3
Paulina Ołowska (1976) | "Podwójny portret", 2009
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Paulina Ołowska (1976)
Wymiary
30 x 24 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 30 x 24 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2009 | "'Double | Portrait" | Paulina Ołowska',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Ołowska sięga po awangardowe metody, z pełnym zaangażowania i performatywnym podejściem, które animuje wszystko czym się zajmuje, czerpiąc ze sztuki nowoczesnej oraz świadomej podmiotowości. Jej twórczość została również wyhodowana w kołysce socjalistycznego eksperymentu, który się nie powiódł. Niemal z przymusu, w jej optymistycznym podejściu jest teatralny element – historyczne ideały i eksperymenty nie są przez nią analizowane, ale raczej przywoływane i odgrywane, bez poczucia instytucjonalnej straty”.
MONIKA SZEWCZYK („The fantasy of Paulina Ołowska, In a priori 13 (2006) s. 125, tłum. Maja Mazurkiewicz-Elgut
Pomimo międzynarodowego uznania, twórczość Pauliny Ołowskiej pozostaje zakorzeniona w polskiej tradycji i historii. Łącząc dziedzictwo zachodniej i wschodniej kultury, prace Ołowskiej pozostają popularne wśród szerokiego grona odbiorców od Nowego Jorku przez Londyn aż po Hong Kong. Ołowska nie faworyzuje żadnego z mediów: artystka równie często sięga do malarstwa, kolażu, instalacji i performensu. W przeciwieństwie do większości prac Ołowskiej, prezentowany na wystawie obraz nie nawiązuje do socjalistycznej kultury popularnej, ale do wcześniejszego obrazu – portretu Józefa Mehoffera. Praca artysty widziana z jednej strony przedstawia konwencjonalny portret damy. Ołowska zauważyła natomiast, że z pewnej perspektywy przedstawiona postać zaczyna przypominać jednookiego potwora. To odkrycie sprowokowało artystkę do stworzenia własnej interpretacji i swego rodzaju ćwiczenia z oglądania obrazu. Zainteresowanie historią sztuki jest jednym z elementów, które są charakterystyczne dla twórczości Ołowskiej. Kompozycja wystawianej pracy jest odbiciem mieszczańskich portretów tworzonych przez wieki. Delikatnie pochylona głowa postaci spogląda nieśmiało w dół, dopóki nie uświadomimy sobie, że namalowany w centrum owalny kształt – migdałowe oko z zarysowaną brwią, odpowiada na nasze spojrzenie. Obraz Ołowskiej jest w istocie przygotowaną specjalnie dla widza próbą z oglądania i bycia oglądanym. W ten sposób artystka odwraca tradycyjną konwencję, w ramach której kobiece portrety służą temu, aby można było na nie patrzeć bez żadnego skrępowania. Niewielki format pracy potęguje tylko poczucie intymności i sprawia, że odbiorca może poczuć pewną wyjątkowość obcowania z pracą. Ołowska pozwala widzom na swobodne oglądanie sportretowanej kobiety, aby po chwili uświadomić odbiorcy, że on również jest oglądany. Chociaż prezentowany obraz pozornie wydaje się daleki od najbardziej rozpoznawalnych przedstawień artystki, można zrozumieć, że prace Ołowskiej wynikają z tej samej wrażliwości na istniejące przedstawienia oraz z teatralnego podejścia do rzeczywistości. Format pracy, nawiązanie do historycznego pierwowzoru oraz stawianie kobiecej historii w centrum są przemyślanymi zabiegami, które sprawiają, że praca świetnie wpisuje się w kontynuację dorobku autorki.
Artystka studiowała na Wydziale Wideo i Malarstwa w The Art Institute of Chicago (1994-96) oraz na Wydziale Malarstwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (1996-98), gdzie uzyskała dyplom w pracowni malarstwa prof. Mieczysława Olszewskiego (aneks w pracowni multimedialnej prof. Witosława Czerwonki). Jest stypendystką Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze (1988), Centro de Art Communication Visual (Arco) w Lizbonie (1998/99), CCA w Kitakyushu (1999/2000) i Rijksakademie van Beeldende Kunsten w Amsterdamie (2001/02). Jej prace znajdują się w kolekcjach Centre Pompidou, MoMA The Museum of Modern Art. czy Tate. W ostatnich dniach grudnia magazyn „New York Times” ogłosił listę osób, które miały największy wpływ na kulturę w 2016 roku. W tym prestiżowym gronie – obok m.in. Michelle Obamy, Lady Gagi i Donatelli Versace – znalazła się Paulina Ołowska. Nowojorska redakcja nazwała Ołowską „najbardziej optymistyczną, a zarazem sentymentalną polską artystką”, która „maluje zapomnianą przeszłość, wierzy w nią i nią żyje”. W listopadzie i grudniu w Metro Pictures w Nowym Jorku odbyła się wystawa Ołowskiej „Wisteria, Mysteria, Hysteria”.
Description:
"'Double Portrait", 2009
oil/canvas, 30 x 24 cm; signed, dated and described on the reverse: '2009 | "'Double | Portrait" | Paulina Olowska', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Ołowska sięga po awangardowe metody, z pełnym zaangażowania i performatywnym podejściem, które animuje wszystko czym się zajmuje, czerpiąc ze sztuki nowoczesnej oraz świadomej podmiotowości. Jej twórczość została również wyhodowana w kołysce socjalistycznego eksperymentu, który się nie powiódł. Niemal z przymusu, w jej optymistycznym podejściu jest teatralny element – historyczne ideały i eksperymenty nie są przez nią analizowane, ale raczej przywoływane i odgrywane, bez poczucia instytucjonalnej straty”.
MONIKA SZEWCZYK („The fantasy of Paulina Ołowska, In a priori 13 (2006) s. 125, tłum. Maja Mazurkiewicz-Elgut
Pomimo międzynarodowego uznania, twórczość Pauliny Ołowskiej pozostaje zakorzeniona w polskiej tradycji i historii. Łącząc dziedzictwo zachodniej i wschodniej kultury, prace Ołowskiej pozostają popularne wśród szerokiego grona odbiorców od Nowego Jorku przez Londyn aż po Hong Kong. Ołowska nie faworyzuje żadnego z mediów: artystka równie często sięga do malarstwa, kolażu, instalacji i performensu. W przeciwieństwie do większości prac Ołowskiej, prezentowany na wystawie obraz nie nawiązuje do socjalistycznej kultury popularnej, ale do wcześniejszego obrazu – portretu Józefa Mehoffera. Praca artysty widziana z jednej strony przedstawia konwencjonalny portret damy. Ołowska zauważyła natomiast, że z pewnej perspektywy przedstawiona postać zaczyna przypominać jednookiego potwora. To odkrycie sprowokowało artystkę do stworzenia własnej interpretacji i swego rodzaju ćwiczenia z oglądania obrazu. Zainteresowanie historią sztuki jest jednym z elementów, które są charakterystyczne dla twórczości Ołowskiej. Kompozycja wystawianej pracy jest odbiciem mieszczańskich portretów tworzonych przez wieki. Delikatnie pochylona głowa postaci spogląda nieśmiało w dół, dopóki nie uświadomimy sobie, że namalowany w centrum owalny kształt – migdałowe oko z zarysowaną brwią, odpowiada na nasze spojrzenie. Obraz Ołowskiej jest w istocie przygotowaną specjalnie dla widza próbą z oglądania i bycia oglądanym. W ten sposób artystka odwraca tradycyjną konwencję, w ramach której kobiece portrety służą temu, aby można było na nie patrzeć bez żadnego skrępowania. Niewielki format pracy potęguje tylko poczucie intymności i sprawia, że odbiorca może poczuć pewną wyjątkowość obcowania z pracą. Ołowska pozwala widzom na swobodne oglądanie sportretowanej kobiety, aby po chwili uświadomić odbiorcy, że on również jest oglądany. Chociaż prezentowany obraz pozornie wydaje się daleki od najbardziej rozpoznawalnych przedstawień artystki, można zrozumieć, że prace Ołowskiej wynikają z tej samej wrażliwości na istniejące przedstawienia oraz z teatralnego podejścia do rzeczywistości. Format pracy, nawiązanie do historycznego pierwowzoru oraz stawianie kobiecej historii w centrum są przemyślanymi zabiegami, które sprawiają, że praca świetnie wpisuje się w kontynuację dorobku autorki.
Artystka studiowała na Wydziale Wideo i Malarstwa w The Art Institute of Chicago (1994-96) oraz na Wydziale Malarstwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (1996-98), gdzie uzyskała dyplom w pracowni malarstwa prof. Mieczysława Olszewskiego (aneks w pracowni multimedialnej prof. Witosława Czerwonki). Jest stypendystką Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze (1988), Centro de Art Communication Visual (Arco) w Lizbonie (1998/99), CCA w Kitakyushu (1999/2000) i Rijksakademie van Beeldende Kunsten w Amsterdamie (2001/02). Jej prace znajdują się w kolekcjach Centre Pompidou, MoMA The Museum of Modern Art. czy Tate. W ostatnich dniach grudnia magazyn „New York Times” ogłosił listę osób, które miały największy wpływ na kulturę w 2016 roku. W tym prestiżowym gronie – obok m.in. Michelle Obamy, Lady Gagi i Donatelli Versace – znalazła się Paulina Ołowska. Nowojorska redakcja nazwała Ołowską „najbardziej optymistyczną, a zarazem sentymentalną polską artystką”, która „maluje zapomnianą przeszłość, wierzy w nią i nią żyje”. W listopadzie i grudniu w Metro Pictures w Nowym Jorku odbyła się wystawa Ołowskiej „Wisteria, Mysteria, Hysteria”.
Description:
"'Double Portrait", 2009
oil/canvas, 30 x 24 cm; signed, dated and described on the reverse: '2009 | "'Double | Portrait" | Paulina Olowska', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2009 | "'Double | Portrait" | Paulina Ołowska'