Powrót do DESA.PL
33 of Liczba obiektów: 64
33
Henryk Weyssenhoff | "Zakopany dwór"
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
30,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
84 x 123 cm
Opis
olej/płótno, 84 x 123 cm, na odwrociu stempel spuścizny artysty, papierowa nalepka salonu sztuki Stefana Kulikowskiego w Warszawie, na krośnie malarskim ślady po nalepkach wystawowych (Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie?)

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Rodzina Weyssenhoffów osiedliła się w Warszawie na początku lat 70. XIX stulecia. Ojciec Henryka Weyssenhoffa represjonowany za udział w powstaniu styczniowym uzyskał wówczas amnestię, co pozwoliło mu na przeprowadzkę. Przyszły artysta kształcił się początkowo w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona. Naukę kontynuował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, a także w Monachium. Był uznanym pejzażystą, który z niezwykłą wrażliwością odtwarzał krajobraz naturalny. Wielokrotnie przemycał w obrębie swych kompozycji sylwetki leśnych zwierząt, co pozwoliło już w jego epoce na określenie go mianem zręcznego animalisty. Pejzaże Henryka Weyssenhoffa wyróżniają się spośród dzieł innych artystów daleko posuniętą psychologizacją i nastrojowością. Malarz tworzył przejmujące sceny, w których ukazywał naturę w różnorakich odsłonach. Na płótnach Weyssenhoffa odnaleźć można wszystkie możliwe pory roku, ale bez wątpienia jego kunszt objawia się najpełniej w pejzażach zimowych. Twórca w mistrzowski sposób odtwarzał śnieżne zaspy i światło rozkładające się na ich powierzchni. Obraz opatrzony autorskim tytułem „Zakopany dwór” należy do tej grupy przedstawień. Pełen tajemniczości i nostalgii krajobraz ukazuje widok na pochłonięty przez zimowy żywioł dworek. Przykryty grubą warstwą śniegu i osłonięty konarami drzew budynek podobny jest do mistycznej świątyni ukrytej w gęstwinie świętego gaju. Obraz pochodzący z artystycznej spuścizny Weyssenhoffa wystawiony został najprawdopodobniej na jego pośmiertnej wystawie w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w 1923 roku. Ekspozycja zorganizowana została wówczas przez stowarzyszenie „Pro Arte”, którego pierwszym prezesem był twórca.
Henryk Weyssenhoff był bratem Józefa, pisarza. Tworzył przede wszystkim realistyczne pejzaże, odznaczające się liryzmem, a także kompozycje animalistyczne. Zajmował się też grafiką i rzeźbą. Wykonał cykl ilustracji do utworów brata: liryków "Erotyki" (1911) oraz powieści "Soból i panna". Należał do ugrupowania artystycznego Pro Arte. Ostatnio postać tego malarza została przypomniana przez Annę Pawłowską w książce monograficznej "Henryk Weyssenhoff. Zapomniany bard Białorusi".

Description:
"Buried manor house"
oil/canvas, 84 x 123 cm; on the reverse artist's estate stamp, paper label of Stefan Kulikowski Art Salon in Warsaw, on the stretcher marks of old exhibition labels (Society for Encouragement of Fine Arts in Warsaw?),

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
spuścizna po artyście; zbiory krewnych artysty
Wystawiany
Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie (?)