Powrót do DESA.PL
23 of Liczba obiektów: 88
23
Henryk Berlewi | Portret kobiety w kapeluszu, 1937
Estymacja:
22,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Artysta
Henryk Berlewi (1894 - 1967)
Wymiary
48,5 x 37,5 cm
Opis
pastel/papier, 48,5 x 37,5 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'H. Berlewi 37', na odwrociu pieczęć autorska: 'Etude CHAPELLE PERRIN FROMANTIN VERSAILLES ATELIER BERLEWI' oraz pieczatka z oznaczeniem rodzaju papieru '33 | Papier velours | pour le Pastel | Made in France'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Henryk Berlewi był artystą, który nim zdefiniował swoją postawę jako twórca, odebrał gruntowne wykształcenie. Studia artystyczne odbył w początkach XX wieku w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii oraz w paryskiej École des Beaux-Arts i École des Arts Décoratifs. Po powrocie do kraju w 1913 roku rozpoczął trzyletnie studia w warszawskiej Szkole Rysunkowej pod kierunkiem Jana Kuzika. Na Berlewiego w równym stopniu co instytucjonalne wykształcenie miała wpływ zażyłość z matką, Heleną. To ona pierwsza dostrzegła, doceniła i zaczęła pielęgnować talent swojego syna. Zarówno w początkach działalności jak i w szczytowym okresie kariery malarzowi często towarzyszyła matka.

Fundamentem tożsamości artysty było także jego żydowskie pochodzenie. Pomimo zasymilowania rodziny Berlewi, Henryk był silnie związany ze swoim środowiskiem: w jego twórczości malarskiej i graficznej z lat 1918-22 dominują motywy wywodzące się z kultury żydowskiej, był znaną postacią w żydowskich kręgach artystycznych, literackich i teatralnych, związany był grupą artystyczną Chaliastre, wykonywał projekty i prace graficzne do wydawanego w Warszawie i Berlinie żydowskiego czasopisma „Albatros”, zaś celem jaki przyświecał ówcześnie Berlewiemu była próba wykreowania nowoczesnej ikonografii narodowej. Przełom w sztuce Berlewiego rozpoczął się w latach 20. XX wieku. Wtedy artysta skłonił się w stronę tzw. sztuki czystej, wolnej od poza artystycznych ideologii. O zmianie artystycznej orientacji zadecydowało przede wszystkim spotkanie z El Lissitzky’m, który ukierunkował jego zainteresowania w stronę konstruktywizmu i suprematyzmu, a roczny pobyt w Berlinie umocnił w nim żywość tych teorii. „Działanie zróżnicowanych jakości fakturowych w obrazie artysta zastąpił wizualnymi ekwiwalentami: zrytmizowaniem linii i płaszczyzn oraz schematycznym zestawianiem prostych form geometrycznych. Gamę barwną ograniczył radykalnie stosując jedynie czerń, biel i czerwień. Stworzył w ten sposób nową, samoistną fakturę niezależną od jakości materiałów i w pełni odpowiadającą naturze malarstwa. Dla uzyskania efektu aluzyjności posługiwał się perforowanymi szablonami.

Zmechanizowanie środków wyrazu i nowy język abstrakcyjnych form miały w jego koncepcji współgrać z przyspieszonym rytmem zmieniającej się współczesności, dawać wyraz postulowanemu przez konstruktywistów zjednoczeniu sztuki ze sferą życia społecznego” (Irena Kossowska, Henryk Berlewi, culture.pl). W marcu 1924 roku w automobilowym salonie Austro-Daimler, przy ulicy Wierzbowej 6 w Warszawie, Henryk Berlewi pokazywał obrazy w modnej konwencji konstruktywizmu. Nazwał je „Mechano-Fakturą”. Wybór miejsca na prezentację nie był przypadkowy, a akcentować miał związki sztuki z techniką. Działanie Berlewiego stanowiło część akcji organizowanej przez postępową grupę „Blok”, którą tworzyli m.in. Mieczysław Szczuka, Władysław Strzemiński i Katarzyna Kobro. Ten artystyczny eksperyment nie spotkał się jednak z uznaniem krytyków – Antoni Słonimski nazywał koncepcję Berlewiego „Mechano-Bzdurą”. Dopiero aktywna działalność w kręgach niemieckich pozwoliła Berlewiemu na praktyczny rozwój swoich plastycznych założeń, gdy otworzył m.in. agencję reklamową. Spółkę „Reklama-Mechano” założył z poetami Stanisławem Bruczem i Aleksandrem Watem. Ich pierwszym projektem był prospekt reklamowy czekolady Plutos i do dziś projekt ten uznawany jest za klasykę reklamy, designu i typografii. Berlewi współtworzył kioski reklamowe dla Plutosa, opracował plakaty dla pisma „Droga” i wytwórcy sprzętu radiowego ZRN.

Pozostały też po nim projekty reklam zrobionych prawdopodobnie dla marki Telefunken. Gdy rynek i działania spółki wyczerpały się, malarz wyjechał do Paryża, by rozpocząć zupełnie nowy rozdział w swojej twórczości. W Paryżu Henryk Berlewi poświęcił się sztuce portretowej, odchodząc od awangardowej estetyki, malował realistyczne i wyraziste akty, które okraszał wspomnieniami dawnej estetyki – plamami czystych barw.
Studiował w warszawskiej SSP, a następnie kontynuował naukę w Antwerpii i paryskiej Ecole des Beaux-Arts. Uznany za prekursora op-artu. Przedstawiciel najbardziej awangardowego nurtu polskiej polskiej sztuki nowoczesnej. Był członkiem ugrupowania "Blok", a także związany był z artystyczną awangardą europejską - m.in. T. van Doesburgiem, V. Eggelingiem, M. van der Rohe, L. Moholy-Nagyem. Jego zainteresowanie konstruktywizmem ukierunkował poznany przez artystę El Lissitzky. W latach dwudziestych wystawiał i przebywał w Berlinie. Miał tam wystawę indywidualną w 1926 w galerii Der Sturm. W 1924 ogłosił manifest "Mechano-Faktura", w którym odrzucił malarstwo iluzji przestrzennej na rzecz dwuwymiarowości płócien. Ograniczał skalę barw do białej, czarnej i czerwonej oraz posługiwał się szablonami. W 1928 zamieszkał na stałe w Paryżu, powrócił do malarstwa figuratywnego - malowałgłównie portrety. Przez krytykę światową uznany za jednego z kilkuset najwybitniejszych twórców XX wieku ("ARTof the 20th Century" TASCHEN 2000)

Description:
Portrait of a woman in a hat, 1937
pastel/paper, 48.5 x 37.5 cm; signed and dated lower left: 'H. Berlewi 37', artist's stamp on the reverse: 'Etude CHAPELLE PERRIN FROMANTIN VERSAILLES ATELIER BERLEWI' and a stamp with an indication of the type of paper: '33 | Papier velours | pour le Pastel | Made in France'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
pastel/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'H. Berlewi 37'