31
Jarosław Modzelewski (1955) | "Motywy sandomierskie", 2014
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
50,000 zł
Aukcja na żywo
Yellow and Gray
Artysta
Jarosław Modzelewski (1955)
Wymiary
170 x 220 cm
Kategoria
Opis
tempera żółtkowa/płótno, 170 x 220 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław | Modzelewski 2014 | "Motywy sandomierskie" | tempera żółtkowa | 170 x 220',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Modzelewski, jak wiadomo, maluje z obserwacji. Co nie oznacza, że maluje z natury jak przysłowiowy artysta w berecie, który rozstawia swoje sztalugi w plenerze, aby ‘uchwycić motyw’ w odpowiednim oświetleniu. Swoje motywy znajduje w realnym świecie; często podsuwa je
przypadek. Konkretna sytuacja zobaczona w konkretnym miejscu i czasie, zatrzymana w pamięci jak stop-klatka, staje się powodem do namalowania obrazu”.
Marta Tarabuła
Malarstwo figuratywne to domena Jarosława Modzelewskiego. Artysta od lat 70. XX wieku nieprzerwanie tworzy sztukę przedstawiającą, odznaczającą się charakterystyczną stylistyką, którą dla Modzelewskiego są: jasna, klarowna kompozycja oraz użycie wyraźnych, dźwięcznych, nasyconych barw. Sztuka Modzelewskiego ponadto często ma wartość symboliczną, przedmioty czy postacie malowane przez artystę w połączeniu z tytułem okazują się symbolami czy alegoriami pewnych pojęć.
Malarz nie obawia się wypowiadać w swojej twórczości na tematy religijne, polityczne czy egzystencjalne. Zaprezentowana praca, powstała w 2014, przedstawia jeńca obozu koncentracyjnego siedzącego na wózku, u którego stop płonie wysokie palenisko. Bohater przedstawienia jest palony żywcem na wózku z napisem „Idę do ojca”. Niesamowite, intrygujące połączenia kolorystyczne to cecha charakterystyczna malarstwa artysty. Barwa, często oderwana od rzeczywistości, stanowi na płótnach oddzielny byt. Jako tło pracy w przypadku „Motywów sandomierskich” artysta wybrał intensywny kolor żółty. Pozbawione szczegółów tło zamyka kompozycję niczym barwna ściana, a całość nabiera szczególnej dekoracyjności i wyrafinowania.
Twórczość Modzelewskiego jest pokłosiem jego niezwykłego daru wnikliwej obserwacji, ale i wyczulenia na problemy współczesności. Okres studiów artysty, oraz jego debiut, przypadły na okres szczególnej popularności takich dziedzin sztuki jak performance, wideo-art. Jego zrównoważone kompozycje dalekie były także od ekspresji i absurdu konwencji obranej przez innych członków Gruppy. Modzelewski skwitował swą twórczość słowami: „Czuję się beznadziejnie anachroniczny” (Marta Tarabuła, Świat z rożnych stron. O malarstwie Jarosława Modzelewskiego,[w:] Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, Kraków 2006, s. 10). Jednocześnie jego prace udowadniają, że za pomocą tych środków, pozornie uważanych za niegdysiejsze, można w sposób niezwykle sugestywny i dosadny dawać świadectwo tego, co aktualne.
Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.
Description:
"Motywy sandomierskie", 2014
egg tempera/canvas, 170 x 220 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Jaroslaw | Modzelewski 2014 | "Motywy sandomierskie" | tempera zoltkowa | 170 x 220', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Modzelewski, jak wiadomo, maluje z obserwacji. Co nie oznacza, że maluje z natury jak przysłowiowy artysta w berecie, który rozstawia swoje sztalugi w plenerze, aby ‘uchwycić motyw’ w odpowiednim oświetleniu. Swoje motywy znajduje w realnym świecie; często podsuwa je
przypadek. Konkretna sytuacja zobaczona w konkretnym miejscu i czasie, zatrzymana w pamięci jak stop-klatka, staje się powodem do namalowania obrazu”.
Marta Tarabuła
Malarstwo figuratywne to domena Jarosława Modzelewskiego. Artysta od lat 70. XX wieku nieprzerwanie tworzy sztukę przedstawiającą, odznaczającą się charakterystyczną stylistyką, którą dla Modzelewskiego są: jasna, klarowna kompozycja oraz użycie wyraźnych, dźwięcznych, nasyconych barw. Sztuka Modzelewskiego ponadto często ma wartość symboliczną, przedmioty czy postacie malowane przez artystę w połączeniu z tytułem okazują się symbolami czy alegoriami pewnych pojęć.
Malarz nie obawia się wypowiadać w swojej twórczości na tematy religijne, polityczne czy egzystencjalne. Zaprezentowana praca, powstała w 2014, przedstawia jeńca obozu koncentracyjnego siedzącego na wózku, u którego stop płonie wysokie palenisko. Bohater przedstawienia jest palony żywcem na wózku z napisem „Idę do ojca”. Niesamowite, intrygujące połączenia kolorystyczne to cecha charakterystyczna malarstwa artysty. Barwa, często oderwana od rzeczywistości, stanowi na płótnach oddzielny byt. Jako tło pracy w przypadku „Motywów sandomierskich” artysta wybrał intensywny kolor żółty. Pozbawione szczegółów tło zamyka kompozycję niczym barwna ściana, a całość nabiera szczególnej dekoracyjności i wyrafinowania.
Twórczość Modzelewskiego jest pokłosiem jego niezwykłego daru wnikliwej obserwacji, ale i wyczulenia na problemy współczesności. Okres studiów artysty, oraz jego debiut, przypadły na okres szczególnej popularności takich dziedzin sztuki jak performance, wideo-art. Jego zrównoważone kompozycje dalekie były także od ekspresji i absurdu konwencji obranej przez innych członków Gruppy. Modzelewski skwitował swą twórczość słowami: „Czuję się beznadziejnie anachroniczny” (Marta Tarabuła, Świat z rożnych stron. O malarstwie Jarosława Modzelewskiego,[w:] Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, Kraków 2006, s. 10). Jednocześnie jego prace udowadniają, że za pomocą tych środków, pozornie uważanych za niegdysiejsze, można w sposób niezwykle sugestywny i dosadny dawać świadectwo tego, co aktualne.
Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.
Description:
"Motywy sandomierskie", 2014
egg tempera/canvas, 170 x 220 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Jaroslaw | Modzelewski 2014 | "Motywy sandomierskie" | tempera zoltkowa | 170 x 220', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
tempera żółtkowa/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław | Modzelewski 2014 | "Motywy sandomierskie" | tempera żółtkowa | 170 x 220'
Proweniencja
0
Wystawiany
Intuicja malarza. Daniel Balabán, Jarosław Modzelewski, Galeria Bielska BWA, 06.09-28.10.2018; Oglądając świat-maluję, Galeria Extravagance, Sosnowieckie Centrum Sztuki-Zamek Sielecki, 23.02.-31.03.2018; Jarosław Modzelewski: Ludzie, Konflikt, Przyroda, Wizytująca Galeria, Warszawa, 22.06-15.09.2016; Wystawa malarstwa Jarosława Modzelewskiego, Pałac Opatów, Gdańsk-Oliwa, 9-31.12.2014;