38
Mela Muter Maria Melania Mutermilch | Portret dziewczyny w chuście (recto) / Dama w czerwonej sukni i naszyjniku (verso), około 1950
Estymacja:
280,000 zł - 360,000 zł
Sprzedane
200,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
63 x 50 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 63 x 50 cm, sygnowany l.d.: 'MUTER' (recto),
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Gwałtowny, ekspresyjny i impastowy styl jest w pełni widoczny w późnej twórczości Muter. Prezentowana praca to ciekawy przykład praktyki malarskiej artystki. Stworzone około 1950 dzieło to praca dwustronna. Muter już w latach 20. XX wieku malowała obrazy dwustronne. W późniejszym okresie życia tworzyła dzieła na odwrociach swoich wczesnych prac. Nie mamy wiedzy, czy tego rodzaju wybór podyktowany był czynnikami ekonomicznymi, czy też dużą płodnością malarki. Najczęściej Muter zestawiała ze sobą odrębne gatunki tematyczne. W tym przypadku mamy do czynienia z dwoma portretami. Jeden z nich to wystawny, „galante” wizerunek damy w sukni, kolczykach i naszyjniku. Drugi to nastrojowe studium dziewczyny w chuście, gdzie w tle artystka sytuowała fragment okna i roślinę doniczkową. Praca ta posiada symboliczny wyraz – zestawienie dziewczyny i kwiatu może odnosić się do treści związanych zarówno z młodością, jak i przemijalnością życia.
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.
Description:
Portrait of a girl in wrapper (recto) / Lady in red dress and necklace (verso), circa 1950
oil/canvas, 63 x 50 cm; signed lower left: 'MUTER' (recto),
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Gwałtowny, ekspresyjny i impastowy styl jest w pełni widoczny w późnej twórczości Muter. Prezentowana praca to ciekawy przykład praktyki malarskiej artystki. Stworzone około 1950 dzieło to praca dwustronna. Muter już w latach 20. XX wieku malowała obrazy dwustronne. W późniejszym okresie życia tworzyła dzieła na odwrociach swoich wczesnych prac. Nie mamy wiedzy, czy tego rodzaju wybór podyktowany był czynnikami ekonomicznymi, czy też dużą płodnością malarki. Najczęściej Muter zestawiała ze sobą odrębne gatunki tematyczne. W tym przypadku mamy do czynienia z dwoma portretami. Jeden z nich to wystawny, „galante” wizerunek damy w sukni, kolczykach i naszyjniku. Drugi to nastrojowe studium dziewczyny w chuście, gdzie w tle artystka sytuowała fragment okna i roślinę doniczkową. Praca ta posiada symboliczny wyraz – zestawienie dziewczyny i kwiatu może odnosić się do treści związanych zarówno z młodością, jak i przemijalnością życia.
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.
Description:
Portrait of a girl in wrapper (recto) / Lady in red dress and necklace (verso), circa 1950
oil/canvas, 63 x 50 cm; signed lower left: 'MUTER' (recto),
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'MUTER' (recto)
Proweniencja
kolekcja prywatna, Francja; kolekcja prywatna, Polska