Jak sam przyznaje: „Spostrzegłem, że moje wcześniejsze malarstwo ma z nim wiele cech wspólnych, a dotychczasowe poszukiwania naturalną drogą podążają w tym właśnie kierunku. Wówczas, rozpoczęła się – być może na pozór niewidoczna – ewolucja mojego malarstwa. Odszedłem od nieco impresjonistycznego traktowania tematu i powierzchni płótna na rzecz większej dbałości o detal. Paleta barw uległa stonowaniu, przez co kolorystyka obrazów stała się bardziej rzeczywista, choć sama tematyka jak poprzednio, pozostała osadzona w świecie już mniej rzeczywistym” (https://silesiasmile.pl/magiczny-art-investing/, dostęp: 2.06.2021). Szynkarczuk jest malarzem sztalugowym, zainteresowanym przede wszystkim tematem krajobrazu znajdującego się na pograniczu rzeczywistości i fantazji, co odróżnia go od innych twórców realizmu magicznego, który jako nurt charakteryzuje się dużą metaforycznością tematów – portret rzadko kiedy jest tylko portretem, a krajobraz tylko krajobrazem. Pejzaże Szynkarczuka cechuje jednolitość ich niedostępności, są to widoki odludnych krain, noszących wprawdzie ślady ludzkiej obecności w postaci zamków, twierdzy, domów, wież, labiryntów, wiatraków, ale opustoszałych, porzuconych, znajdujących się jak gdyby poza czasem. Obrazowane przez twórcę miasta unoszą się w przestworzach, nad szachownicą pól, niczym dmuchane balony wypełnione błękitną wodą. Pietyzm, z jakim Szynkarczuk pochyla się nad architekturą, przywodzi na myśl ryciny Giovanniego Battisty Piranesiego, w których XVIII-wieczny artysta formy przestrzenne czyni głównymi bohaterami. Szynkarczuk, podobnie jak Piranesi, przygląda się ruinom, stojącym samotnie, wpół-zburzonym kolumnom, powoli porastającym bluszczem, stawiając pytania o rolę człowieka wobec znacznie potężniejszych mocy czasu i historii i o fizyczne ślady, które ludzkość pozostawia po sobie wśród naturalnych krajobrazów. Herling Grudziński, w opowiadaniu „Wieża” opublikowanym w Paryżu w 1958, skupia się na tytułowej wieży, Torre dello Spavento, która stanowi punkt wyjścia dla egzystencjalnych rozmyślań nad nieuniknioną ludzką samotnością. Weduty Szynkarczuka zdają się mieć podobny charakter. Choć fantastyczne, wiszące w powietrzu na wyalienowanych wyspach lub wsparte na cokołach, wywołują u widza znajome uczucie niepokoju towarzyszące samotnemu błądzeniu wśród krajobrazów. Artysta podkreśla, że zawsze inspirowała go przestrzeń i natura. A dokładniej, jak sam przyznaje – – niesamowita moc natury.
Description:
"Arena Mundi", 2015
oil/canvas, 100 x 120 cm; signed and dated lower right: 'JSzynkarczuk 2015', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'JSzynkarczuk 2015'