7
Jacek Yerka (1952) | "Gorący warsztat", 1989
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
120,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Fantastyczna. Surrealizm i Realizm Magiczny
Artysta
Jacek Yerka (1952)
Wymiary
55 x 62 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 55 x 62 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'JERKA 89',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jacek Yerka to jeden z najbardziej rozchwytywanych polskich artystów realizujących się w nurcie sztuki magicznej i fantastycznej. Termin ten w pełni oddaje specyfikę prac artysty, która łączy ze sobą nadrealne wizje z malarstwem przedstawieniowym. Jego prace, wykonywane w wielu technikach artystycznych, stwarzają nieograniczone możliwości interpretacyjne. Wielowątkowy, niezwykle barwny i wciągający świat malarstwa Yerki jest szczególnym zjawiskiem na współczesnej mapie rodzimego malarstwa. Na przestrzeni lat artysta wypracował bowiem zupełnie indywidualny język obrazowania, który dla fanów tego nurtu stał się rozpoznawalny na pierwszy rzut oka. Dzieła twórcy mogą przywodzić na myśl marzenia senne, jednakże próżno by szukać w nich chociażby śladu katastrofizmu. Odznaczają się daleko posuniętym wypracowaniem detalu wynikającym z wysokiej liczby pieczołowicie oddanych detali zestawionych ze sobą w obrębie jednej kompozycji, przez co sprawiają wrażenie trudnych do interpretacji. Można odnieść wrażenie, że światy wykreowane przez nieznającą granic dziecięcą fantazję, w jakiś sposób odcisnęły piętno na jego dojrzałej sztuce, która może sprawiać wrażenie zakorzenionej w świecie baśni, magii i fantazji. Wyimaginowane machiny, fantastyczne zwierzęta, archaiczna architektura czy zmultiplikowane światy wymykające się prawom grawitacji to jedynie niektóre przejawy niepohamowanej wyobraźni twórcy. Obcując z pracami Yerki, można odnieść wrażenie pewnego napięcia. Widz doznaje jednocześnie poczucia pełnej harmonii wynikającej z dobrze rozpoznanych elementów: otaczającej przyrody, sprzętów domowego gospodarstwa, wiejskiej zabudowy, jak i impresji wszechogarniającego chaosu. Nic bowiem w pracach Yerki nie jest tym, na co wygląda. Jak przyznał sam artysta w jednym z wywiadów: „Wszystko muszę sobie wyobrazić, czasem jest to rzeczywiście trochę przerażające. Czasem mi się śni, czasem jakieś koszmary z przeszłości wykorzystuję w moich obrazach, a czasem sam je kreuję”. Nie inaczej jest w przypadku prezentowanego w ofercie aukcji obrazu zatytułowanego „Gorący warsztat”, którego powstanie przypada na przełomowy w historii Polski rok 1989, niosący za sobą pełnię przemian ustrojowych i społecznych. Inspiracji do swojej twórczości Yerka poszukuje nade wszystko w malarstwie dawnych mistrzów oraz literaturze, nie poruszając z zasady bieżących problemów społecznych i politycznych, wedle czego omawiana praca wydaje się być wyjątkowo interesująca. Sama kompozycja ujęta jest w charakterystycznej i częstokroć powtarzanej dla Yerki scenerii letniego, sierpniowego pola i przedstawia tytułowy warsztat stolarski. Podobnie jak w innych wykreowanych przez twórcę malarskich wizjach, tak i tu, wytrawny widz może odkryć całe morze różnorakich symboli, począwszy od znanego z surrealistycznych przedstawień zegara, ujętego w prawej części kompozycji, zawieszonych w przestrzeni narzędzi, układających się w kształt skrótu „PL” czy bobra czytającego tygodnik „Solidarności”. Prace Jacka Yerki można podziwiać w wielu polskich i zagranicznych galeriach. Twórczość artysty zdobyła renomę na arenie międzynarodowej, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, co zaowocowało współpracą z Morpheus Gallery w Beverly Hills i wydaniem w 1994 dwóch publikacji zawierających jego prace – albumu The Fantasic Art of Jacek Yerka, oraz zbioru prac i opowiadań Mind Fields. Ponadto twórczość Yerki została doceniona w 1995 na World Fantasy Convention i nagrodzona World Fantasy Award dla najlepszego artysty. Yerka współpracował także przy produkcji filmu Strawberry Fields, gdzie był odpowiedzialny za scenografię.
W 1976 roku ukończył Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Specjalizował się w grafice. Od 1980 poświęcił się całkowicie malarstwu. Bazując na precyzyjnej, wzorowanej na dawnych mistrzach technice obrazowania (Jan van Eyck, Hieronymus Bosch), lecz przede wszystkim na własnej, nie znającej granic wyobraźni, tworzy surrealne kompozycje, szczególnie podziwiane przez miłośników fantastyki we wszystkich odmianach. Zainspirował np. autora fantasy Harlona Ellisona do napisania 30 krótkich opowiadań, które wraz z obrazami Yerki złożyły się na publikację pt. “Mind Fields”. To samo amerykańskie wydawnictwo „Morpheus Intenational” wydało album „The Fantastic Art of Jacek Yerka”. W 1995 artysta został laureatem prestiżowej World Fantasy Award.
Description:
"Hot workshop", 1989
acrylic/canvas, 55 x 62 cm; signed and dated lower right: 'JERKA 89', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jacek Yerka to jeden z najbardziej rozchwytywanych polskich artystów realizujących się w nurcie sztuki magicznej i fantastycznej. Termin ten w pełni oddaje specyfikę prac artysty, która łączy ze sobą nadrealne wizje z malarstwem przedstawieniowym. Jego prace, wykonywane w wielu technikach artystycznych, stwarzają nieograniczone możliwości interpretacyjne. Wielowątkowy, niezwykle barwny i wciągający świat malarstwa Yerki jest szczególnym zjawiskiem na współczesnej mapie rodzimego malarstwa. Na przestrzeni lat artysta wypracował bowiem zupełnie indywidualny język obrazowania, który dla fanów tego nurtu stał się rozpoznawalny na pierwszy rzut oka. Dzieła twórcy mogą przywodzić na myśl marzenia senne, jednakże próżno by szukać w nich chociażby śladu katastrofizmu. Odznaczają się daleko posuniętym wypracowaniem detalu wynikającym z wysokiej liczby pieczołowicie oddanych detali zestawionych ze sobą w obrębie jednej kompozycji, przez co sprawiają wrażenie trudnych do interpretacji. Można odnieść wrażenie, że światy wykreowane przez nieznającą granic dziecięcą fantazję, w jakiś sposób odcisnęły piętno na jego dojrzałej sztuce, która może sprawiać wrażenie zakorzenionej w świecie baśni, magii i fantazji. Wyimaginowane machiny, fantastyczne zwierzęta, archaiczna architektura czy zmultiplikowane światy wymykające się prawom grawitacji to jedynie niektóre przejawy niepohamowanej wyobraźni twórcy. Obcując z pracami Yerki, można odnieść wrażenie pewnego napięcia. Widz doznaje jednocześnie poczucia pełnej harmonii wynikającej z dobrze rozpoznanych elementów: otaczającej przyrody, sprzętów domowego gospodarstwa, wiejskiej zabudowy, jak i impresji wszechogarniającego chaosu. Nic bowiem w pracach Yerki nie jest tym, na co wygląda. Jak przyznał sam artysta w jednym z wywiadów: „Wszystko muszę sobie wyobrazić, czasem jest to rzeczywiście trochę przerażające. Czasem mi się śni, czasem jakieś koszmary z przeszłości wykorzystuję w moich obrazach, a czasem sam je kreuję”. Nie inaczej jest w przypadku prezentowanego w ofercie aukcji obrazu zatytułowanego „Gorący warsztat”, którego powstanie przypada na przełomowy w historii Polski rok 1989, niosący za sobą pełnię przemian ustrojowych i społecznych. Inspiracji do swojej twórczości Yerka poszukuje nade wszystko w malarstwie dawnych mistrzów oraz literaturze, nie poruszając z zasady bieżących problemów społecznych i politycznych, wedle czego omawiana praca wydaje się być wyjątkowo interesująca. Sama kompozycja ujęta jest w charakterystycznej i częstokroć powtarzanej dla Yerki scenerii letniego, sierpniowego pola i przedstawia tytułowy warsztat stolarski. Podobnie jak w innych wykreowanych przez twórcę malarskich wizjach, tak i tu, wytrawny widz może odkryć całe morze różnorakich symboli, począwszy od znanego z surrealistycznych przedstawień zegara, ujętego w prawej części kompozycji, zawieszonych w przestrzeni narzędzi, układających się w kształt skrótu „PL” czy bobra czytającego tygodnik „Solidarności”. Prace Jacka Yerki można podziwiać w wielu polskich i zagranicznych galeriach. Twórczość artysty zdobyła renomę na arenie międzynarodowej, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, co zaowocowało współpracą z Morpheus Gallery w Beverly Hills i wydaniem w 1994 dwóch publikacji zawierających jego prace – albumu The Fantasic Art of Jacek Yerka, oraz zbioru prac i opowiadań Mind Fields. Ponadto twórczość Yerki została doceniona w 1995 na World Fantasy Convention i nagrodzona World Fantasy Award dla najlepszego artysty. Yerka współpracował także przy produkcji filmu Strawberry Fields, gdzie był odpowiedzialny za scenografię.
W 1976 roku ukończył Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Specjalizował się w grafice. Od 1980 poświęcił się całkowicie malarstwu. Bazując na precyzyjnej, wzorowanej na dawnych mistrzach technice obrazowania (Jan van Eyck, Hieronymus Bosch), lecz przede wszystkim na własnej, nie znającej granic wyobraźni, tworzy surrealne kompozycje, szczególnie podziwiane przez miłośników fantastyki we wszystkich odmianach. Zainspirował np. autora fantasy Harlona Ellisona do napisania 30 krótkich opowiadań, które wraz z obrazami Yerki złożyły się na publikację pt. “Mind Fields”. To samo amerykańskie wydawnictwo „Morpheus Intenational” wydało album „The Fantastic Art of Jacek Yerka”. W 1995 artysta został laureatem prestiżowej World Fantasy Award.
Description:
"Hot workshop", 1989
acrylic/canvas, 55 x 62 cm; signed and dated lower right: 'JERKA 89', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'JERKA 89'
Proweniencja
Galeria Alicji i Bożeny Wahl; kolekcja prywatna, Warszawa