Powrót do DESA.PL
47 of Liczba obiektów: 60
47
Aleksandra Czerniawska (1984) | "Kryjówka 2", 2008
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
8,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Wymiary
190 x 140 cm
Opis
olej/płótno, 190 x 140 cm, sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'ALEKSANDRA CZERNIAWSKA 2009 GRÓB 2',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Podobnie jak w narracjach sakralnych, tych z murów kościołów czy cerkwi, podobnie jak w ambitnym komiksie, rezygnującym ze słów, tak i tutaj – piłka jest po stronie widza. Czerniawska dostarcza widzowi elementy układanki. Jaką sobie widz historię opowie, jakie sobie życie albo jaką wojnę zrobi, to już zależy wyłącznie od niego”.
IGNACY KARPOWICZ

Malarstwo Aleksandry Czerniawskiej cechuje figuratywność i specyficzna narracyjność. Jej płótna pozwalają zobaczyć, jak w sztuce przedstawiającej dzięki odpowiedniemu rozłożeniu postaci, przedmiotów i motywów nawiązuje się między nimi pewna relacja, która odbiorcom pozwala widzieć je w porządku narracyjnym. Jest to zatem malarstwo opowiadające pewne historie, ale także będące swoistym studium na temat psychologii percepcji. Widzowie skonfrontowani z tym malarstwem stają przed zadaniem odtworzenia historii według intencji artystki lub też po prostu stworzenia jej na nowo. W ten sposób sztuka Czerniawskiej dotyczy problemu reprezentowania historii i sposobów ukazywania jej za pomocą obrazów. Zwłaszcza lakoniczność tytułu, który sugeruje zajście jakiegoś zdarzenia powoduje, że widz zostaje postawiony w konieczności samodzielnej rekonstrukcji wydarzeń. Utrudnia ją (lub urozmaica) nietradycyjne ustawienie figur, które często nie są ułożone tradycyjnie, zgodnie z zasadami perspektywy linearnej. Powoduje to pewien rodzaj wizualnego „zamieszania” – figury sprawiają wrażenie umieszczonych nieadekwatnie do oczekiwań widzów przyzwyczajonych do artystycznej konwencji obrazowania. W przypadku reprodukowanego tutaj obrazu „Kryjówka 2” wskazane powyżej cechy dają się zauważyć w kilku miejscach. Pierwszą jest tytuł, który sugeruje sytuację i zdarzenie ukrycia. Obecność policjantów/żołnierzy strzelających do postaci stojącej w drzwiach sugeruje, że jednak kryjówka nie okazała się bezpieczną dla tego, który próbował się w niej skryć. Takie przynajmniej można odnieść wrażenie – nie wiemy bowiem właściwie, kto i przed kim się tutaj ukrywa. Ta niepewność pozostaje ważną cechą obrazu, którego narrację rekonstruuje, a tak naprawdę stwarza widz. Trudno powiedzieć, czy figura ludzka na tle czarnego prostokąta to rodzaj zbliżenia na drzwi domu, w których stoi postać – co przypominałoby filmowy kadr w zbliżeniu – czy też inna przestrzeń czasowa. Być może to widok martwej postaci, jakby w trumnie, poza światem żywych. Jeśli tak, jest to symultaniczny względem całego obrazu widok zakończenia historii ukrycia – widok końca życia. Jednak ta dowolność interpretacyjna nie zmienia faktu, że autorka nawiązuje w swojej twórczości do rzeczywistych zdarzeń i historii, na przykład do wydarzeń z okresu II wojny światowej. Dlatego często w obrazach tych widoczne są wydarzenia tragiczne. Widoczna jest w nich przemoc i dramatyzm. Widoczne jest także często, kto jest sprawcą przemocy, a kto jest jej podporządkowany. Jednak jest to widoczność dwojaka – choć widać aktorów zdarzeń, nie znana jest ich tożsamość. Nie wiadomo, pomiędzy kim toczy się tam wojna. Figuratywizm Czerniawskiej można by określić jako widmowy lub wirtualny. Jest on zarówno przywołaniem pewnej wizji przeszłości, często tragicznej, jak i pożywką dla odbiorców do kreowania własnych historii, własnych obrazów w wyobraźni. Dlatego też jest ono dobrym punktem wyjścia do rozważań na temat pamięci oraz funkcjonowania rozmaitych historii w teraźniejszości. Choć w obrazach artystki widoczne są pewne fakty: ukrywanie się, strzały, śmierć – nie wiadomo ostatecznie kim są bohaterowie. Historia wydaje się otwarta na interpretacje, chociaż nie ulega wątpliwości, że dane czyny popełniają na jej obrazach konkretne osoby. Jednak ich identyfikacja zależy już właściwie od projekcji widzów. Zatem fakty mieszają się tutaj z interpretacjami a historia okazuje się nie tyle prostym referowaniem faktów, ale raczej narracją nasiąkniętą wyobraźnią odbiorców.

Description:
"Hideout 2", 2008
oil/canvas, 190 x 140 cm; signed, dated and described on the stretcher: 'ALEKSANDRA CZERNIAWSKA 2009 GROB 2', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'ALEKSANDRA CZERNIAWSKA 2009 GRÓB 2'
Wystawiany
Aleksandra Czerniawska, "Druga Droga", Galeria Krynki, Krynki, 11.10-30.11.2014; "W pierwszej osobie liczby pojedynczej", Pałac Wystaw Kłajpedzkiego Centrum Komunikacji Kultur, Kłajpeda, Litwa, 2010