22
Krystyn Zieliński (1929 - 2007) | "VI - 86", 1986
Estymacja:
6,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
4,800 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Krystyn Zieliński (1929 - 2007)
Wymiary
72 x 72 cm
Kategoria
Opis
akryl/płyta, 72 x 72 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Krystyn Zieliński był przedstawicielem łódzkiego środowiska artystycznego. Zajmował się malarstwem abstrakcyjnym oraz tworzeniem reliefów z metalu. W jego sztuce dają się odnaleźć echa konstruktywizmu z jego zainteresowaniem najprostszymi elementami kompozycji i podstawowymi wartościami malarstwa takimi jak: kształt, barwa, faktura. Z konstruktywizmem Zieliński dzielił też zainteresowanie geometrią. Prezentowana praca jest dobrą egzemplifikacją zainteresowania artysty geometrycznym kształtem i płaską kompozycją. W obrazie „VI – 86” widoczny jest układ kół-punktów i cienkich, podłużnych prostokątów. Te pierwsze połączone z drugimi tworzą kształty podobne do załamanych linii. Wydają się układać w schemat czy mapę. Całość daje wrażenie precyzyjnego wykresu obrazującego nieznaną dziś myśl artysty.
Sztuka Zielińskiego odznaczała się pewnego rodzaju prostotą środków, które autor komplikował i komponował w złożone układy. Niezależnie od tego, czy zajmował się malarstwem, czy reliefem w metalu chętnie multiplikował modułowe formy, które tworzyły ostatecznie skomplikowane układy. Jeśli idzie o treść tej sztuki, podobnie jak dla licznych przedstawicieli awangardy I połowy XX wieku, którymi Zieliński się inspirował, znaczenie sztuki wiązało się przede wszystkim z jej formą. Jej plastyczny wyraz i kształt pozostawały głównym znaczeniem. Dlatego też tak ważne były dla artysty kwestie materiału, kompozycji i barwy, które przesądzały o znaczeniu całej jego twórczości.
Po ukończeniu studiów w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych Zieliński zadebiutował jako malarz i grafik podczas X Wystawy Okręgu Łódzkiego Związku Polskich Artystów Plastyków w 1955 roku. W kolejnych latach potwierdzał już systematycznie swoją obecność na dorocznych prezentacjach łódzkiego środowiska artystycznego. Początkowo posługiwał się formułą malarstwa figuratywnego – malował głównie pejzaże utrzymane w postkubistycznej estetyce.Później zwrócił się w stronę abstrakcji geometrycznej.
Description:
'VI - 86', 1986
acrylic/board, 72 x 72 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Krystyn Zieliński był przedstawicielem łódzkiego środowiska artystycznego. Zajmował się malarstwem abstrakcyjnym oraz tworzeniem reliefów z metalu. W jego sztuce dają się odnaleźć echa konstruktywizmu z jego zainteresowaniem najprostszymi elementami kompozycji i podstawowymi wartościami malarstwa takimi jak: kształt, barwa, faktura. Z konstruktywizmem Zieliński dzielił też zainteresowanie geometrią. Prezentowana praca jest dobrą egzemplifikacją zainteresowania artysty geometrycznym kształtem i płaską kompozycją. W obrazie „VI – 86” widoczny jest układ kół-punktów i cienkich, podłużnych prostokątów. Te pierwsze połączone z drugimi tworzą kształty podobne do załamanych linii. Wydają się układać w schemat czy mapę. Całość daje wrażenie precyzyjnego wykresu obrazującego nieznaną dziś myśl artysty.
Sztuka Zielińskiego odznaczała się pewnego rodzaju prostotą środków, które autor komplikował i komponował w złożone układy. Niezależnie od tego, czy zajmował się malarstwem, czy reliefem w metalu chętnie multiplikował modułowe formy, które tworzyły ostatecznie skomplikowane układy. Jeśli idzie o treść tej sztuki, podobnie jak dla licznych przedstawicieli awangardy I połowy XX wieku, którymi Zieliński się inspirował, znaczenie sztuki wiązało się przede wszystkim z jej formą. Jej plastyczny wyraz i kształt pozostawały głównym znaczeniem. Dlatego też tak ważne były dla artysty kwestie materiału, kompozycji i barwy, które przesądzały o znaczeniu całej jego twórczości.
Po ukończeniu studiów w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych Zieliński zadebiutował jako malarz i grafik podczas X Wystawy Okręgu Łódzkiego Związku Polskich Artystów Plastyków w 1955 roku. W kolejnych latach potwierdzał już systematycznie swoją obecność na dorocznych prezentacjach łódzkiego środowiska artystycznego. Początkowo posługiwał się formułą malarstwa figuratywnego – malował głównie pejzaże utrzymane w postkubistycznej estetyce.Później zwrócił się w stronę abstrakcji geometrycznej.
Description:
'VI - 86', 1986
acrylic/board, 72 x 72 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płyta