Powrót do DESA.PL
13 of Liczba obiektów: 60
13
Wilhelm Sasnal (1972) | Bez tytułu, 2003
Estymacja:
220,000 zł - 280,000 zł
Sprzedane
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Wilhelm Sasnal (1972)
Wymiary
145 x 145 cm
Opis
olej/płótno, 145 x 145 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'WILHELM SASNAL 2003',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Spośród artystów swego pokolenia Wilhelm Sasnal (ur. 1972) wyróżnia się wyjątkowo szerokim oglądem współczesnej rzeczywistości: medialnej, społecznej, politycznej i obyczajowej. Słowo ‘ogląd’ być może najtrafniej oddaje też jego metodę poznawczą. Obrazy i filmy Sasnala zdają relację z intensywnego przyglądania się otoczeniu i układają się przy okazji w swoisty obrazkowy słownik kulturowych fascynacji i doświadczeń początku XXI wieku, od muzyki po historię, od Sonic Youth po ‘Maus’ Spiegelmana. Również lista gatunkowych peregrynacji artysty jest długa: od obrazów, przez komiksy, rysunki, plakaty, fotografie po teledyski, filmy strukturalne i ‘amatorskie’ rejestracje na taśmie 8 mm” – tak twórczość Wilhelma Sasnala podsumowano w kompendium dotyczącym polskich twórców współczesnych, działających od 2000 roku na rodzimej scenie (Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000, [red.] Grzegorz Borkowski, Monika Branicka, Adam Mazur, Warszawa 2007, s. 126). Mimo że od napisanych słów minęło już wiele lat, nie straciły one na znaczeniu, a sam artysta zapisał się już jako klasyk w historii najnowszej sztuki w Polsce po 1989 roku. Sasnal w 1999 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni profesora Leszka Misiaka. Edukację artystyczną poprzedziły dwuletnie studia na Politechnice Krakowskiej. Artysta zaczął być rozpoznawalny tuż po swoim debiucie. W roku zakończenia edukacji uzyskał Grand Prix na słynnym ogólnopolskim przeglądzie młodej polskiej sztuki „Bielska Jesień”. Kilka lat później uhonorowano go nagrodą „Pegaza”, a w 2006 roku przyznano malarzowi europejską nagrodę artystyczną van Gogh Biennal Award w Amsterdamie. W 1996 został również członkiem-założycielem grupy „Ładnie”. Ukształtował się wówczas jego malarski styl i estetyka, z którą kojarzeni byli „Ładniści”. Było to malarstwo, które, określone mianem „pop-banalizmu”, obrazowało codzienną, prozaiczną rzeczywistość. Fakt, że prace te powstawały w latach 90. pozwala zaobserwować w nich charakterystyczną dla tych czasów ikonosferę, a właściwie te jej elementy, które wydawały się interesujące autorom owych, „banalnych” obrazów. W 2001 roku artysta zamknął okres swojej twórczości określany „pop-banalistycznym”, odszedł z grupy Ładnie i zaczął tworzyć obrazy bardziej stonowane, wypełnione już innymi treściami. Artysta, który dopiero od niedawna posiada swoją profesjonalną pracownię, zwykł pracować w mieszkaniach lub garażach i z rzadka używa sztalug. Nie zalicza się też do twórców malujących z natury, woli korzystać ze źródeł obrazujących rzeczywistość już przetworzoną, często powiązaną z kulturą popularną, takich jak komiksy, zdjęcia z czasopism, filmów, plików znalezionych w otchłani Internetu. Sasnal jednak nie stroni od przywoływania swoich prywatnych doświadczeń, przyznając, że w twórczości nie wzbrania się przed sentymentalizmem, sięga po wspomnienia krajobrazu z rodzinnych stron, portretuje rodzinę i znajomych. Tym samym sugeruje, że źródła inspiracji tkwią nawet w najbardziej banalnej historii czy najprostszym obiekcie. W przypadku prezentowanej pracy artysta porzuca fotograficzne inspiracje i jednocześnie pozwala sobie na prawdziwą swobodę w stosunku do medium malarstwa. Dzieło powstało po ogromnym sukcesie komercyjnym Sasnala: obraz „Samoloty”, znajdujący się w kolekcji Charlesa Saatchiego, został wylicytowany na aukcji w Stanach Zjednoczonych za ponad milion złotych, londyńska galeria Whitechapel zorganizowała retrospektywną wystawę malarza, a wszystkie jego płótna wyprzedano na Targach w Bazylei, nim impreza na dobre się rozpoczęła. Sasnal jako artysta o ugruntowanej pozycji oraz świadomości niezawodności własnej intuicji podjął odważną decyzję decydując się porzucić swój rozpoznawalny komercyjnie, syntetyczny styl. W jednym z wywiadów, zapytany o nowy etap w swojej twórczości, powiedział: „Z malarskością miałem kiedyś problem. Wydawało mi się, że to trochę artystyczne przedszkole. Dlatego moje obrazy tak naprawdę były rysowane. Teraz mam wrażenie, że nauczyłem się rozgrywać malarskość (a przynajmniej próbuję nią grać)” (Kumulacja energii, z Wilhelmem Sasnalem rozmawiają Piotr Kosiewski i Agnieszka Sabor, „Tygodnik Powszechny” 2007, nr 36, s. 16). Rygor czy wręcz, jak sugeruje część krytyków, analityczny chłód zostały zastąpione swobodą w pociągnięciach pędzla, skupieniem na konsystencji farby, jej odcieniu. Artysta jakby po długiej przerwie znów odkrywa możliwości, jakie niosą czyste płótno i farby: rozmazuje je palcami, zaznacza wyraźne impasty, celowe zacieki. Praca ta traktuje już o samej istocie sztuki i jej materii, o malarzu jako człowieku, który pozostawia poprzez swą twórczość tytułowe ślady.
Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-1994), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-1999), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie". Ważniejsze wystawy indywidualne: 1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków; 1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa. Ważniejsze wystawy zbiorowe: 1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix); 2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).

Description:
Untitled, 2003
oil/canvas, 145 x 145 cm; signed and dated on the reverse: 'WILHELM SASNAL 2003', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'WILHELM SASNAL 2003'