Powrót do DESA.PL
18 of Liczba obiektów: 60
18
Zbigniew Libera (1959) | "Obóz koncentracyjny Lego", 1997
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
8,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Zbigniew Libera (1959)
Wymiary
41 x 60 cm (w świetle passe-partout)
Opis
ołówek, kredka/papier, 41 x 60 cm (w świetle passe-partout), sygnowany i datowany p.d.: 'Zbigniew Libera | 1997', na odwrociu naklejka wystawowa z galerii appendix2 "Zabawy dużych chłopców" z 2008 roku

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Praca „Lego. Obóz koncentracyjny” autorstwa Zbigniewa Libery jest zaliczana do najważniejszych dzieł w polskiej sztuce lat 90. Artysta, tworząc autorskie zestawy przy użyciu oryginalnych klocków, umiejscawia popularne dziecięce zabawki w zupełnie nowym kontekście. Libera w dosłowny i zarazem prowokujący sposób podchodzi do hasła reklamowego marki głoszącego, że wszystko można zbudować z ich klocków. Tworząc z nich serię nazistowskich obozów, artysta stawia pytanie o to, jakimi wartościami i znaczeniami są podszyte, wydawałoby się niegroźne, zabawki dla dzieci. Jednocześnie wykorzystanie masowych, zakorzenionych w popularnej kulturze przedmiotów, jakimi są klocki Lego, jest zwróceniem uwagi na stan dyskursu o Holokauście, który również pod wpływem kultury masowej uległ spłyceniu. W trakcie pracy nad instalacją Libera stworzył serię rysunków, z której pochodzi prezentowana praca. Kompozycja składa się z poszczególnych segmentów stanowiących zapis całego procesu twórczego. Wyróżnić z nich można dwa odrębne tematy. Pierwszy, w którym zawierają się kolorowe szkice pudełek Lego oraz logotypów, mają charakter niemal projektowy. Przeciwstawiony mu jest drugi motyw pokazujący postacie ludzkie, które, choć wyjęte z różnych scen, łączy ten sam gest podniesionych do góry rąk będący aktem poddania się.
Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i „Kultury Zrzuty”, współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym – jak np. realizacja wideo „Perseweracja mistyczna” (pokazana m.in. na głośnej wystawie „Perseweracja mistyczna i róża” w 1992 w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak „Urządzenia korekcyjne” (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 w łódzkim Atlasie Sztuki, PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".

Description:
"Concentration camp Lego", 1997
pencil, crayon/paper, 41 x 60 cm (dimensions in passe-partout window); signed and dated lower right: 'Zbigniew Libera | 1997', on the reverse the sticker from the exhibition from Appendix2 Gallery "Zabawy duzych chlopcow" from 2008,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
ołówek, kredka/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Zbigniew Libera | 1997'
Wystawiany
"Zabawy dużych chłopców", Galeria Appenix2, Warszawa, 4.09-9.11.2008