Powrót do DESA.PL
28 of Liczba obiektów: 64
28
Wojciech Weiss | Akt czytającej kobiety w pracowni artysty, lata 30. XX w.
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
45,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Wojciech Weiss (1875 - 1950)
Wymiary
43 x 39 cm
Opis
olej/płótno, 43 x 39 cm, sygnowany l.d.: 'WWeiss', na odwrociu stempel ze faksymilową sygnaturą artysty i numerem inwentarzowym: '0755 | WW 4', na krośnie malarskim papierowa nalepka aukcyjna

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Wytrawni koneserzy malarstwa Weissa znajdą na tym obrazie szereg dobrze znanych sobie rekwizytów. Charakterystyczny fotel z biało- -błękitną tapicerką pojawia się bowiem na wielu obrazach artysty z lat 20. i 30., podobnie zresztą jak cylindryczny pojemnik na pędzle i wygięta ze starości paleta (skądinąd zachowana do dziś i oddana przez spadkobierców w depozyt dla krakowskiej ASP). Prześwitujący zza kotary kawałek niebieskiej ściany odsyła nas z kolei do pracowni Weissa – miejsca, w którym osadzona jest większość jego aktów. Mimo obecności tych opatrzonych motywów i włączeniu widza w scenerię dla dzieła Weissa „domową” obraz wydaje się jednak niepokojący. Czemu bowiem paleta leży na stole? Skoro patrzymy na „warsztatową” scenę oczyma artysty, ten powinien być przy pracy i trzymać paletę w dłoni. Jeśli odłożył ją na chwilę i zaniechał pracy, czyimi oczyma patrzymy? Kto maluje to, co widzimy? Bezcielesny podglądacz? Podobna dwuznaczność i niedopowiedzenie dotyczą aktywności modelki. Trzyma ona bowiem w dłoniach duży arkusz papieru, który ze względu na przebiegającą wzdłuż niego smugę chciałoby się interpretować jako gazetę (byłby to dla widza sygnał, że kobieta z obrazu to nie tylko ciało, ale także podmiot zainteresowany światem współczesnym). Na innych obrazach Weissa z czytającymi kobietami szare kolumny zadruku malowane są jednak wyraźnie i identyfikacja przedmiotu nie budzi wątpliwości. Być może więc na naszym obrazie modelka nie tyle czyta, co ogląda jakiś arkusz z rysunkiem. Zdarzało się przecież Weissowi komponować scenki z nagimi kobietami, które w przerwie od pozowania myszkują w atelier i przeglądają rozstawione w nim płótna (vide: litografia „Kobieta przeglądająca obrazy”).

Jakkolwiek by nie było, gra, którą Weiss prowadzi z widzem, rozegrana jest na subtelnych niepodających się zero-jedynkowej interpretacji tonach. Tym samym krakowski artysta odcina się – co zresztą znamienne dla dojrzałego okresu jego twórczości – od tradycji krakowskich symbolistów, którzy z każdego rekwizytu czynili nacechowany egzystencjalnie rebus (Malczewski, kiedy w 1907 malował Marię Balową jako Śmierć z kosą, wciskał jej przecież do ręki gazetę z nekrologami…).
Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890 - 1899. Nagrodą za ukończenie szkoły- obok złotego medalu- było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.

Description:
Nude of a reading woman in artist's atelier, 1930s
oil/canvas, 43 x 39 cm; signed lower left: 'WWeiss', on the reverse stamp with facsimile artist's signature and inventory number: '0755 | WW 4', on the stretcher paper auction label,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'WWeiss'
Proweniencja
ze spuścizny po artyście