21
Antoni Starowieyski (1973) | "Nasyp", 2000
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Antoni Starowieyski (1973)
Wymiary
130 x 170 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 130 x 170 cm, sygnowany i opisany na odwrociu: 'NASYP | OLEJ 170 x 130 | A. STAROWIEYSKI',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Chciałbym, by mój obraz był mocny nie przez temat czy zaangażowanie, lecz przez swą wartość artystyczną. Odrzucam publicystykę w sztuce”.
ANTONI STAROWIEYSKI
Antoni Starowieyski nie maluje szybko. Każdy z jego obrazów jest dopracowywany przez wiele godzin, zmieniany, dopieszczany aż osiągnie zadowalającą formę. Jeśli autor nie zaakceptuje ostatecznej wersji obrazu, po prostu go wyrzuca. Malarstwa i rysunku, którymi się zajmuje, uczył się od Stefana Gierowskiego i Jarosława Modzelewskiego. W swojej twórczości chętnie odwołuje się do tradycji malarskiej. W wywiadzie do gazety „Rzeczpospolita” w 2016 mówił: „Malarska tradycja kształtuje język, jakim posługuje się malarz, ale jednocześnie dzięki temu pozwala stworzyć coś nowego, coś, czego wcześniej nie było. Bo tradycja nie jest żadnym rytuałem, staram się dzięki niej powoływać do życia swoje treści. Oczywiście można przeszłość traktować jako garb, obciążenie, ja jednak używam tego bagażu tradycji... (Robert Mazurek, Antoni Starowieyski: Mieszczanie teraz nie kupują obrazów, „Rzeczpospolita” 26.02.2016 -https://www.rp.pl/Plus-Minus/302269991-Antoni-Starowieyski- Mieszczanie-teraz-nie-kupuja-obrazow.html). Po staroświecku Starowieyski nazywa siebie pejzażystą. Stara się pokazywać w swoich pracach rzeczywistość zastaną. Mówi wprost: „Nie wypowiadam się w malarstwie o tym, co można przeczytać w gazetach. Swe inspiracje do pracy czerpię z rzeczywistości, ale nie z tej, która istnieje w mediach, w telewizji” (tamże). W płótnach Starowieyskiego kolor wypiera narrację. Prezentowany w katalogu obraz „Nasyp” powstał w roku 2000. Był jednym z obrazów, pokazywanych na wystawie w 2009 w warszawskiej galerii aTAK. Wystawa składała się z kilkunastu obrazów namalowanych przez Starowieyskiego przez dziesięć lat od ukończenia studiów. We wstępie do wystawy Katarzyna Jankowska-Cieślik pisała: „Artysta w okresie krystalizowania się malarskiego warsztatu sięgnął do tradycyjnych tematów takich jak wnętrze, postać we wnętrzu i pejzaż. Eliminując detale przedstawił harmonijną wizję rzeczywistości, w której głównie kolor i światło konstytuują obraz. Kontrastowe użycie barw i zróżnicowany sposób nakładania farb odzwierciedlają przede wszystkim percepcję malarza”.
Studia na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1992-97. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Stefana Gierowskiego. Obecnie jest asystentem w pracowni rysunku prof. Tomasza Żołnierkiewicza w warszawskiej ASP. W latach 1998 - 2002 miał 4 wystawy indywidualne, brał udział w wystawach zbiorowych m.in.: 1999
- Konkurs Malarski im. Gepperta, BWA, Wrocław, 2000 - „Najgroźniejsze
pędzle”, malarstwo, Muzeum im. Dunikowskiego, Królikarnia, Warszawa, 2001
- „Człowiek”, Aula ASP Warszawa
Description:
"Embankment", 2000
oil/canvas, 130 x 170 cm; signed and described on the reverse: 'NASYP | OLEJ 170 x 130 | A. STAROWIEYSKI', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Chciałbym, by mój obraz był mocny nie przez temat czy zaangażowanie, lecz przez swą wartość artystyczną. Odrzucam publicystykę w sztuce”.
ANTONI STAROWIEYSKI
Antoni Starowieyski nie maluje szybko. Każdy z jego obrazów jest dopracowywany przez wiele godzin, zmieniany, dopieszczany aż osiągnie zadowalającą formę. Jeśli autor nie zaakceptuje ostatecznej wersji obrazu, po prostu go wyrzuca. Malarstwa i rysunku, którymi się zajmuje, uczył się od Stefana Gierowskiego i Jarosława Modzelewskiego. W swojej twórczości chętnie odwołuje się do tradycji malarskiej. W wywiadzie do gazety „Rzeczpospolita” w 2016 mówił: „Malarska tradycja kształtuje język, jakim posługuje się malarz, ale jednocześnie dzięki temu pozwala stworzyć coś nowego, coś, czego wcześniej nie było. Bo tradycja nie jest żadnym rytuałem, staram się dzięki niej powoływać do życia swoje treści. Oczywiście można przeszłość traktować jako garb, obciążenie, ja jednak używam tego bagażu tradycji... (Robert Mazurek, Antoni Starowieyski: Mieszczanie teraz nie kupują obrazów, „Rzeczpospolita” 26.02.2016 -https://www.rp.pl/Plus-Minus/302269991-Antoni-Starowieyski- Mieszczanie-teraz-nie-kupuja-obrazow.html). Po staroświecku Starowieyski nazywa siebie pejzażystą. Stara się pokazywać w swoich pracach rzeczywistość zastaną. Mówi wprost: „Nie wypowiadam się w malarstwie o tym, co można przeczytać w gazetach. Swe inspiracje do pracy czerpię z rzeczywistości, ale nie z tej, która istnieje w mediach, w telewizji” (tamże). W płótnach Starowieyskiego kolor wypiera narrację. Prezentowany w katalogu obraz „Nasyp” powstał w roku 2000. Był jednym z obrazów, pokazywanych na wystawie w 2009 w warszawskiej galerii aTAK. Wystawa składała się z kilkunastu obrazów namalowanych przez Starowieyskiego przez dziesięć lat od ukończenia studiów. We wstępie do wystawy Katarzyna Jankowska-Cieślik pisała: „Artysta w okresie krystalizowania się malarskiego warsztatu sięgnął do tradycyjnych tematów takich jak wnętrze, postać we wnętrzu i pejzaż. Eliminując detale przedstawił harmonijną wizję rzeczywistości, w której głównie kolor i światło konstytuują obraz. Kontrastowe użycie barw i zróżnicowany sposób nakładania farb odzwierciedlają przede wszystkim percepcję malarza”.
Studia na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1992-97. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Stefana Gierowskiego. Obecnie jest asystentem w pracowni rysunku prof. Tomasza Żołnierkiewicza w warszawskiej ASP. W latach 1998 - 2002 miał 4 wystawy indywidualne, brał udział w wystawach zbiorowych m.in.: 1999
- Konkurs Malarski im. Gepperta, BWA, Wrocław, 2000 - „Najgroźniejsze
pędzle”, malarstwo, Muzeum im. Dunikowskiego, Królikarnia, Warszawa, 2001
- „Człowiek”, Aula ASP Warszawa
Description:
"Embankment", 2000
oil/canvas, 130 x 170 cm; signed and described on the reverse: 'NASYP | OLEJ 170 x 130 | A. STAROWIEYSKI', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i opisany na odwrociu: 'NASYP | OLEJ 170 x 130 | A. STAROWIEYSKI'
Wystawiany
Antoni Starowieyski. Malarstwo, Galeria aTAK, Warszawa, 4.04-16.05.2009; Antoni Starowieyski, Galeria Promocyjna, Warszawa, 5-30.06.2002