Powrót do DESA.PL
3 of Liczba obiektów: 88
3
Maja Berezowska | Podwieczorek
Estymacja:
4,000 zł - 6,000 zł
Sprzedane
8,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
35 x 50,5 cm
Opis
akwarela/papier, 35 x 50,5 cm, sygnowany p.d.: 'majaberezowska'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Za najmilszą patronkę Maja Berezowska uważa swoją imienniczkę – Maję, matkę Buddy. Berezowska naprawdę ma na imię Maria, ale już we wczesnym dzieciństwie wołano na nią Maja i tak zostało. Jako dojrzała artystka wiele rysunków będzie podpisywała tylko imieniem. Jej druga ulubiona patronka to Maria Egipcjanka, która jako dwunastolatka uciekła z rodzinnego domu do Aleksandrii i oddawała się rozpuście. Nawet idąc z pielgrzymami do Jerozolimy, uprawiała najstarszy zawód świata. Pomimo grzesznego stylu życia uważała się za chrześcijankę. Kiedy więc w święto Podwyższenia Krzyża chciała z grupą wiernych wejść do bazyliki Grobu Świętego, a tajemnicza siła nie pozwoliła jej przestąpić progu świątyni, zrozumiała, że jest niegodna. Żeby odpokutować za grzechy, udała się na pustynię za Jordan. Spędziła na samotnej pokucie długie lata, żywiąc się tym, co znalazła na pustyni, okryta jedynie własnymi włosami. W jej historii nie porusza Mai pokuta, ale właśnie te długie włosy i nagość. ‘Czy może być coś piękniejszego jak nagie ciało i włosy do pięt? – pyta. – – Była święta i cnotliwa, a jednak także naga’”.
Małgorzata Czyńska, Berezowska, Nagość dla wszystkich, Wołowiec 2018, s. 13

Naukę malarstwa rozpoczęła w prywatnej szkole Mikołaja Roericha w Petersburgu, później uczyła się w Krakowie u Józefa Pankiewicza i Leona Wyczółkowskiego. Studiowała też w Paryżu u Faujity oraz w Monachium. W latach 1920-26 była żoną Kazimierza Grusa - satyryka i ilustratora lwowskiego. Przez kilka lat mieszkała w Paryżu. W 1941 została osadzona na Pawiaku, a następnie w obozie Ravensbrück. Do kraju powróciła w 1946 roku. Tematem jej prac były kompozycje kwiatowe i sceny erotyczno-obyczajowe. Oprócz malarstwa zajmowała się też scenografią, projektowaniem plakatów i wystrojem wnętrz. Jej prace można oglądać m.in. w Paryżu, we Włoszech i Szwecji.

Description:
Tea
watercolour/paper, 35 x 50.5 cm; signed lower right: 'majaberezowska'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akwarela/papier
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'majaberezowska'