26
Hugo Scheiber | Powóz
Estymacja:
75,000 zł - 95,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Artysta
Hugo Scheiber (1873 - 1950)
Wymiary
50,5 x 44,5 cm
Kategoria
Opis
gwasz, kreda/papier naklejony na tekturę, 50,5 x 44,5 cm, sygnowany l.d.: 'Scheiber | H.', na odwrociu po lewej u góry odręczny napis '631 Gch | Hugo Scheiber', poniżej papierowe nalepki aukcyjne z numerami obiektów
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Scheiber to przedstawiciel środkowo-europejskiego modernizmu, urodzony w Cesarsko-Królewskim Budapeszcie malarz, który w pełni rozwinął swój talent na niemieckiej scenie artystycznej. Dorastał właśnie w Budapeszcie oraz w Wiedniu, gdzie w latach 1898-1900 zajmował się scenografią oraz równolegle uczęszczał do Szkoły Sztuk Stosowanych. W pierwszych latach XX stulecia tworzył w stylu neoimpresjonistycznym, aby w drugiej dekadzie wieku zwrócić się ku drapieżnej estetyce ekspresjonizmu niemieckiego. W 1915 roku poznał głównego eksponenta teorii futuryzmu, Filippo Tommaso Marinettiego, pod wpływem którego zaczął sympatyzować z tym nowoczesnym ruchem.
Wraz z Bélą Kádarem stał się najważniejszym przedstawicielem węgierskiego modernizmu na wiedeńskiej scenie artystycznej. W 1922 roku Herwarth Walden zaprosił artystę do Berlina, gdzie tworzył w następnych latach i związał się z awangardowym czasopismem i galerią „Der Sturm”. Postaci końskich zaprzęgów, dorożek i wozów pojawiają się w twórczości Scheibera około 1930 roku. Malarz korzysta tutaj z bliskiego futuryzmowi zdynamizowania przedstawienia, jak również deformacji w duchu niemieckiego ekspresjonizmu. Uliczna sytuacja jest dla niego pretekstem do malarskiego rozgrania obrazu, a także do krytyki społecznej, silnie uprawianej przez lewicujących berlińskich ekspresjonistów. Silne kontrasty światłocieniowe i barwne stanowią najważniejszą dominantę obrazu. Pusta ulica i anonimowa architektura ciążą ku popularnej w Niemczech sztuce pittura metafisica.
Description:
Carriage
gouache, chalk/paper mounted on paperboard, 50.5 x 44.5 cm; signed lower left: 'Scheiber | H.', on the reverse at the top left a handwritten inscription '631 Gch | Hugo Scheiber'; below paper auction stickers with item numbers
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Scheiber to przedstawiciel środkowo-europejskiego modernizmu, urodzony w Cesarsko-Królewskim Budapeszcie malarz, który w pełni rozwinął swój talent na niemieckiej scenie artystycznej. Dorastał właśnie w Budapeszcie oraz w Wiedniu, gdzie w latach 1898-1900 zajmował się scenografią oraz równolegle uczęszczał do Szkoły Sztuk Stosowanych. W pierwszych latach XX stulecia tworzył w stylu neoimpresjonistycznym, aby w drugiej dekadzie wieku zwrócić się ku drapieżnej estetyce ekspresjonizmu niemieckiego. W 1915 roku poznał głównego eksponenta teorii futuryzmu, Filippo Tommaso Marinettiego, pod wpływem którego zaczął sympatyzować z tym nowoczesnym ruchem.
Wraz z Bélą Kádarem stał się najważniejszym przedstawicielem węgierskiego modernizmu na wiedeńskiej scenie artystycznej. W 1922 roku Herwarth Walden zaprosił artystę do Berlina, gdzie tworzył w następnych latach i związał się z awangardowym czasopismem i galerią „Der Sturm”. Postaci końskich zaprzęgów, dorożek i wozów pojawiają się w twórczości Scheibera około 1930 roku. Malarz korzysta tutaj z bliskiego futuryzmowi zdynamizowania przedstawienia, jak również deformacji w duchu niemieckiego ekspresjonizmu. Uliczna sytuacja jest dla niego pretekstem do malarskiego rozgrania obrazu, a także do krytyki społecznej, silnie uprawianej przez lewicujących berlińskich ekspresjonistów. Silne kontrasty światłocieniowe i barwne stanowią najważniejszą dominantę obrazu. Pusta ulica i anonimowa architektura ciążą ku popularnej w Niemczech sztuce pittura metafisica.
Description:
Carriage
gouache, chalk/paper mounted on paperboard, 50.5 x 44.5 cm; signed lower left: 'Scheiber | H.', on the reverse at the top left a handwritten inscription '631 Gch | Hugo Scheiber'; below paper auction stickers with item numbers
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
gwasz, kreda/papier naklejony na tekturę
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Scheiber | H.'
Proweniencja
Kunstauktionshaus Neumeister, Monachium, czerwiec 2018; kolekcja instytucjonalna, Europa