14
Rafał Bujnowski (1974) | "Graboszyce", 2002
Estymacja:
40,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Rafał Bujnowski (1974)
Wymiary
25 x 36 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 25 x 36 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'BUJNOWSKI / 2002',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Praktykę artystyczną Rafała Bujnowskiego na tle innych artystów debiutujących równolegle z nim wyróżnia radykalne podejście do medium malarstwa, tj. aspektów materialnych samego dzieła, a także kwestii oryginalności sztuki, której przeciwstawia powtarzalność i seryjność własnego malarstwa. Jednym z motywów powielanych i podejmowanych na nowo jest architektura, obecna chociażby w cyklach „Domy polskie” (2002) czy akcjach remontowych „Malowanie-odnawianie”. Efektem poszukiwań, jakie artysta prowadził w swoich najbliższym otoczeniu, jest jedna z prac z serii „Graboszyce”. W pracach z tego cyklu artysta uwieczniał budynki rodzinnej miejscowości, chociaż sposób, w jaki to robił, sugeruje, że mogłyby być one elementem scenerii wielu miejsc w Polsce. Wyjęte z pierwotnego pejzażu i kontekstu budynki nie posiadają tła, ponieważ blejtram dostosowany jest do kształtu budynku. Aby najlepiej oddać charakter domów, Bujnowski posłużył się płasko kształtowaną plamą oraz ograniczył paletę kolorystyczną do zaledwie kilku przygaszonych tonów.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
"Graboszyce", 2002
oil/canvas, 25 x 36 cm; signed and dated on the reverse: 'BUJNOWSKI / 2002', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Praktykę artystyczną Rafała Bujnowskiego na tle innych artystów debiutujących równolegle z nim wyróżnia radykalne podejście do medium malarstwa, tj. aspektów materialnych samego dzieła, a także kwestii oryginalności sztuki, której przeciwstawia powtarzalność i seryjność własnego malarstwa. Jednym z motywów powielanych i podejmowanych na nowo jest architektura, obecna chociażby w cyklach „Domy polskie” (2002) czy akcjach remontowych „Malowanie-odnawianie”. Efektem poszukiwań, jakie artysta prowadził w swoich najbliższym otoczeniu, jest jedna z prac z serii „Graboszyce”. W pracach z tego cyklu artysta uwieczniał budynki rodzinnej miejscowości, chociaż sposób, w jaki to robił, sugeruje, że mogłyby być one elementem scenerii wielu miejsc w Polsce. Wyjęte z pierwotnego pejzażu i kontekstu budynki nie posiadają tła, ponieważ blejtram dostosowany jest do kształtu budynku. Aby najlepiej oddać charakter domów, Bujnowski posłużył się płasko kształtowaną plamą oraz ograniczył paletę kolorystyczną do zaledwie kilku przygaszonych tonów.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
"Graboszyce", 2002
oil/canvas, 25 x 36 cm; signed and dated on the reverse: 'BUJNOWSKI / 2002', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'BUJNOWSKI / 2002'