36
Tomasz Kulka (1979) | "Golem 666", 2016
Estymacja:
12,000 zł - 16,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Tomasz Kulka (1979)
Wymiary
110 x 45 x 10 cm
Kategoria
Opis
szlagmetal, tempera jajowa/sklejka, 110 x 45 x 10 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'TOMASZ KULKA | 2016 | [monogram]', opisany na odwrociu: '60/50/10 | 110/45/10'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Tomasz Kulka już poprzez sam tytuł pracy wyraźnie nakreśla obszar kulturowy i ikonograficzny, z którego czerpie. Golem jako mityczna pozbawiona duszy postać, najczęściej określany jest mianem sztucznego człowieka. Zgodnie z legendą jego twórcą był urodzony w Poznaniu rabin Jehuda Löw ben Bezalel. Ulepiony z gliny golem miał za zadanie bronić oskarżanych o okultystyczne praktyki czeskich Żydów. Kulka w prezentowanej pracy paradoksalnie to właśnie golema stawia w centrum kompozycji, podporządkowując mu cały przedstawiony świat. Jego wielkość przy ledwie zarysowanych postaciach ludzkich sprawia wrażenie niemal monumentalnej. Co więcej, artysta, tworząc go na wzór kukiełki, sprawia, że golem w przeciwieństwie do innych postaci nieustannie jest w ruchu. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy scena, którą stworzył Kulka, jest momentem walki golema w obronie Żydów, czy wręcz przeciwnie – przeciwstawienia się im. Nie ulega jednak wątpliwości, że obraz Kulki na wielu płaszczyznach opowiada o pewnym zakwestionowaniu zastanego porządku. „Golem 666” to dzieło zawierające wszystkie cechy rozpoznawalnego stylu Tomasza Kulki. Artysta, tworząc swoje bardzo malarskie i kunsztowne prace, posługuje się tradycyjnymi technikami. Przy ich pomocy tworzy fantastyczne światy które, choć wydają się nam znane, zostały wykreowane w wyobraźni artysty. Kulka swoim umiejętnościami warsztatowymi kreuje pozornie ‘święte’ dzieła, które przyciągają pięknem i malarskością. Artysta w swoich pracach próbuje zwrócić uwagę, że sztuka coraz mocniej zastępuje religię. Jednocześnie w naszym postrzeganiu sztuki bardzo silnie odnosimy się do zakorzenionej w ludzkiej świadomości sztuki religijnej.
Absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2004 roku uzyskał dyplom z malarstwa w pracowni profesora Grzegorza Bednarskiego i pracowni ceramicznej profesora Czesława Dźwigaja. W 2019 roku obronił doktorat. Tomasz Kulka odnosi sukcesy także w konkursach, zdobył m. in. II Nagrodę na 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień w 2019 roku. W swoim dorobku artysta ma wiele wystaw krajowych oraz zagranicznych, na których pojawia się regularnie od 2004 roku.
Description:
"Golem 666", 2016
szlagmetal, egg tempera/plywood, 110 x 45 x 10 cm; signed and dated on the reverse: 'TOMASZ KULKA | 2016 | [monogram]', described on the reverse: '60/50/10 | 110/45/10',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Tomasz Kulka już poprzez sam tytuł pracy wyraźnie nakreśla obszar kulturowy i ikonograficzny, z którego czerpie. Golem jako mityczna pozbawiona duszy postać, najczęściej określany jest mianem sztucznego człowieka. Zgodnie z legendą jego twórcą był urodzony w Poznaniu rabin Jehuda Löw ben Bezalel. Ulepiony z gliny golem miał za zadanie bronić oskarżanych o okultystyczne praktyki czeskich Żydów. Kulka w prezentowanej pracy paradoksalnie to właśnie golema stawia w centrum kompozycji, podporządkowując mu cały przedstawiony świat. Jego wielkość przy ledwie zarysowanych postaciach ludzkich sprawia wrażenie niemal monumentalnej. Co więcej, artysta, tworząc go na wzór kukiełki, sprawia, że golem w przeciwieństwie do innych postaci nieustannie jest w ruchu. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy scena, którą stworzył Kulka, jest momentem walki golema w obronie Żydów, czy wręcz przeciwnie – przeciwstawienia się im. Nie ulega jednak wątpliwości, że obraz Kulki na wielu płaszczyznach opowiada o pewnym zakwestionowaniu zastanego porządku. „Golem 666” to dzieło zawierające wszystkie cechy rozpoznawalnego stylu Tomasza Kulki. Artysta, tworząc swoje bardzo malarskie i kunsztowne prace, posługuje się tradycyjnymi technikami. Przy ich pomocy tworzy fantastyczne światy które, choć wydają się nam znane, zostały wykreowane w wyobraźni artysty. Kulka swoim umiejętnościami warsztatowymi kreuje pozornie ‘święte’ dzieła, które przyciągają pięknem i malarskością. Artysta w swoich pracach próbuje zwrócić uwagę, że sztuka coraz mocniej zastępuje religię. Jednocześnie w naszym postrzeganiu sztuki bardzo silnie odnosimy się do zakorzenionej w ludzkiej świadomości sztuki religijnej.
Absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2004 roku uzyskał dyplom z malarstwa w pracowni profesora Grzegorza Bednarskiego i pracowni ceramicznej profesora Czesława Dźwigaja. W 2019 roku obronił doktorat. Tomasz Kulka odnosi sukcesy także w konkursach, zdobył m. in. II Nagrodę na 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień w 2019 roku. W swoim dorobku artysta ma wiele wystaw krajowych oraz zagranicznych, na których pojawia się regularnie od 2004 roku.
Description:
"Golem 666", 2016
szlagmetal, egg tempera/plywood, 110 x 45 x 10 cm; signed and dated on the reverse: 'TOMASZ KULKA | 2016 | [monogram]', described on the reverse: '60/50/10 | 110/45/10',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
szlagmetal, tempera jajowa/sklejka
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'TOMASZ KULKA | 2016 | [monogram]'
Wystawiany
Tomasz Kulka, "Idolatria", Propaganda, Warszawa, 21.01-4.03.2017; Tomasz Kulka, "O ciebie chodzi, gdy płonie dom sąsiada", Punkt Odbioru Sztuki, Łódź, 21.04-20.05.2017