24
Ludwik Gędłek | Przemarsz wojsk. Scena z powstania, około 1880
Estymacja:
120,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
95,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Ludwik Gędłek (1847 - 1904)
Wymiary
60 x 120 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno (dublowane), 60 x 120 cm, sygnowany i opisany l.d.: 'L Gedłek Wien', na krośnie malarskim i odwrociu ramy stemple: 'ANTON STÖCKL | Kunsthändler | WIEN'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Jedną z najważniejszych zasad organizujących świat sztuki w 2. połowie XIX stulecia była międzynarodowość. Dotyczyła ona zarówno strategii obieranych przez artystów awangardowych, jak i tych, którzy celowali w sztukę naturalistyczną i akademicką. Prezentowany tu obraz Gędłka doskonale ilustruje sytuacje tych ostatnich. Gędłek był bowiem polskim malarzem, który zdecydował się osiąść w królewsko-cesarskim Wiedniu, tworzyć w duchu typowym dla szkoły monachijskiej, a brać za temat rzeczywistość prowincji rosyjskich – w tym przypadku świat Kozaków, a swoje prace sprzedawać równocześnie w kilku zakątkach Europy (choć oczywiście Wiedeń, Kraków i Warszawa odgrywały najważniejszą rolę). Międzynarodowe osadzenie twórczości Gędłka tylko luźno wiąże się z edukacją, którą otrzymał. Studiował początkowo u Łukszczkiewicza, w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, po czym dzięki cesarskiemu stypendium trafił do Wiednia. W stolicy kształcił się pod okiem Eduarda Peithnera von Lichtenfelsa i Carla Wurzingera. Ich malarstwo nie wywarło na niego większego wpływu. Żywo interesował się za to sztuką polską (na prezentowanym tu obrazie łatwo dostrzegalne są motywy zaczerpnięte z Józefa Brandta, Józefa Chełmońskiego czy Maksymiliana Gierymskiego). Początkowo wystawiał głównie w rodzinnym Krakowie i Lwowie, potem także w Dreźnie i w Warszawie, w renomowanym salonie Krywulta. Nie jest jasne, jakimi kanałami jego prace docierały do Stanów Zjednoczonych – czy eksportowali je wiedeńscy marszandzi, czy może inicjatywę podjął sam artysta. Ponieważ nie powstała do dziś poświęcona mu monografia, a wiedeński rynek galeryjny jest zjawiskiem słabo przez historię sztuki zbadany, pytanie musi pozostać otwarte.
Uczył się malarstwa pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza w latach 1861 - 72 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. W roku 1873 otrzymał dwuletnie stypendium na studia za granicą - studiował w Wiedniu u E. Lichtenfelsa i C. Würzingera (do 1877) Wiele wystawiał - w Krakowie w okresie 1863 - 1888, w TPSP we Lwowie (1892) oraz w Salonie Krywulta w Warszawie, a także w Dreźnie w latach 1882 - 90. Obrazy artysty znajdują się w Chicago, Sztokholmie, Chemnitz, Paryżu oraz Lwowskiej Galerii Obrazów. Malował krajobrazy, najczęściej okolic podkrakowskich, sceny batalistyczne i rodzajowe, w których często umieszczał sylwetki koni oraz jeźdźców.
Description:
Army march. Scene from the January Uprising, circa 1880
oil/lined canvas, 60 x 120 cm; signed and inscribed lower left: 'L Gedlek Wien', on the strecher and frame's backside stamps: 'ANTON STÖCKL | Kunsthändler | WIEN',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Jedną z najważniejszych zasad organizujących świat sztuki w 2. połowie XIX stulecia była międzynarodowość. Dotyczyła ona zarówno strategii obieranych przez artystów awangardowych, jak i tych, którzy celowali w sztukę naturalistyczną i akademicką. Prezentowany tu obraz Gędłka doskonale ilustruje sytuacje tych ostatnich. Gędłek był bowiem polskim malarzem, który zdecydował się osiąść w królewsko-cesarskim Wiedniu, tworzyć w duchu typowym dla szkoły monachijskiej, a brać za temat rzeczywistość prowincji rosyjskich – w tym przypadku świat Kozaków, a swoje prace sprzedawać równocześnie w kilku zakątkach Europy (choć oczywiście Wiedeń, Kraków i Warszawa odgrywały najważniejszą rolę). Międzynarodowe osadzenie twórczości Gędłka tylko luźno wiąże się z edukacją, którą otrzymał. Studiował początkowo u Łukszczkiewicza, w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, po czym dzięki cesarskiemu stypendium trafił do Wiednia. W stolicy kształcił się pod okiem Eduarda Peithnera von Lichtenfelsa i Carla Wurzingera. Ich malarstwo nie wywarło na niego większego wpływu. Żywo interesował się za to sztuką polską (na prezentowanym tu obrazie łatwo dostrzegalne są motywy zaczerpnięte z Józefa Brandta, Józefa Chełmońskiego czy Maksymiliana Gierymskiego). Początkowo wystawiał głównie w rodzinnym Krakowie i Lwowie, potem także w Dreźnie i w Warszawie, w renomowanym salonie Krywulta. Nie jest jasne, jakimi kanałami jego prace docierały do Stanów Zjednoczonych – czy eksportowali je wiedeńscy marszandzi, czy może inicjatywę podjął sam artysta. Ponieważ nie powstała do dziś poświęcona mu monografia, a wiedeński rynek galeryjny jest zjawiskiem słabo przez historię sztuki zbadany, pytanie musi pozostać otwarte.
Uczył się malarstwa pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza w latach 1861 - 72 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. W roku 1873 otrzymał dwuletnie stypendium na studia za granicą - studiował w Wiedniu u E. Lichtenfelsa i C. Würzingera (do 1877) Wiele wystawiał - w Krakowie w okresie 1863 - 1888, w TPSP we Lwowie (1892) oraz w Salonie Krywulta w Warszawie, a także w Dreźnie w latach 1882 - 90. Obrazy artysty znajdują się w Chicago, Sztokholmie, Chemnitz, Paryżu oraz Lwowskiej Galerii Obrazów. Malował krajobrazy, najczęściej okolic podkrakowskich, sceny batalistyczne i rodzajowe, w których często umieszczał sylwetki koni oraz jeźdźców.
Description:
Army march. Scene from the January Uprising, circa 1880
oil/lined canvas, 60 x 120 cm; signed and inscribed lower left: 'L Gedlek Wien', on the strecher and frame's backside stamps: 'ANTON STÖCKL | Kunsthändler | WIEN',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno (dublowane)
Sygnatura
sygnowany i opisany l.d.: 'L Gedłek Wien'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Wiedeń; kolekcja prywatna, Polska