52
Edward Karniej | Widok portowy z Gdyni, 1934
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Edward Karniej (1890 - 1942)
Wymiary
45 x 46 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 45 x 46 cm, sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'E. Karniej | GDYNIA | 1934',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Edward Karniej urodził się w 1890 roku w Wilnie. Po życiowych perypetiach w czasie I wojny światowej powrócił do miasta, gdzie podjął naukę malarstwa. Jego artystycznym i duchowym przewodnikiem stał się Ludomir Slendziński, propagator sztuki odwołującej się w swej formie do najwybitniejszych osiągnięć minionych epok. Karniej już w 1921 roku dołączył do grona Wileńskiego Towarzystwa Artystów Plastyków, z którym wielokrotnie wystawiał swe prace. Nieco ponad dekadę później przeprowadził się do Torunia, z którym zaczął coraz silniej się identyfikować. Podjął pracę w Teatrze Miejskim, dla którego wykonał liczne projekty scenograficzne. Nie zrezygnował przy tym z malarstwa sztalugowego. Wciąż tworzył portrety i kompozycje figuralne. Obok nich pojawiały się także, choć rzadziej, pejzaże. Znakomitym przykładem tej tematyki może być tutaj prezentowany w katalogu widok na port w Gdyni z 1934 roku. Artysta ukazał tu pogodny, nastrojowy krajobraz. Odtworzył zacumowane przy nabrzeżu łodzie i większe kutry rybackie majaczące w oddali, na linii horyzontu.
Edward Karniej – malarz, dekorator i scenograf teatralny związany z Wilnem. W młodości uczył się zawodu stolarza. W czasie I wojny światowej został wywieziony do Niemiec, gdzie pracował jaki górnik. W 1918 wrócił do Wilna i pracował w tamtejszym teatrze jako pomocnik dekoratora. Niebawem, dzięki zachętom scenografa Józefa Czechowicza, rozpoczął naukę w Szkole Rysunkowej kierowanej przez Wileńskie Towarzystwo Plastyków. W 1921 został członkiem tego Towarzystwa i w latach 1922-1934 uczestniczył w jego wystawach. W 1931 wziął udział w wystawie w Carnegie Institute w Pittsburghu. Od 1932 mieszkał w Toruniu, gdzie do 1934 był scenografem tamtejszego teatru. Należał do toruńskiej „Konfraterni Artystów”. Jego twórczość ukształtowała się w obrębie wpływów Ludomira Slędzińskiego i tzw. szkoły klasycyzmu wileńskiego. Malował portrety, w tym szczególnie chętnie portrety dzieci, ponadto akty i martwe natury, a w późniejszym okresie także pejzaże i widoki architektoniczne.
Description:
Port view from Gdynia, 1934
oil/paperboard, 45 x 46 cm; signed, dated and inscribed lower left: 'E. Karniej | GDYNIA | 1934',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Edward Karniej urodził się w 1890 roku w Wilnie. Po życiowych perypetiach w czasie I wojny światowej powrócił do miasta, gdzie podjął naukę malarstwa. Jego artystycznym i duchowym przewodnikiem stał się Ludomir Slendziński, propagator sztuki odwołującej się w swej formie do najwybitniejszych osiągnięć minionych epok. Karniej już w 1921 roku dołączył do grona Wileńskiego Towarzystwa Artystów Plastyków, z którym wielokrotnie wystawiał swe prace. Nieco ponad dekadę później przeprowadził się do Torunia, z którym zaczął coraz silniej się identyfikować. Podjął pracę w Teatrze Miejskim, dla którego wykonał liczne projekty scenograficzne. Nie zrezygnował przy tym z malarstwa sztalugowego. Wciąż tworzył portrety i kompozycje figuralne. Obok nich pojawiały się także, choć rzadziej, pejzaże. Znakomitym przykładem tej tematyki może być tutaj prezentowany w katalogu widok na port w Gdyni z 1934 roku. Artysta ukazał tu pogodny, nastrojowy krajobraz. Odtworzył zacumowane przy nabrzeżu łodzie i większe kutry rybackie majaczące w oddali, na linii horyzontu.
Edward Karniej – malarz, dekorator i scenograf teatralny związany z Wilnem. W młodości uczył się zawodu stolarza. W czasie I wojny światowej został wywieziony do Niemiec, gdzie pracował jaki górnik. W 1918 wrócił do Wilna i pracował w tamtejszym teatrze jako pomocnik dekoratora. Niebawem, dzięki zachętom scenografa Józefa Czechowicza, rozpoczął naukę w Szkole Rysunkowej kierowanej przez Wileńskie Towarzystwo Plastyków. W 1921 został członkiem tego Towarzystwa i w latach 1922-1934 uczestniczył w jego wystawach. W 1931 wziął udział w wystawie w Carnegie Institute w Pittsburghu. Od 1932 mieszkał w Toruniu, gdzie do 1934 był scenografem tamtejszego teatru. Należał do toruńskiej „Konfraterni Artystów”. Jego twórczość ukształtowała się w obrębie wpływów Ludomira Slędzińskiego i tzw. szkoły klasycyzmu wileńskiego. Malował portrety, w tym szczególnie chętnie portrety dzieci, ponadto akty i martwe natury, a w późniejszym okresie także pejzaże i widoki architektoniczne.
Description:
Port view from Gdynia, 1934
oil/paperboard, 45 x 46 cm; signed, dated and inscribed lower left: 'E. Karniej | GDYNIA | 1934',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'E. Karniej | GDYNIA | 1934'
Proweniencja
dar artysty dla Marii Jędryczkówny; kolekcja spadkobierców Marii Jędryczkówny