49
Danuta Urbanowicz (1932 - 2018) | Bez tytułu, 1963
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Danuta Urbanowicz (1932 - 2018)
Wymiary
48,5 x 90,5 cm
Kategoria
Opis
kolaż, olej, technika własna/tkanina jutowa, płótno, 48,5 x 90,5 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'DANUTA URBANOWICZ 1963', na odwrociu nalepka z domu aukcyjnego Agra-Art
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Danuta Urbanowicz była jedną z artystek Grupy Nowohuckiej, od 1961 wchodzącej w skład Grupy Krakowskiej. Wraz z Januszem Tarabułą, Wiktorem Urbanowiczem, Julianem Jończykiem i Jerzym Wrońskim twórcy zgrupowali się początkowo pod szyldem Grupy 5-ciu. Grupa Nowohucka była jedną z najważniejszych formacji artystycznych w XX wieku w Polsce. W swoich działaniach artyści skupiali się na zagadnieniu malarstwa materii. O technice tworzenia Danuta Urbanowicz pisała: „W moich obrazach, dla wzbogacenia faktury, wprowadziłam jeszcze szycie. Przyklejałam więc, a na mokry klej nakładałam szycie. Cerowałam poszarpane blachy, aby uzyskać efekt wzmocnienia i kontrastu. Tam, gdzie się dało, podkładałam deseczkę pod spód i przybijałam do obrazu. Albo przykręcałam śrubami. Blachy przybijałam też do krawędzi obrazu. Potem różni ludzie przywozili kleje z zagranicy (…) Płótna, tkaniny, pożółkłe koronki, lakierowane metale uzyskiwane z opakowań dziecinnych zabawek – miały ładną formę i kolor. Elementy drewniane, tkaniny z nadrukami napisów i znaków, stare makatki. Kawałki rozbitych luster, tablice rejestracyjne, szyldy, znaki ostrzegawcze, drzwiczki od pieca, naturalne tynki, sztuczne zaprawy. Epitafia, szyldziki. Zachlastane spodnie malarskie. Materie łączyłam kontrastowo: na przykład blachę z koronką utwardzoną na płaszczyźnie. To wszystko nadawało obrazom własny, niepowtarzalny wyraz” (Malarstwo materii 1958-1963. Grupa Nowohucka, [red.] Marta Tarabuła, Kraków 2000, s. 167).
Ukończyła Krakowskie Liceum Sztuk Plastycznych, a w 1957 studia na ASP w Krakowie w pracowniach: Jacka Pugeta, Adama Marczyńskiego, Jonasza Sterna. Zrobiła dyplom w pracowni malarstwa u prof. Czesława Rzepińskiego. W latach 1959-62 pracowała przy tworzeniu teatru lalkowego "Widzimisie" w Nowej Hucie. Od 1961 roku należy do Grupy Krakowskiej. Zajmuje się także projektowaniem i realizacją polichromii (kościoły w Lublinie i Czerwonej Górze). W latach 1964-2000 prowadziła pracownie malarstwa i rysunku na Wydziale Form Przemysłowych w Katedrze Sztuk Wizualnych w Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Rok 1968 uznawany jest za przełom w twórczości Danuty Urbanowicz. Ówczesne wydarzenia polityczne zainspirowały artystkę do stworzenia nowych cykli obrazów, w których odeszła od estetyki malarstwa materii. W ciągu kilku lat powstały obrazy konceptualne - para-dokumenty, naśladujące mowę biurokracji. Prace krytyczne, protestujące przeciwko wszechobecnej kontroli życia społecznego. Brała udział w pracach, m.in.: projektowania zagospodarowania osiedli w Krakowie i Sanoku, projektowania kolorystyki i komunikacji wizualnej w zakładach przemysłowych. Artystka zajmuje się także projektowaniem polichromii w obiektach sakralnych i świeckich. Jej polichromie znajdują się m.in.: Pysznicy, Pawlikowicach, Krakowie i w Byszycach.
Description:
Untitled, 1963
oil, mixed media, collage/canvas, jute, 48.5 x 90.5 cm; signed and dated on the reverse: 'DANUTA URBANOWICZ 1963', paper label from Agra-Art Auction House on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Danuta Urbanowicz była jedną z artystek Grupy Nowohuckiej, od 1961 wchodzącej w skład Grupy Krakowskiej. Wraz z Januszem Tarabułą, Wiktorem Urbanowiczem, Julianem Jończykiem i Jerzym Wrońskim twórcy zgrupowali się początkowo pod szyldem Grupy 5-ciu. Grupa Nowohucka była jedną z najważniejszych formacji artystycznych w XX wieku w Polsce. W swoich działaniach artyści skupiali się na zagadnieniu malarstwa materii. O technice tworzenia Danuta Urbanowicz pisała: „W moich obrazach, dla wzbogacenia faktury, wprowadziłam jeszcze szycie. Przyklejałam więc, a na mokry klej nakładałam szycie. Cerowałam poszarpane blachy, aby uzyskać efekt wzmocnienia i kontrastu. Tam, gdzie się dało, podkładałam deseczkę pod spód i przybijałam do obrazu. Albo przykręcałam śrubami. Blachy przybijałam też do krawędzi obrazu. Potem różni ludzie przywozili kleje z zagranicy (…) Płótna, tkaniny, pożółkłe koronki, lakierowane metale uzyskiwane z opakowań dziecinnych zabawek – miały ładną formę i kolor. Elementy drewniane, tkaniny z nadrukami napisów i znaków, stare makatki. Kawałki rozbitych luster, tablice rejestracyjne, szyldy, znaki ostrzegawcze, drzwiczki od pieca, naturalne tynki, sztuczne zaprawy. Epitafia, szyldziki. Zachlastane spodnie malarskie. Materie łączyłam kontrastowo: na przykład blachę z koronką utwardzoną na płaszczyźnie. To wszystko nadawało obrazom własny, niepowtarzalny wyraz” (Malarstwo materii 1958-1963. Grupa Nowohucka, [red.] Marta Tarabuła, Kraków 2000, s. 167).
Ukończyła Krakowskie Liceum Sztuk Plastycznych, a w 1957 studia na ASP w Krakowie w pracowniach: Jacka Pugeta, Adama Marczyńskiego, Jonasza Sterna. Zrobiła dyplom w pracowni malarstwa u prof. Czesława Rzepińskiego. W latach 1959-62 pracowała przy tworzeniu teatru lalkowego "Widzimisie" w Nowej Hucie. Od 1961 roku należy do Grupy Krakowskiej. Zajmuje się także projektowaniem i realizacją polichromii (kościoły w Lublinie i Czerwonej Górze). W latach 1964-2000 prowadziła pracownie malarstwa i rysunku na Wydziale Form Przemysłowych w Katedrze Sztuk Wizualnych w Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Rok 1968 uznawany jest za przełom w twórczości Danuty Urbanowicz. Ówczesne wydarzenia polityczne zainspirowały artystkę do stworzenia nowych cykli obrazów, w których odeszła od estetyki malarstwa materii. W ciągu kilku lat powstały obrazy konceptualne - para-dokumenty, naśladujące mowę biurokracji. Prace krytyczne, protestujące przeciwko wszechobecnej kontroli życia społecznego. Brała udział w pracach, m.in.: projektowania zagospodarowania osiedli w Krakowie i Sanoku, projektowania kolorystyki i komunikacji wizualnej w zakładach przemysłowych. Artystka zajmuje się także projektowaniem polichromii w obiektach sakralnych i świeckich. Jej polichromie znajdują się m.in.: Pysznicy, Pawlikowicach, Krakowie i w Byszycach.
Description:
Untitled, 1963
oil, mixed media, collage/canvas, jute, 48.5 x 90.5 cm; signed and dated on the reverse: 'DANUTA URBANOWICZ 1963', paper label from Agra-Art Auction House on the reverse,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kolaż, olej, technika własna/tkanina jutowa, płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'DANUTA URBANOWICZ 1963'
Proweniencja
Agra-Art, 2012; kolekcja prywatna, Łódź