20
Béla Kádár | Odpoczynek pod drzewami
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Artysta
Béla Kádár (1877 - 1956)
Wymiary
30 x 46,8 cm
Kategoria
Opis
gwasz/papier, 30 x 46,8 cm, sygnowany p.d.: 'KADAR | BELA'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Béla Kádár, wybitny malarz węgierskiej awangardy, cechujący się niepowtarzalnym stylem i dekoracyjnymi wymiarem swoich dzieł. Działalność artystyczną rozpoczynał jako malarz murali w Budapeszcie. W 1918 roku opuścił rodzinne miasto i wyjechał do Europy Zachodniej. Pierwsza znacząca wystawa jego prac odbyła się u Herwartha Waldena w galerii Der Sturm w Berlinie, na której malarz zaprezentował swoje obrazy ekspresjonistyczne. Dzięki znajomości z Katherine Sophie Dreier wystawiał również w Nowym Jorku w Brooklyn Museum of Art. W swojej twórczości inspirował się między innymi niemieckim ekspresjonizmem, kubizmem, futuryzmem i konstruktywizmem. Tworzył różnorodne kompozycje figuralne inspirowane sztuką Marca Chagalla, nabistów, oniryczną sztuką malarzy węgierskich. Jego obrazy były wystawiane w galerii Der Sturm w Berlinie, najważniejszej przestrzeni wystawienniczej niemieckiego ekspresjonizmu. W latach trzydziestych XX wieku pozostawał pod wpływem neoklasycznego nurtu włoskiego Novecento i odpowiadającej mu węgierskiej szkoły rzymskiej, malując swoje kompozycje figuralne w stylu art déco wzbogaconym o cechy klasycyzujące, z którymi odniósł wielki sukces zarówno wśród innych artystów, jak i publiczność. Regularnie pojawiał się na okresowych wystawach Galerii Tamás. Pasmo sukcesów twórczych przerwała artyście II wojna światowa, która dla osoby pochodzenia żydowskiego wiązała się z dramatycznymi przejściami. Pasmo sukcesów twórczych przerwała artyście II wojna światowa, która dla osoby pochodzenia żydowskiego wiązała się z dramatycznymi przejściami. Doświadczony traumą Holokaustu i galopujących zmian w świecie sztuki, Bela Kadar zmarł w samotności w 1956 roku.
Malarz pochodzenia węgierskiego. Studiował malarstwo w akademii w Budapeszcie – ukończył w 1910 Należał do niemieckiego ugrupowania Sturm, z którym wystawiał w Berlinie. Malował pejzaże, martwe natury, portrety i kompozycje alegoryczne
Description:
Rest under the trees
gouache/paper, 30 x 46.8 cm; signed lower right: 'KADAR | BELA'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Béla Kádár, wybitny malarz węgierskiej awangardy, cechujący się niepowtarzalnym stylem i dekoracyjnymi wymiarem swoich dzieł. Działalność artystyczną rozpoczynał jako malarz murali w Budapeszcie. W 1918 roku opuścił rodzinne miasto i wyjechał do Europy Zachodniej. Pierwsza znacząca wystawa jego prac odbyła się u Herwartha Waldena w galerii Der Sturm w Berlinie, na której malarz zaprezentował swoje obrazy ekspresjonistyczne. Dzięki znajomości z Katherine Sophie Dreier wystawiał również w Nowym Jorku w Brooklyn Museum of Art. W swojej twórczości inspirował się między innymi niemieckim ekspresjonizmem, kubizmem, futuryzmem i konstruktywizmem. Tworzył różnorodne kompozycje figuralne inspirowane sztuką Marca Chagalla, nabistów, oniryczną sztuką malarzy węgierskich. Jego obrazy były wystawiane w galerii Der Sturm w Berlinie, najważniejszej przestrzeni wystawienniczej niemieckiego ekspresjonizmu. W latach trzydziestych XX wieku pozostawał pod wpływem neoklasycznego nurtu włoskiego Novecento i odpowiadającej mu węgierskiej szkoły rzymskiej, malując swoje kompozycje figuralne w stylu art déco wzbogaconym o cechy klasycyzujące, z którymi odniósł wielki sukces zarówno wśród innych artystów, jak i publiczność. Regularnie pojawiał się na okresowych wystawach Galerii Tamás. Pasmo sukcesów twórczych przerwała artyście II wojna światowa, która dla osoby pochodzenia żydowskiego wiązała się z dramatycznymi przejściami. Pasmo sukcesów twórczych przerwała artyście II wojna światowa, która dla osoby pochodzenia żydowskiego wiązała się z dramatycznymi przejściami. Doświadczony traumą Holokaustu i galopujących zmian w świecie sztuki, Bela Kadar zmarł w samotności w 1956 roku.
Malarz pochodzenia węgierskiego. Studiował malarstwo w akademii w Budapeszcie – ukończył w 1910 Należał do niemieckiego ugrupowania Sturm, z którym wystawiał w Berlinie. Malował pejzaże, martwe natury, portrety i kompozycje alegoryczne
Description:
Rest under the trees
gouache/paper, 30 x 46.8 cm; signed lower right: 'KADAR | BELA'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
gwasz/papier
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'KADAR | BELA'
Proweniencja
dom aukcyjny Neumeister, Monachium, listopad 2007; kolekcja instytucjonalna, Europa