65
Bronisław Kierzkowski (1924 - 1993) | "Faktura nr 12/78", 1978
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
19,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
99 x 61 cm
Kategoria
Opis
kolaż, olej/płyta pilśniowa, 99 x 61 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Bronisław | KIERZKOWSKI | 1978 | 100 x 60 cm | "Faktura NR 12/78"',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Odmienną drogą dotarł do swojej wersji strukturalizmu Kierzkowski. Nie poprowadziły go w tym kierunku praktyki malarskie, zamknięte w kręgu zaszczepionego mu przez Akademię koloryzmu, ale podejmowane równolegle z malarstwem eksperymenty z collage’em. Jeszcze w okresie studiów montowane przez niego wydzieranki grubo nawarstwiane, początkowo figuratywne (…) można dziś ocenić jako wstępny etap poprzedzający figury gipsowe” – tak opisywała tę twórczość Bożena Kowalska (Polska awangarda malarska 1945-1980. Szanse i mity, Warszawa 1988, s. 110). Zwróciła ona uwagę na jej podstawową właściwość, jaką było zainteresowanie kolażem i reliefem – umieszczaniem na płaszczyźnie elementów obcych tradycyjnie rozumianemu malarstwu. Artysta przyklejał zatem do płaszczyzny swoich kompozycji kawałki papieru, ale też eksperymentował z metalem i tynkiem. Głównym zagadnieniem pozostawała dla niego faktura, urozmaicenie powierzchni kompozycji, co stawało się głównym celem i przedmiotem artystycznych rozważań.
Twórczość Kierzkowskiego ma swój początek w malarstwie materii. Od II połowy lat 50. XX wieku artyści zaczęli w Polsce zgłębiać zagadnienie abstrakcji niegeometrycznej, w której szczególnie chętnie eksponowano powierzchnię obrazu pokrytą gęstą fakturą farby. Szybko zaczęto uzupełniać podobne prace o składniki obce tradycyjnie pojmowanemu malarstwu – poprzez wtykanie w warstwę farby kawałków drewna, papieru czy tworzyw sztucznych. W ten sposób w Polsce rozpowszechniła się formuła sztuki stojąca na granicy malarstwa i rzeźby, którą uważano wówczas za przejaw nowoczesności oraz współczesnego podejścia do sztuki. Na tle tej tendencji kompozycje Kierzkowskiego odznaczają się dekoracyjnością i estetyką układu.
Studiował w latach 1946 – 47 w PWSSP w Łodzi pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego. Kontynuował studia w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie pod kierunkiem Eugeniusza Eibischa (1951 – 55). Dyplom uzyskał w 1956 roku. Uczył w niej w latach 1962 – 63, a następnie na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na UMCS w Lublinie (1963 – 78). Od 1978 roku ponownie na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. W 1987 roku otrzymał tytuł profesora. Po okresie informel i eksperymentach z malarstwem materii, od ok. 1957 roku tworzył najbardziej dla niego charakterystyczne reliefy gipsowe. Prace artysty znajdują się w kolekcjach państwowych i prywatnych, polskich i światowych.
Description:
'Texture No. 12/78', 1978
oil, collage/fiberboard, 99 x 61 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Bronislaw | KIERZKOWSKI | 1978 | 100 x 60 cm | "Faktura NR 12/78"', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Odmienną drogą dotarł do swojej wersji strukturalizmu Kierzkowski. Nie poprowadziły go w tym kierunku praktyki malarskie, zamknięte w kręgu zaszczepionego mu przez Akademię koloryzmu, ale podejmowane równolegle z malarstwem eksperymenty z collage’em. Jeszcze w okresie studiów montowane przez niego wydzieranki grubo nawarstwiane, początkowo figuratywne (…) można dziś ocenić jako wstępny etap poprzedzający figury gipsowe” – tak opisywała tę twórczość Bożena Kowalska (Polska awangarda malarska 1945-1980. Szanse i mity, Warszawa 1988, s. 110). Zwróciła ona uwagę na jej podstawową właściwość, jaką było zainteresowanie kolażem i reliefem – umieszczaniem na płaszczyźnie elementów obcych tradycyjnie rozumianemu malarstwu. Artysta przyklejał zatem do płaszczyzny swoich kompozycji kawałki papieru, ale też eksperymentował z metalem i tynkiem. Głównym zagadnieniem pozostawała dla niego faktura, urozmaicenie powierzchni kompozycji, co stawało się głównym celem i przedmiotem artystycznych rozważań.
Twórczość Kierzkowskiego ma swój początek w malarstwie materii. Od II połowy lat 50. XX wieku artyści zaczęli w Polsce zgłębiać zagadnienie abstrakcji niegeometrycznej, w której szczególnie chętnie eksponowano powierzchnię obrazu pokrytą gęstą fakturą farby. Szybko zaczęto uzupełniać podobne prace o składniki obce tradycyjnie pojmowanemu malarstwu – poprzez wtykanie w warstwę farby kawałków drewna, papieru czy tworzyw sztucznych. W ten sposób w Polsce rozpowszechniła się formuła sztuki stojąca na granicy malarstwa i rzeźby, którą uważano wówczas za przejaw nowoczesności oraz współczesnego podejścia do sztuki. Na tle tej tendencji kompozycje Kierzkowskiego odznaczają się dekoracyjnością i estetyką układu.
Studiował w latach 1946 – 47 w PWSSP w Łodzi pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego. Kontynuował studia w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie pod kierunkiem Eugeniusza Eibischa (1951 – 55). Dyplom uzyskał w 1956 roku. Uczył w niej w latach 1962 – 63, a następnie na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz na UMCS w Lublinie (1963 – 78). Od 1978 roku ponownie na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. W 1987 roku otrzymał tytuł profesora. Po okresie informel i eksperymentach z malarstwem materii, od ok. 1957 roku tworzył najbardziej dla niego charakterystyczne reliefy gipsowe. Prace artysty znajdują się w kolekcjach państwowych i prywatnych, polskich i światowych.
Description:
'Texture No. 12/78', 1978
oil, collage/fiberboard, 99 x 61 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Bronislaw | KIERZKOWSKI | 1978 | 100 x 60 cm | "Faktura NR 12/78"', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kolaż, olej/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Bronisław | KIERZKOWSKI | 1978 | 100 x 60 cm | "Faktura NR 12/78"'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska