30
Wojciech Weiss | Pastwisko w Kalwarii, lata 30. XX w.
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
35,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Wojciech Weiss (1875 - 1950)
Wymiary
47,5 x 60,5 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
olej/tektura, 47,5 x 60,5 cm (w świetle oprawy), sygnowany p.d.: 'WWeiss',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Odkąd w 1904 Wojciech Weiss kupił niewielki dom w Kalwarii Zebrzydowskiej, miejsce to stało się jego azylem i przestrzenią dla licznych plenerów malarskich. Ta mała, urokliwa miejscowość położona wśród malowniczych wzgórz Małopolski dostarczała artyście inspiracji i skierowała na nowe tory jego plastyczną działalność. Zmieniał się wówczas diametralnie styl Weissa. Formy zaczęły się uspokajać, a barwy stały się jasne i promienne. Pejzaż wyrażał już przede wszystkim afirmację życia, a nie pesymizm i dekadentyzm obecne jeszcze wcześniej w krajobrazach tworzonych w podkarpackim Strzyżowie. W niepamięć odchodziła atmosfera fin de siècle’u, którą przesycone były prace Weissa komponowane pod wpływem paryskich doświadczeń. Wielkimi krokami zbliżał się w twórczości mistrza tzw. okres biały, w którym, podobnie jak i później, w okresie XX-lecia międzywojennego, pejzaże z Kalwarii i okolic odgrywały znaczącą rolę. Jak pisała w folderze „Kalwaryjski szlak Wojciecha Weissa” wnuczka artysty, Zofia Weiss-Nowina Konopka, twórca „w kalwaryjskim sadzie malował zbiory owoców, rodzinę gromadzącą się przy podwieczorku czy też swoich leciwych rodziców odpoczywających w cieniu wyniosłej gruszy. Dużo malował również na polach kalwaryjskich, gdzie jako punkt wiążący kompozycję pojawiała się nieustannie sylwetka klasztoru (…) Często wyruszał na plener malarski do samego sanktuarium i na kalwaryjskie dróżki, by malować już nie tylko pejzaż, ale i pielgrzymów modlących się przy stacjach Męki Pańskiej”. Weiss stworzył podczas tamtejszych plenerów bardzo wiele szkiców, spontanicznych, malowanych prosto z natury i bez przygotowania. Najlepiej potwierdzają to akwarele o zamaszystych, dynamicznych pociągnięciach pędzla, na których nie znajdujemy ołówkowego szkicu. Co oczywiste, pojawiają się także liczne kompozycje olejne. Pastwisko w Kalwarii jest jednym ze znakomitych tego przykładów. Artysta skomponował tu nachodzące na siebie plany, które tworzą barwną mozaikę. Krajobraz zasnuty jest oparami mgły i kłębami dymu unoszącego się nad ogniskiem, przy którym usiadła para pasterzy. Analogiczny kadr pojawia się kilkakrotnie w twórczości Weissa, co pokazuje, że właśnie z tej perspektywy chętnie patrzył na kalwaryjski pejzaż. Oprócz dominującej nad okolicą sylwety klasztoru i dwuwieżowej fasady kościoła ojców bernardynów, szczególnie charakterystyczne są tutaj dwa okryte rudo-złocistymi liśćmi drzewa. Ich rozpoznawalna forma pozwala identyfikować ową łąkę, na której nie raz swoje sztalugi rozkładał malarz. Psychologizujący pejzaż znakomicie oddaje pełną tajemniczości aurę jesiennego dnia. Przenikająca widza niepokojąca atmosfera i nastrojowość to cechy nieodzowne w malarstwie Weissa i towarzyszące jego sztuce od początków artystycznej kariery.
Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890 - 1899. Nagrodą za ukończenie szkoły- obok złotego medalu- było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.
Description:
Pasture in Kalwaria Zebrzydowska, 1930s
oil/paperboard, 47.5 x 60.5 cm (dimensions in frame); signed lower right: 'WWeiss',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Odkąd w 1904 Wojciech Weiss kupił niewielki dom w Kalwarii Zebrzydowskiej, miejsce to stało się jego azylem i przestrzenią dla licznych plenerów malarskich. Ta mała, urokliwa miejscowość położona wśród malowniczych wzgórz Małopolski dostarczała artyście inspiracji i skierowała na nowe tory jego plastyczną działalność. Zmieniał się wówczas diametralnie styl Weissa. Formy zaczęły się uspokajać, a barwy stały się jasne i promienne. Pejzaż wyrażał już przede wszystkim afirmację życia, a nie pesymizm i dekadentyzm obecne jeszcze wcześniej w krajobrazach tworzonych w podkarpackim Strzyżowie. W niepamięć odchodziła atmosfera fin de siècle’u, którą przesycone były prace Weissa komponowane pod wpływem paryskich doświadczeń. Wielkimi krokami zbliżał się w twórczości mistrza tzw. okres biały, w którym, podobnie jak i później, w okresie XX-lecia międzywojennego, pejzaże z Kalwarii i okolic odgrywały znaczącą rolę. Jak pisała w folderze „Kalwaryjski szlak Wojciecha Weissa” wnuczka artysty, Zofia Weiss-Nowina Konopka, twórca „w kalwaryjskim sadzie malował zbiory owoców, rodzinę gromadzącą się przy podwieczorku czy też swoich leciwych rodziców odpoczywających w cieniu wyniosłej gruszy. Dużo malował również na polach kalwaryjskich, gdzie jako punkt wiążący kompozycję pojawiała się nieustannie sylwetka klasztoru (…) Często wyruszał na plener malarski do samego sanktuarium i na kalwaryjskie dróżki, by malować już nie tylko pejzaż, ale i pielgrzymów modlących się przy stacjach Męki Pańskiej”. Weiss stworzył podczas tamtejszych plenerów bardzo wiele szkiców, spontanicznych, malowanych prosto z natury i bez przygotowania. Najlepiej potwierdzają to akwarele o zamaszystych, dynamicznych pociągnięciach pędzla, na których nie znajdujemy ołówkowego szkicu. Co oczywiste, pojawiają się także liczne kompozycje olejne. Pastwisko w Kalwarii jest jednym ze znakomitych tego przykładów. Artysta skomponował tu nachodzące na siebie plany, które tworzą barwną mozaikę. Krajobraz zasnuty jest oparami mgły i kłębami dymu unoszącego się nad ogniskiem, przy którym usiadła para pasterzy. Analogiczny kadr pojawia się kilkakrotnie w twórczości Weissa, co pokazuje, że właśnie z tej perspektywy chętnie patrzył na kalwaryjski pejzaż. Oprócz dominującej nad okolicą sylwety klasztoru i dwuwieżowej fasady kościoła ojców bernardynów, szczególnie charakterystyczne są tutaj dwa okryte rudo-złocistymi liśćmi drzewa. Ich rozpoznawalna forma pozwala identyfikować ową łąkę, na której nie raz swoje sztalugi rozkładał malarz. Psychologizujący pejzaż znakomicie oddaje pełną tajemniczości aurę jesiennego dnia. Przenikająca widza niepokojąca atmosfera i nastrojowość to cechy nieodzowne w malarstwie Weissa i towarzyszące jego sztuce od początków artystycznej kariery.
Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890 - 1899. Nagrodą za ukończenie szkoły- obok złotego medalu- było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.
Description:
Pasture in Kalwaria Zebrzydowska, 1930s
oil/paperboard, 47.5 x 60.5 cm (dimensions in frame); signed lower right: 'WWeiss',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'WWeiss'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska