22
Tomasz Górnicki (1986) | "Opressed X", 2021
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Yellow and Gray
Artysta
Tomasz Górnicki (1986)
Wymiary
60 x 45 x 45 cm
Kategoria
Opis
beton, 60 x 45 x 45 cm, sygnowany i opisany na podstawie: 'OPRESSED X 1/1 GÓR | NIC | KI', wymiary postumentu: 100 cm x 45 x 45 cm
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Tomasz Górnicki jest niewątpliwie jednym z najbardziej uzdolnionych rzeźbiarzy młodego pokolenia, który za pomocą swojej sztuki krytycznie przygląda się otaczającej go rzeczywistości. W swojej twórczości artysta płynnie łączy warsztatową perfekcję, klasyczne inspiracje, a także pełnię
eksperymentu, jeżeli chodzi o aspekty formalne. Górnicki zasłynął z „partyzanckiego” podejścia do sztuki i rzeźb pojawiających się bez ostrzeżenia w miejskiej przestrzeni, tak by niespodziewanie móc z niej zniknąć i pojawić się w innym miejscu. To, co charakteryzuje twórczość artysty, to liczne odwołania do sfery emocjonalnej. Niezależnie od techniki, w jakiej aktualnie tworzy, a rzeźbi między innymi w kamieniu, stali, betonie czy w brązie, wykuwa on różne stany ducha człowieka będące także odzwierciedleniem jego własnej, bieżącej kondycji. Inspirują i absorbują go pojęcia takie jak samotność, wyobcowanie, poczucie straty, które wprost wybrzmiewają z jego prac. W swojej twórczości Górnicki nierzadko podejmuje odważny dialog ze sztuką sakralną oraz malarstwem wielkich mistrzów. Szczególnie bliska jest mu sztuka barokowa, czerpiąc z motywów klasycznej ikonografii.
Prezentowana w katalogu kompozycja „Opressed X” przedstawia tajemniczą postać z zawoalowaną twarzą, której nie możemy dostrzec spod materiału spowijającego jej oblicze. Na twarzy postaci artysta namalował wymowny znak X w żółtej barwie kontrastującej z chłodną szarością betonu. Sam cykl „Opressed X” dotyczy różnych rodzajów opresji. Jak pisze sam Górnicki: „Płeć jest determinantą sposobu myślenia, zachowania, odkrywania ról, spełniania funkcji biologicznych. Kultura to imperatyw czczych small talków, generator plastikowego krajobrazu, śmieciowej estetyki billboardów, fatalnej architektury, konsumpcyjnego bełkotu reklam, penetrująca i przekształcająca ludzkie umysły. Uprzedmiotawia ludzkie ciała, odrywa je od osoby, i kiedy nieużyteczne jako jej element – nienormatywne, stare, chore, skazuje na niewidzialność, czyli śmierć za życia”.
Absolwent Wydziału Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Janusza Antoniego Pastwy. Artysta w swojej twórczości sięga zarówno po monumentalną skalę, a także tworzy małe, intymne formy, inspirowane codziennymi sytuacjami. Eksperymentuje z różnymi materiałami, takimi jak brąz, kamień, aluminium, ale także tanimi materiałami takimi jak skrawki tkanin, gałązki. Tematyka jego prac oscyluje wokół realizmu, artysta często swoje realizacje rzeźbiarskie instaluje w przestrzeni publicznej, wzywając odbiorców do aktywności i krytycznej obserwacji otoczenia. Ich tytuły i aranżacja często stanowią komentarz na temat związków kultury i polityki, oraz opresyjności instytucji kulturalnych i narzuconych społecznych norm.
Description:
"Opressed X", 2021
concrete, 60 x 45 x 45 cm; signed and described on the base: 'OPRESSED X 1/1 GOR | NIC | KI', the dimensions of the pedestal: 100 cm x 45 x 45 cm,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Tomasz Górnicki jest niewątpliwie jednym z najbardziej uzdolnionych rzeźbiarzy młodego pokolenia, który za pomocą swojej sztuki krytycznie przygląda się otaczającej go rzeczywistości. W swojej twórczości artysta płynnie łączy warsztatową perfekcję, klasyczne inspiracje, a także pełnię
eksperymentu, jeżeli chodzi o aspekty formalne. Górnicki zasłynął z „partyzanckiego” podejścia do sztuki i rzeźb pojawiających się bez ostrzeżenia w miejskiej przestrzeni, tak by niespodziewanie móc z niej zniknąć i pojawić się w innym miejscu. To, co charakteryzuje twórczość artysty, to liczne odwołania do sfery emocjonalnej. Niezależnie od techniki, w jakiej aktualnie tworzy, a rzeźbi między innymi w kamieniu, stali, betonie czy w brązie, wykuwa on różne stany ducha człowieka będące także odzwierciedleniem jego własnej, bieżącej kondycji. Inspirują i absorbują go pojęcia takie jak samotność, wyobcowanie, poczucie straty, które wprost wybrzmiewają z jego prac. W swojej twórczości Górnicki nierzadko podejmuje odważny dialog ze sztuką sakralną oraz malarstwem wielkich mistrzów. Szczególnie bliska jest mu sztuka barokowa, czerpiąc z motywów klasycznej ikonografii.
Prezentowana w katalogu kompozycja „Opressed X” przedstawia tajemniczą postać z zawoalowaną twarzą, której nie możemy dostrzec spod materiału spowijającego jej oblicze. Na twarzy postaci artysta namalował wymowny znak X w żółtej barwie kontrastującej z chłodną szarością betonu. Sam cykl „Opressed X” dotyczy różnych rodzajów opresji. Jak pisze sam Górnicki: „Płeć jest determinantą sposobu myślenia, zachowania, odkrywania ról, spełniania funkcji biologicznych. Kultura to imperatyw czczych small talków, generator plastikowego krajobrazu, śmieciowej estetyki billboardów, fatalnej architektury, konsumpcyjnego bełkotu reklam, penetrująca i przekształcająca ludzkie umysły. Uprzedmiotawia ludzkie ciała, odrywa je od osoby, i kiedy nieużyteczne jako jej element – nienormatywne, stare, chore, skazuje na niewidzialność, czyli śmierć za życia”.
Absolwent Wydziału Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Janusza Antoniego Pastwy. Artysta w swojej twórczości sięga zarówno po monumentalną skalę, a także tworzy małe, intymne formy, inspirowane codziennymi sytuacjami. Eksperymentuje z różnymi materiałami, takimi jak brąz, kamień, aluminium, ale także tanimi materiałami takimi jak skrawki tkanin, gałązki. Tematyka jego prac oscyluje wokół realizmu, artysta często swoje realizacje rzeźbiarskie instaluje w przestrzeni publicznej, wzywając odbiorców do aktywności i krytycznej obserwacji otoczenia. Ich tytuły i aranżacja często stanowią komentarz na temat związków kultury i polityki, oraz opresyjności instytucji kulturalnych i narzuconych społecznych norm.
Description:
"Opressed X", 2021
concrete, 60 x 45 x 45 cm; signed and described on the base: 'OPRESSED X 1/1 GOR | NIC | KI', the dimensions of the pedestal: 100 cm x 45 x 45 cm,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
beton
Sygnatura
sygnowany i opisany na podstawie: 'OPRESSED X 1/1 GÓR | NIC | KI'
Proweniencja
0
Wystawiany
0